دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

پاسخ به یک شبهه درباره قیام عاشورا

 
تاریخ انتشار: 1400/06/04    

پاسخ به یک شبهه درباره قیام عاشورا

در معرکه عشق، عاشق هر چه را دارد خالصانه به محضر معشوق تقدیم می‌کند و در ره معبود از هر چه دارد مایه می‌گذارد و تمام هستی خود را فدا می‌کند.

حوزه/ در اشعار امام حسین(ع) این مسئله به وضوح بیان شده است و ایشان به صراحت فرموده‌اند به نیت فدا کردن تمام هستی خود در راه خدا به کربلا می‌روند، مصداق عاشقی که جز معشوق نمی‌بیند و جز در مسیر او گام بر نمی‌دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابولحسن نواب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در پاسخ به این شبهه در خصوص واقعه عاشورا که « امام حسین(ع) با وجود اینکه می‌دانستند در کربلا چه اتفاقاتی در انتظارشان است، چرا خانواده و فرزندان خود را با خود همراه کردند؟» گفت: در پاسخ عرفانی به این سؤال باید گفت، در معرکه عشق، عاشق هر چه را دارد خالصانه به محضر معشوق تقدیم می‌کند و در ره معبود از هر چه دارد مایه می‌گذارد و تمام هستی خود را فدا می‌کند.

وی ادامه داد: در اشعار امام حسین(ع) نیز این مسئله به وضوح بیان شده است و ایشان به صراحت فرموده‌اند به نیت فدا کردن تمام هستی خود در راه خدا به کربلا می‌روند، مصداق عاشقی که جز معشوق نمی‌بیند و جز در مسیر او گام بر نمی‌دارد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: پاسخ علمی به این شبهه این است که امام حسین(ع) با دعوت گسترده سران کوفه و برای استقرار در کوفه در حرکت بودند به همین دلیل با خانواده همراه شدند.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: امام حسین(ع) فرموده است برای اصلاح امور مردم به کوفه می‌رود که بنا بر این، برای سکونت در آنجا و اصلاح امور جامعه باید با خانواده به کوفه می‌رفتند و ساکن می‌شدند.

وی تشریح کرد: اگر گفته شود که چرا امام حسین(ع) از علم غیبی که داشتند استفاده نکردند، باید گفت: همه اهل بیت(ع) علم غیبی داشتند، ولی بر خلاف ظواهر و ترتیب امور، کاری انجام نمی‌دادند به عنوان مثال امیرالمومنین(ع) سحرگاه ۱۹ رمضان که به مسجد می‌رفتند مطلع بودند که ابن‌ملجم در آنجا حضور دارد و به انتظار شکافتن فرق ایشان نشسته است، ولی از رفتن به مسجد امتناع نکردند و امور عادی دنیا را مرتب انجام دادند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: نه تنها اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از علوم غیبی زیاد استفاده نمی‌کردند، بلکه در طول تاریخ علمای بزرگی که به دلیل غلبه بر نفس به مدارج عالی رسیده و از علوم غیبی بهره‌مند شده‌ بودند نیز از علوم غیبی خود استفاده نمی‌کردند و به ظواهر امور و ساز و کار دنیا توجه داشتند.


برچسب ها : عاشوراء, کاروان کربلاء, امام حسین (ع), سید ابوالحسن نواب, دانشگاه ادیان و مذاهب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.