دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

قرائتی جدید از توحید عبادی در تعامل با اولیای الهی از منظر امامیه ناظر با شبهات وهابیت

 
تاریخ انتشار: 1399/12/23    

قرائتی جدید از توحید عبادی در تعامل با اولیای الهی از منظر امامیه ناظر با شبهات وهابیت

جلسه دفاع از رساله دکتری حسین قاضی‌زاده دانشجوی رشته مذاهب فقهی با عنوان «قرائتی جدید از توحید عبادی در تعامل با اولیای الهی از منظر امامیه ناظر با شبهات وهابیت» روز شنبه 23 اسفندماه 1399 در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری حسین قاضی‌زاده دانشجوی رشته مذاهب فقهی با عنوان «قرائتی جدید از توحید عبادی در تعامل با اولیای الهی از منظر امامیه ناظر با شبهات وهابیت»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان به عنوان استاد راهنما، دکتر سید حسن متهجد عسکری به عنوان استاد مشاور و دکتر عزالدین رضانژاد، دکتر علی الله‌بداشتی و دکتر علی‌رضا میرزایی به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

عبادتِ معبود هم در مفهوم و هم در مصداق، مرز نزدیکی با تکریم و تعامل با اولیای الهی دارد. مسئله اصلی رساله مشخص نمودن مرز تعاملات عبد با خدا (یعنی عبادات)، نسبت به تعاملاتی نظیر طلب شفاعت، استغاثه، تبرک، نذر و ذبح برای اولیا الهی است که در نگاه متسلفه عبادت ایشان و شرک به خدا پنداشته شده است. پژوهش پیش رو پژوهشی بنیادی ـ کاربردی است که با روش ترکیبی (تحلیلی ـ توصیفی) مسائل مورد نزاع با تفکر متسلفه مورد بحث قرار گرفته است. تحلیل در مباحث مفهومی (مفهوم عبادت، اله و رب) پررنگ‌تر و توصیف در مسائلی نظیر طلب شفاعت، استغاثه، تبرک، نذر و ذبح که به عنوان مصداق مورد بحث قرار گرفته، نمود بیشتری دارد. عبادت از این جهت که در مفهوم مشتمل بر خضوع و تکریم و احترام است، زمانی که نسبت به اولیای الهی خضوع و تکریم و احترام صورت می‌گیرد، موجب مشتبه شدن امر خواهد بود. عبادت از این جهت که در مصادیقی مانند دعا لله، نذر و ذبح برای خدا، تشابه با استغاثه و طلب شفاعت و نذر و ذبح برای اولیای الهی دارد نیز موجب مشتبه شدن امر خواهد بود. خصوصاً زمانی که برای اولیای الهی قائل به ولایت تکوینی و انجام امور خارق عادت باشیم، امکان مشتبه شدن امور بیشتر خواهد بود. 

آن‌چه به صورت خلاصه می‌توان در تعیین مرز این دو، به عنوان پاسخ اشاره کرد، وجود اعتقاد به ربوبیت است اگر وجود داشت، نه خضوع، بلکه خشن‌ترین کارها مانند جنگ و جهاد نیز عبادت است و اگر وجود نداشت، خاضعانه‌ترین کارها نظیر سجده نیز عبادت نخواهد بود. ربوبیت خود متشکل از دو مؤلفه اصلی است: مؤلفه تدبیر و مؤلفه مالکیت. اگر تدبیری به صورت مالکانه انجام شود، معنای رب محقق شده است اما اگر صرفاً تدبیر باشد، معنای رب محقق نشده است؛ هرچند تدبیر تمام مخلوقات صورت بگیرد. لذا اگر گفته می‌شود اعتقاد به ربوبیت مرز عبادت از غیر عبادات است، درواقع مقصود اصلی این است که اعتقاد به مالکیت تدبیر، مرز عبادت از غیر عبادات است. با این شاخص می‌توان هم در خضوع و خشوع و تکریم که مفهوم عبادت است و هم در تصرفات و ولایات تکوینی که استغاثه و طلب شفاعت و تبرک و ... وجود دارد، مرز عبادت از غیر عبادت را روشن ساخت. اما این‌که آیا تدبیر امور به چه صورتی به اولیای الهی خصوصاً اهل‌بیت(ع) سپرده شده، مسئله­ای است که در چهار عنوانِ «اهل‌بیت: مؤثر در تکوین؛ اهل‌بیت: مجرای اراده الهی در تکوین؛ اهل‌بیت: اسباب تدبیر تکوین؛ اهل‌بیت: علت خلقت تکوین» مورد بحث واقع شده است. هم‌چنین ادله صحت استغاثه نیز در ضمن چهار دسته از روایات که ذیل آن‌ها ده­ها روایت قرار دارد، تبیین گردید که برخی از آن‌ها علاوه بر صحت، قابل استناد برای استحباب استغاثه نیز خواهد بود که با در نظر گرفتن شرایط موجود در آن‌ها، تبیین‌کننده نوعی خاص از استغاثه می­باشد که با نام «استغاثه توحیدی» به عنوان استغاثه مستحب به اثبات رسیده که از امتیازات خاص رساله می­باشد و در کنار نگاه به موضوع شفاعت تکوینی به عنوان دلیل بر استغاثه، نقد نگاه متسلفه به امور مقدور مخلوق و مقدور خالق و رابطه مفهوم الوهیت با مفهوم عبادت، قرائت جدید به توحید عبادی را شکل داده است.


برچسب ها : رساله, دکتری, امامیه, وهابیت, حسین قاضی زاده, مهدی فرمانیان, سید حسن متهجد عسکری, عزالدین رضانژاد, علی الله بداشتی, علیرضا میرزایی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.