دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
حضرت آیت الله العظمی سبحانی تصریح کرد؛
مراسم حج؛ دعوت به خدای یگانه و فراخوانی به وحدت کلمه است

تلمودپژوهی می‌تواند راه‌گشای مفسران روایت‌های اسلامی باشد

 
تاریخ انتشار: 1399/12/16    

تلمودپژوهی می‌تواند راه‌گشای مفسران روایت‌های اسلامی باشد

نشست علمی «بازتاب روایات تلمود بابلی در تفاسیر اسلامی» روز پنجشنبه 13 اسفندماه 1399 در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر آزاده احسانی در نشست علمی «بازتاب روایات تلمود بابلی در تفاسیر اسلامی» که روز پنجشنبه 13 اسفندماه 1399 در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، گفت: یکی از شاخه‌های تلمودپژوهی، مقایسه حکایات موجود در تفاسیر قرآن (اسرائیلیات) با روایت‌های مشابه تلمودی است. در این گفتار دو روایت تلمودی مرتبط با حضرت سلیمان(ع) با دو روایت از تفاسیر قرآن مقایسه شدند.

وی افزود: در بخش نخست، روایت‌های موجود در تفاسیر کهن (مانند تفسیر طبری و تفسیر صنعانی) که در تفسیر سوره صاد آیه ۳۴ آمده‌اند، با روایت مشابه از تلمود بابلی رساله گیتین ۶۸ ب مقایسه شد. پس از مقایسه مشخص شد که روایت موجود در برخی از تفاسیر مانند تفسیر صنعانی و تفسیر طبری دقیقاً مشابه حکایت تلمودی است.

در ادامه بر این نکته که روایت قرآنی مطالبی فراتر از آن‌چه در تلمود آمده است، شامل می‌شود نیز تأکید شد و پس از بررسی بیشتر مشخص شد که روایت اسلامی از کتاب «عهد سلیمان» (کتاب pseudoepigraphic مربوط به قرون ۱-۳) و هم‌چنین از کتاب سوم تواریخ هرودوت نیز بهره برده است.

در بخش دوم این گفتار مباحثه‌ای از عالمان یهودی درباره ی شیوه حکمرانی حضرت سلیمان(ع) با تأکید بر تعدد همسران و اندوختن ثروت و هم‌چنین گرد آوردن اسبان بسیار از رساله سنهدرین ۲۱ الف با تفاسیر سوره صاد آیه‌های ۳۱ تا ۳۴ مقایسه شد. در برخی تفاسیر کهن قرآنی در تفسیر این آیات حکایتی آمده است که به حکایت پی کردن اسبان توسط حضرت سلیمان(ع) مشهور است. با مقایسه این دو دسته روایات از تلمود و تفاسیر قرآن به این نتیجه می‌رسیم که مفسران قرآنی از مباحثه عالمان یهودی (سنهدرین ۲۱ الف ) برای تفسیر  آیات ۳۱-۳۴سوره صاد بهره برده‌اند.

خانم دکتر احسانی در ادامه این نشست گفت: بسیاری از آن‌چه به عنوان اسرائیلیات در تفاسیر قرآنی آمده‌اند، مشابهی در عهد عتیق ندارند و در نتیجه می‌توان این فرضیه را که آن‌چه به عنوان اسرائیلیات در تفاسیر قرآن می‌شناسیم، عمدتاً از تلمود بابلی وارد تفاسیر شده‌اند، مطرح نمود. برای مفسران قرآن و پژوهشگران حوزه تفسیر، تلمودپژوهی می‌تواند بسیار راه‌گشا بوده و سودمند افتد.


برچسب ها : آزاده احسانی, تلمود, قرآن, دانشگاه ادیان و مذاهب, دانشکده ادیان

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.