دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

مباهله یک واقعه فرامذهبی است

 
تاریخ انتشار: 1400/05/13    

مباهله یک واقعه فرامذهبی است

مروجی طبسی گفت: اگر مباهله و غدیر در جهان اسلام به عنوان یک واقعه فرامذهبی تکریم و به پیام‌های آن در کنار غدیر پرداخته می‌شد، امروز شاهد ظهور فرقه‌های تکفیری نبودیم.

مروجی طبسی گفت: اگر مباهله و غدیر در جهان اسلام به عنوان یک واقعه فرامذهبی تکریم و به پیام‌های آن در کنار غدیر پرداخته می‌شد، امروز شاهد ظهور فرقه‌های تکفیری نبودیم.

خبرگزاری مهر -گروه دین و آئین- نگار احدپور اقبلاغ: امروز ۲۴ ذی‌الحجه سالروز مباهله است. جریان مباهله پیامبر (ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر (ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او «حضرت علی (ع)، فاطمه (س) و حسنین (ع)» در این ماجرا دلالت می‌کند. شیعیان بر این اساس، معتقدند امام علی (ع) بر اساس آیه مباهله، به منزله نَفْس و جان پیامبر است. واقعه مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره دارد.

فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ؛ هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نمائیم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

مباهله، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند. با این حال مسیحیان نجران، در روز واقعه از این کار خودداری کردند.

به مناسبت سالروز این جریان تاریخی و بررسی و تطبیق روایات متعدد شیعه و سنی در خصوص این واقعه با حجت‌الاسلام محمدمحسن مروجی طبسی، مدیران گروه تاریخ اسلام دانشگاه ادیان و مذاهب به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

مروجی در ابتدا عنوان کرد: در سال نهم هجری پیامبر اسلام (ص) هم‌زمان با مکاتبه با سران حکومت‌های جهان و مراکز مذهبی، نامه‌ای به اسقف نجران نوشت و در آن نامه از ساکنان نجران خواست که اسلام را بپذیرند. مسیحیان تصمیم گرفتند که گروهی را به نمایندگی از خود به مدینه بفرستند تا با پیامبر سخن بگویند، هیئت نجران که شامل بیش از ده نفر از بزرگان آنان بود به مدینه آمدند. هیئت نمایندگان در مسجد مدینه با پیامبر اسلام گفتگو کردند. پس از اصرار دو طرف بر حقانیت عقاید خود، تصمیم بر این شد که مسئله از راه مباهله خاتمه یابد، از این رو قرار شد که فردای آن روز، همگی خارج از شهر مدینه، برای مباهله آماده شوند. مباهله به معنای این است که من ادعا می‌کنم، بر حق هستم و اگر غیر از این است خداوند متعال ما را لعن و نفرین خواهد کرد و رحمت خود را از ما دور می‌سازد.
 

مباهله و اثبات حقانیت اهل بیت (ع)

وی افزود: اما در روز واقعه، مسیحیان، هنگامی که عزیزترین و نزدیک‌ترین اشخاص به پیامبر (ص) یعنی امیرالمومنین (ع) که بر اساس آیه مباهله (آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران) نفس و جان پیامبر (ص) است، حضرت فاطمه الزهرا (س) و نیز حسنین را با صورت‌های نورانی و معصوم دیدند، به حقانیت حضرت رسول (ص) و دعوت اسلام پی برده و بدون حضور در مباهله، به مسئله خاتمه دادند. بدین ترتیب جریان مشهور مباهله که یکی از رخدادهای مهم تاریخ اسلام است، اتفاق افتاد.
 

مباهله یک واقعه فرامذهبی است

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برخی می‌خواهند اهمیت این واقعه را تقلیل دهند و برداشتشان از این واقعه فقط فضائل اهل بیت (ع) است، گفت: در حالی که این یک رخداد بزرگ اسلامی است و به هیچ وجه مسئله شیعه و سنی نیست که برخی از فرق یا مذاهب بخواهند آن را تخریب کنند و عده دیگری آن را به نفع خودشان مصادره کنند، این یک مسئله فرامذهبی است، تمام کفر در برابر تمام اسلام قد علم کرد که البته تجسم اسلام در این واقعه ۵ تن آل عبا هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته مهمی که برخی از آن غافلند و لازم است به آن تاکید کنم، این است که تمام مسلمین اعم از شیعه و سنی باید این واقعه را گرامی بدارند، واقعه مباهله یکی از وقایع متواتر و قطعی است و هیچ‌یک از مذاهب اسلامی چه شیعه و چه سنی نتوانستند منکر آن شوند، مباهله واقعه‌ای است که دوست و دشمن بدان اذعان دارند.
 

در تمامی گونه‌های نگارشی منابع اهل سنت به واقعه پرداخته اشاره شده است

این کارشناس مذهبی با اشاره به گونه‌های مختلف نگارشی کتاب‌ها و منابع اهل سنت عنوان کرد: دسته اول منابع اهل سنّت کتب فضائل نگاری هستند، همچنین کتاب‌های تفسیری اهل سنت، کتاب‌های حدیثی، کتاب‌های تاریخی و کتاب‌های رجال، از جمله این گونه‌های نگارشی در منابع اهل سنت هستند که به نوعی به واقعه مباهله اشاره کردند.

