دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

دور وسائل التواصل الاجتماعی فی تعزیز المشاركة السیاسیة للجمهور العراقی دراسة مسحیة لمدینة بغداد

 
تاریخ انتشار: 1400/04/09    

دور وسائل التواصل الاجتماعی فی تعزیز المشاركة السیاسیة للجمهور العراقی دراسة مسحیة لمدینة بغداد

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد حیدر صادق خیکانی دانشجوی عراقی رشته مدیریت رسانه دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب با عنوان «دور وسائل التواصل الاجتماعی فی تعزیز المشاركة السیاسیة للجمهور العراقی دراسة مسحیة لمدینة بغداد»، روز چهارشنبه نهم تیرماه 1400 در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد حیدر صادق خیکانی دانشجوی عراقی رشته مدیریت رسانه دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب با عنوان «دور وسائل التواصل الاجتماعی فی تعزیز المشاركة السیاسیة للجمهور العراقی دراسة مسحیة لمدینة بغداد»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رنجبر شیرازی به عنوان استاد راهنما و دکتر محمدجواد خلیلی به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

این مطالعه با هدف شناسایی نقشی که رسانه‌های اجتماعی در ارتقای مشارکت سیاسی مردم عراق ایفا می‌کنند، به عنوان فعالیتی که مردم برای تصمیم‌گیری انتخاباتی خود و اعمال حقوق سیاسی خود بر اساس دانش حاصل از مواجهه با آن انجام می‌دهند. این مطالعه در پنج فصل انجام شد. فصل اول به چارچوب روش تحقیق اختصاص داشت، درحالی‌که فصل دوم مربوط به نظریه‌های علمی، رسانه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی، نتایج مطالعه میدانی و پیشنهادهای مناسب بود. این مطالعه در چارچوب نظری خود، با مرور مطالعات قبلی و بررسی میراث علمی مرتبط با موضوع مطالعه، به نظریه‌های علمی متکی بود. محقق تعدادی از اهداف را كه تحقیق فعلی درصدد دستیابی به آنها بود، فرموله كرد و فرضیه‌های زیادی را برای دست‌یابی به اهداف مطالعه تدوین و آزمایش كرد.

دانستن میزان نقش مؤثر شبکه‌های اجتماعی در انتشار اخبار سیاسی در عراق، که درصد مشارکت سیاسی را در بین مردم عراق افزایش می‌دهد، نظارت بر مدل‌های مشارکت سیاسی مردم از طریق رسانه‌های اجتماعی و تعیین نوع رسانه‌های اجتماعی که در میان جامعه عراق رایج‌ترین مشارکت سیاسی است و انگیزه‌های استفاده مردم عراق از رسانه‌های اجتماعی را فاش کند و ماهیت فعالیت‌های سیاسی تعاملی این فرد عراقی را از طریق کاربران رسانه‌های اجتماعی در عراق تعیین کند. این مطالعه تحلیلی برای شناسایی ماهیت نقشی که رسانه‌های اجتماعی در ارتقای مشارکت سیاسی دارند، روش پیمایشی را اتخاذ کرد. جمعیت مطالعه حاضر در عموم مردم شهر بغداد شناسایی شد، کسانی که حق مشارکت سیاسی را دارند (از سن 18 سال به بالا). این مطالعه به تعدادی از نتایج میدانی رسیده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: مردان بیشتر از زنان به استفاده از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در مسئله مشارکت سیاسی علاقه‌مند هستند. این مطالعه به مجموعه‌ای از پیشنهادات رسیده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: باید کانال‌ها یا صفحاتی در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی وجود داشته باشد که توسط افراد تحصیل‌کرده سیاسی اداره می‌شوند و آموزش سیاسی جامعه برای مشارکت سیاسی را بر عهده خودشان می‌گذارند.


برچسب ها : پایان نامه, کارشناسی ارشد, عراق, دانشگاه ادیان و مذاهب, دانشکده رسانه, حیدر صادق خیکانی, مدیریت رسانه, مصطفی رنجبر شیرازی, محمدجواد خلیلی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.