دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

شاهزاده حسین برهان‌الدین؛ پیشوای احتمالی شیعیان اسماعیلیه بُهره

 
تاریخ انتشار: 1399/12/24    

شاهزاده حسین برهان‌الدین؛ پیشوای احتمالی شیعیان اسماعیلیه بُهره

اسماعیلیه طیبیه داودی که بُهره خوانده می شوند، در کنار اسماعیلیه طیبیه سلیمانی که مکارمه خوانده می‌شوند به عنوان بخشی از جامعه شیعه اسماعیلیه در زمان حاضر مطرح هستند.

عضو هیئت علمی گروه فرق تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگو با ادیان نیوز با اشاره به پیدایش شیعیان اسماعیلیه پس از امام جعفر صادق(ع) گفت: شیعیان اسماعیلیه پس از امام جعفر صادق(ع) به سلسله امامانی متفاوت از سلسله امامان اثناعشریه معتقدند و در طول تاریخ به چندین شاخه و فرقه تقسیم شده‌اند.

سیدعلی موسوی نژاد تصریح کرد: به شاخه‌ای از اسماعیلیه که از حدود ۹۰۰ سال قبل و بعد از بیستمین امام، به امامانی مستور و پنهان شده معتقد هستند، طیّبیّه گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه اسماعیلیه طیبیه داودی که بُهره خوانده می شوند، در کنار اسماعیلیه طیبیه سلیمانی که مکارمه خوانده می‌شوند به عنوان بخشی از جامعه شیعه اسماعیلیه در زمان حاضر مطرح هستند، افزود: بهره‌ها شاخه پر طرفدار اسماعیلیه طیّبیّه هستند، این شاخه امکانات و مؤسسات قابل توجهی دارند و مرکز اصلی آنان شهر بمبئی در هند است و در غیاب امامان، رهبری این جمعیت از شیعیان بر عهده داعی (نائب الامام) است.

عضو هیئت علمی گروه فرق تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به شیوع بیماری کرونا و خانه نشینی اجباری مُفضّل سیف‌الدین پیشوای شیعیان اسماعیلیه بُهره، گفت: در چنین شرایطی فرزندش حسین برهان‌الدین به نیابت از پدر حضور اجتماعی پر رنگ‌تری پیدا کرده که تأیید کننده جانشینی او در رهبری آینده اسماعیلیان بُهره است.

موسوی نژاد با بیان اینکه در میان فرزندان مفضل سیف‌الدین داعی پنجاه و سوم اسماعیلیه بُهره، بیشترین اخبار و توجهات معطوف به شاهزاده حسین برهان‌الدین است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد از هم اکنون او را باید جانشین پدر و پیشوای آینده این فرقه شیعی دانست.

به گفته وی حسین برهان‌الدین ۴۳ ساله سومین و کوچک‌ترین پسر پیشوای بُهره‌ها است و هم اکنون مدیریت دو مرکز آموزشی مهم بُهره‌ها یعنی(جامعه سیفیّه) و (معهدالزهرا) و تعدادی از دیگر مراکز و مؤسسات اقتصادی و اجتماعی این جماعت را برعهده دارد.

عضو هیئت علمی گروه فرق تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه از طرفی دیگر باید بدانیم که طاهر فخرالدین فرزند ارشد خزیمه قطب‌الدین، هم اینک پیشوای گروهی از اسماعیلیان بُهره است، گفت: این گروه از بُهره‌ها فعالیت‌های خود را با نام «فاطمی جماعت» یا «فاطمی دعوت» انجام می‌دهند و فخرالدین را پنجاه و چهارمین داعی مطلق خود می‌دانند.

وی به بیان ریشه این اختلاف و انشعاب پرداخت و افزود: پس از مرگ محمد برهان‌الدین، پیشوای اسبق بهره در سال ۲۰۱۴، میان دو فرزند او یعنی مفضّل سیف‌الدین و برادر ناتنی‌اش خزیمه قطب‌الدین بر سر جانشینی پدر اختلاف افتاد.

موسوی نژاد خاطرنشان کرد: در آن زمان اکثر بُهره‌ها به جانشینی مفضّل سیف‌الدین روی آوردند که هم اینک در بمبئی پیشوای جماعت بهره است ولی گروه اندکی به جانشینی خزیمه قطب‌الدین، که در آمریکا ساکن بود، معتقد شدند.

وی با بیان اینکه خزیمه قطب‌الدین در سال ۲۰۱۶ درگذشت، افزود: پس از او پسر ارشدش، طاهر فخرالدین به عنوان پنجاه و چهارمین داعی مطلق جانشین پدر شد.

عضو هیئت علمی گروه فرق تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اختلاف دو گروه بر سر جانشینی محمد برهان الدین، یادآور شد: اختلاف این دو گروه از سال ۲۰۱۴ و با طرح شکایت خزیمه قطب‌الدین از مفضّل سیف‌الدین در دادگاه بمبئی جدی‌تر شد. خزیمه با این ادعا که تنها او از پدرش اجازه رسمی جانشینی دریافت کرده، علیه مفضل سیف‌الدین طرح دعوی کرد و این اختلاف تاکنون ادامه دارد.

وی بهره‌های علوی را یکی دیگر از شاخه‌های اسماعیلیان مستعلوی طیّبی داودی عنوان کرد و گفت: این جماعت از بهره‌ها تا داعی بیست و هشتم با دیگر اسماعیلیان بُهره مشترک بوده ولی پس از داعی آدم صفی‌الدین (متوفای ۱۶۲۱ میلادی/ ۱۰۳۰ هجری) با ادعای علی شمس‌الدین که خود را داعی بیست و نهم طیبیّه داودی می‌دانست انشعابی جدید در اسماعیلیه به شمار می‌آیند.

موسوی نژاد دلیل شهرت این گروه را به جماعت علویّه، اعتقاد آنها به داعی علی شمس‌الدین دانست و افزود: داعی حاتم زکی‌الدین از سال ۲۰۱۵ میلادی پس از وفات داعی طیّب ضیاءالدین به عنوان چهل و پنجمین داعی بُهره علوی زعامت این جماعت از شیعیان اسماعیلیه را بر عهده دارد.

عضو هیئت علمی گروه فرق تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به مرکز اصلی جماعت بُهره علوی، خاطرنشان کرد: مرکز اصلی این جماعت در گجرات هند و به صورت مشخص شهر بارودا قرار دارد.


برچسب ها : سید علی موسوی نژاد, اسماعیلیه, بهره, فرق تشیع, دانشگاه ادیان و مذاهب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.