وی افزود: به عنوان مثال در کتاب‌های فضائل نگاری اهل سنت، «احمد بن حنبل» در کتاب «فضائل الصحابه»، «حاکم نیشابوری شافعی» در کتاب «صحابه» و نیز کتاب «فضائل فاطمه زهرا (س)» به این واقعه اشاره داشتند، همچنین «ابن مردویه اصفهانی شافعی» در کتاب «مناقب علی بن ابی طالب»، «ابونعیم اصفهانی شافعی» در کتاب «دلایل النبوّه» و نیز «بیهقی شافعی» در کتاب «دلایل النبوّه» با این مهم پرداختند.

حجت الاسلام مروجی تصریح کرد: «ابن مغازلی مالکی مذهب» در کتاب «مناقب علی بن ابی طالب» به این موضوع اشاره کردند.

وی گفت: عناوین کتبی که از نظر گذشت، تنها بخشی از کتاب‌های مناقب و فضائل نگاری اهل بیت (ع) است در حالی که بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب در خصوص واقعه مباهله موجود است.

مروجی طبسی خاطر نشان کرد: در بسیاری از کتاب‌های تفسیر اهل سنت نیز ذیل آیه ۶۱ سوره آل عمران به این موضوع پرداخته شده، از جمله «ابن جریر طبری» در کتاب «جامع البیان» معروف به «تفسیر طبری» به این موضوع پرداخته، همچنین «ابن ابی حاتم رازی شافعی» در کتاب «تفسیر قرآن»، «ثعلبی شافعی» در کتاب «الکشف و البیان» و» واحدی شافعی در «اسباب النزول» و «بغوی شافعی» در کتاب «زاد المسیر»، و یا «زمخشری» در کتاب «کشاف» نمونه‌هایی از کتاب‌های تفسیری هستند که به این مهم پرداختند.
 

اشاره به واقعه مباهله در کتاب‌های تفسیری اهل سنت

وی یا اشاره به کتاب‌های حدیثی اهل سنت گفت، در کتاب‌های حدیثی اهل سنت نیز به این واقعه عظیم پرداخته شده از جمله «ترمذی» در کتاب «الجامع الصحیح»، «حاکم نیشابوری» در کتاب «المستدرک»، «یعقوبی» در کتاب «السنن الکبری» و.... همچنین در کتاب‌های تاریخی از جمله یعقوب در کتاب تاریخ نیز به این واقعه پرداخته شده است.

مدیران گروه تاریخ اسلام دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: همچنین در کتاب‌های شرح حال نگاری اهل سنت نیز از جمله کتاب «تاریخ دمشق» از «ابن عساکر دمشقی» و یا کتاب «، تهذیب الاسماء» به این مهم اشاره شده است.

وی افزود: مواضع اهل سنت در ارتباط با این واقعه، در غالب مواقع تأیید این رخداد بزرگ است، اما برخی متعصبین اهل سنت نه تنها اشاره‌ای به این موضوع نداشتند بلکه، برخی به نفی این اتفاق پرداختند از جمله «بخائی» در کتاب «صحیح» و یا «مسلم» در کتاب «صحیح». اما باید توجه داشت که این گروه، در اقلیت هستند و جریان غالب اهل سنت با وجود تمام فرقه‌ها و مذاهب خود، بر این واقعه اتفاق نظر و تاکید دارند.
 

پیشنهاد ثبت واقعه مباهله به عنوان دومین واقعه عظیم جهان اسلام

مروجی در ادامه با اراده پیشنهادی در خصوص واقعه مباهله تصریح کرد: این واقعه باید در جهان اسلام به عنوان یک واقعه مهم تاریخی ثبت شود، از سازمان‌ها و نهادهای دست اندرکار این موضوع از جمله مجمع جهانی تقریب مذاهب، مجمع جهانی اهل بیت (ع)، سازمان کنفرانس اسلامی تقاضا می‌کنم مباهله را به عنوان دومین واقعه عظیم اسلامی پس از واقعه غدیر خم در جهان اسلام ثبت کنند و گرامی بدارند.
 

اگر پیام‌های مباهله و غدیر به درستی دریافت می‌شد، در جهان اسلام تفرقه و تکفیر وجود نداشت

وی تاکید کرد: این وقایع باید از قالب کتاب و جزوه خارج شده و در ذهن و جان فرزندان و نسل آینده ما ثبت و ضبط شود. مباهله از جمله اتفاقاتی است که به حاشیه رانده شده، اگر مباهله و غدیر در جهان اسلام به عنوان یک واقعه فرامذهبی تکریم و به پیام‌های آن در کنار غدیر پرداخته می‌شد، امروز شاهد ظهور فرقه‌های تکفیری از جمله داعش، القاعده، طالبان و… نبودیم، دچار تفرقه، تشتت و پراکندگی نبودیم.


برچسب ها : دکتر مروجی طبسی, مباهله, غدیر, دانشگاه ادیان و مذاهب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.