دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

محورهای مطالعات شیعی در آثار مستشرقان بررسی شد

 
تاریخ انتشار: 1400/02/29    

محورهای مطالعات شیعی در آثار مستشرقان بررسی شد

دومین نشست از سلسله نشست‌های «تشیع و مستشرقان» با عنوان «محورهای مطالاعات شیعی در آثار مستشرقان» از سوی دانشکده شیعه‌شناسی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در دومین نشست از سلسله نشست‌های «تشیع و مستشرقان» با عنوان «محورهای مطالاعات شیعی در آثار مستشرقان»، حجت‌الاسلام والمسلمین سید قاسم رزاقی موسوی به ایراد سخنرانی پرداخت.

گفتنی است این نشست روز دوشنبه ششم اردیبهشت‌ماه 1400 ساعت 22 به صورت مجازی برگزار شد.

خلاصه سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید قاسم رزاقی به شرح زیر است:

 

مقدمه: شیعه پژوهی در غرب

مطالعات علمی شیعه‌پژوهان غربی درباره تشیع، دیرزمانی نیست که آغاز شده و با فراز و نشیب‌هایی همراه است. اگرچه تعیین زمان دقیق آغاز شیعه‌پژوهی دشوار است اما می­توان بر اساس اطلاعات موجود، شیعه­پژوهی در غرب، مراحل چندی را شامل می­شود:

الف. مرحله شناخت اولیه

در دوره جنگ‌های صلیبی که اولین مواجهه مسیحیان با شیعیان در منطقه شمال آفریقا با شیعیان فاطمی مصر بود. البته به نظر اتان کلبرگ آغاز مطالعات شیعی در غرب را می­توان، آثار «ویلیام» اسقف اعظم صور دانست. او با تشیع فاطمی آشنا بود و هیچ شناختی از تشیع دوازده امامی نداشت. سپس ژاک درویتری، اسقف منطقه اکر، ریکولدو دامونت کروس، نویسنده صلیبی، اطلاعات بیشتری درباره شیعه ارائه می­دهند.

ب. مرحله سفرنامه‌نویسی

با تأسیس سلسله صفویه اوضاع رو به تغییر و تحول نهاد و ارتباطات بیشتر تجاری و وفرهنگی با غربیان حاصل شد. در این دوره تحولی در آشنایی با تشیع صورت گرفت و افرادی به عنوان سفیر سیاسی، دینی، بازرگانی و .. در قلمرو دولت صفوی حضور پررنگ داشتند و سفرنامه های متعددی درباره ایران و وضعیت مردم آن، که اینک بیشتر شیعه بودند، آیین ها و شعائر مذهبی شیعه، مراسم مذهبی و...به نگارش درآمد که بخش­هائی از این سفرنامه ها درباره شیعه می‌باشد. مطالعه درباره امام زادگان، آداب زیارت شیعیان، عالمان شیعی و... از نشانه­های آشنائی تفصیلی غربیان با شیعیان است که به همین مسئله اقامت طولانی مدت آنان و مواجه­ی مستقیم با شیعیان در ایران برمی­گردد.

ج. مرحله مطالعات علمی

مطالعات دانشگاهی در زمینه شیعه شناسی در اروپا با تأسیس کرسی زبان عربی در دانشگاه آکسفورد(انگلیس) و لیدن(هلند) در نیمه اول قرن هفدهم آغاز گردید. این مطالعات به صورت پراکنده در قرن بعد نیز ادامه یافت، ولی هنگامی به اوج خود رسید که منافع کشورهای استعماری غرب در خاورمیانه و سرزمین­های اسلامی شناخت هرچه دقیق­تر این جوامع را ایجاب نمود. از این رو مطالعات روشمند و مستمری در زمینه اسلام و مذاهب اسلامی از قرن بیستم آغاز شد و رویکرد خاورشناسان که تا قبل از این بیشتر غیر علمی(تبشیری و یا استعماری و سیاسی) بود به رویکرد علمی و بهره مندی از منابع شیعی برای دریافت حقیقت، تغییر یافت. این مرحله با کارهای ایگناز گلدزیهر یهودی(1921-1850م) اهل مجارستان،آغاز شده و با تحقیقات بعدی لوئی ماسینیون و هانری کربن در سوربن فرانسه و ردولف اشتروتمان و دونالدسن در آلمان ادامه یافت وبعد از انقلاب اسلامی ایران توجه به شیعه دوازده امامی رشد یافت.

اولین نشست بین‌المللی «شیعه دوازده امامی» در ماه می 1968 در استراسبورگ برگزار شد و مطالبی درباره شیعه در معنای عام و یا شیعه دوازده امامی ارائه گردید. هرچند رویکردهای قبلی غرب نسبت به شیعه و موضوعات مرتبط با آن برخی نتایج غیرواقع بینانه را موجب شده است اما در مطالعات جدید شیعه شناسی دانشوران خاورمیانه (نه لزوما شیعه) مشارکت وسیعی دارند. برونر می نویسد قبل از کنگره استراسبورگ قرار بود مهم ترین انجمن شیعه‌شناسی به ریاست امام موسی صدر در لبنان مستقر شود که با مفقود شدن وی این امر محقق نشد اما روش این رهبر دینی و سیاسی می تواند یک تجدید حیات سیاسی در اسلام شیعی تلقی شود که به وسیله علما و روشنفکران شیعه از پایان دهه 1960 تاکنون هدایت شده است. امروزه پس از انقلاب اسلامی ایران و به دنبال تأثیرگذاری آن در منطقه و جهان، شاهد تحولی چشمگیر در این مطالعات بوده و ابعاد مختلف تشیع مورد بررسی مستشرقان قرار گرفته است.

اهمیت و ضرورت بررسی مطالعات شیعه پژوهان

  • شناخت نقاط مثبت و منفی و روش­شناسی پژوهش مستشرقان در مطالعات اسلامی وشیعی
  • مرجعیت علمی مستشرقان و نقش آثار آنان در معرفی شیعه در مراکز علمی غرب
  • بهره مندی از دستاوردهای علمی غربیان و ایجاد زمینه نقد آثار آنان

مهمترین محورهای مطالعات مستشرقان درباره تشیع

  1. اندیشه‌کلامی و حدیثی شیعه
  2. پبررسى تاریخى تشیع
  3. اندیشه سیاسی شیعه
  4. محور مسائل اجتماعی فرهنگی
  5. محور مسائل حقوقی و فقهی
  6. امامان شیعه و اهل بیت علیهم السلام‌
  7. عاشورا پژوهی و کربلا
  8. غدیر خم
  9. سقیفه

مهدویت (در نگاه خاورشناسان ناهمگرا و همگرا)


برچسب ها : سید قاسم رزاقی, دانشکده شیعه شناسی, دانشگاه ادیان و مذاهب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.