دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

شاخص‌های تعامل مطلوب بین خانواده و نظام تربیت رسمی فرزندان

 
تاریخ انتشار: 1399/11/13    

شاخص‌های تعامل مطلوب بین خانواده و نظام تربیت رسمی فرزندان

جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو مرضیه‌سادات سجادی با عنوان «شاخص‌های تعامل مطلوب بین خانواده و نظام تربیت رسمی فرزندان در ایران اسلامی معاصر» روز دوشنبه 13 بهمن‌ماه 1399 از سوی دانشکده زن و خانواده در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو مرضیه‌سادات سجادی با عنوان «شاخص‌های تعامل مطلوب بین خانواده و نظام تربیت رسمی فرزندان در ایران اسلامی معاصر»، دکتر محمدجواد زارعان به عنوان استاد راهنما، دکتر منصوره زارعان به عنوان استاد مشاور و دکتر محمد داودی، دکتر محمدرضا سالاری‌فر و دکتر الله‌کرم کرمی‌پور به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

خانواده و نظام تربیت رسمی دو نهاد تأثیرگذار در امر تربیت فرزندان هستند. موفقیت در ترسیم الگوی کارآمد در ایجاد و تقویت روابط بین این دو نهاد منوط به مشخص کردن شاخص‌هایی است که مبنای تعامل قرار گیرد. هدف این رساله معرفی شاخص‌های تعامل مطلوب خانواده و نظام تربیت رسمی در ایران اسلامی معاصر بر اساس مبانی دینی (آیات و روایات مربوطه)، عینیت‌‌های اجتماعی، وضعیت نهاد خانواده و نظام آموزش و پرورش در جامعه ایران، محدودیت‌های غیرقابل اصلاح و ظرفیت‌های موجود کشور ایران است.  این پژوهش از نوع پژوهش‌های بنیادی است و از آن‌جا که برای دست‌یابی به پاسخ و غنای بحث، نیاز به مراجعه به داده‌ها در زمینه‌های مختلف تعلیم و تربیت، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، روایی، فقهی و تفسیری و حقوقی بود، با استفاده از روش تحلیل مفهوم (با تکیه بر مطالعات کتابخانه‌ای) به تجزیه و تحلیل داده‌های اسنادی و درنهایت، جمع‌بندی و ترکیب داده‌ها در حوزه‌های مختلف پرداخته است.

نتایج این رساله نشان داد شاخص‌ اصلی برای  تعامل مطلوب بین دو نهاد خانواده و نظام تربیت رسمی در ایران اسلامی معاصر، عبارت است از: همسویی دو نهاد بر اساس ارزش‌های دینی و ملی. هماهنگی و یکسان‌سازی اهداف، اعتماد متقابل، افزایش ظرفیت‌های تربیتی دو نهاد، نظارت متقابل، و شفاف‌سازی و سامان‌دهی نوع تعامل، دیگر شاخص‌هایی است که شکل‌دهی این تعامل را تسهیل می‌کند.


برچسب ها : رساله, دکتری, دانشگاه ادیان و مذاهب, مرضیه سادات سجادی, محمدجواد زارعان, منصوره زارعان, محمد داودی, محمدرضا سالاری فر, الله کرم کرمی پور

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.