دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

فلسفه عشق مجازی در عرفان اسلامی

 
تاریخ انتشار: 1393/11/27    

فلسفه عشق مجازی در عرفان اسلامی

معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده مذاهب اسلامی جلسه دفاعیه کارشناسی ارشد با عنوان «فلسفه عشق مجازی در عرفان اسلامی» را برگزار می‌کند.

معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده مذاهب اسلامی جلسه دفاعیه کارشناسی ارشد با عنوان «فلسفه عشق مجازی در عرفان اسلامی» را برگزار می‌کند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی دانشگاه، دانشجو زهرا کلهر وظیفه دفاع از این پایان‌نامه را با عهده دارد و حجت‌الاسلام دکتر رضا الهی‌منش، استاد راهنما؛‌ دکتر محمدرسول ملکی، استاد مشاور و دکتر محمدجواد شمس، استاد داور این پایان‌نامه هستند.

این جلسه دفاعیه روز پنجشنبه سی‌ام بهمن‌ماه 1393 ساعت 13 در محل دفتر دانشکده مذاهب اسلامی برگزار خواهد شد.

چکیده این پایان‌نامه به شرح زیر است:

عشق در ادبیات عرفانی همان محبت شدید است که به حقیقی و مجازی تقسیم می‌شود. عشق مجازی که متعلق آن انسان است از آن رو دارای اهمیت بررسی است که ممکن است در مراحل مختلف سلوک عرفانی و در راه رسیدن به وحدت حقانی بر سالک عارض شود. عشقی که در ظاهر مصداق کثرت است با ماهیت سلوک عرفانی که اقتضای وحدت دارد، در تضاد است. سالک با یک پارادوکس عینی مواجه می‌شود. ممکن است سطح معرفتی او چنان نباشد که یاریگر وی در حل این تضاد باشد؛ از این رو ممکن است از سیر باز بماند. بنا بر این عشق مجازی (انسانی) نیاز به تبیین معرفتی دارد. این پژوهش که با روی‌کردی توصیفی – تحلیلی و به روش کتابخانه‌ای و با بهره‌گیری از شیوه هرمونتیک مطرح در مباحث اصول فقه شیعی تدوین یافته است، در صدد پاسخ به چرایی و چگونگی عشق مجازی در مراحل مختلف سلوک عرفانی است. برای این منظور ابتدا با بررسی علل عدم ظهور عشق مجازی در آثار عرفانی سده‌های اولیه و واکاوی علل ظهور آن در قرون میانی (قرن چهار به بعد) به این نتیجه می‌رسد که در عرفان اسلامی تا پیش از ابن‌عربی نسبت به فلسفه عشق مجازی دو دیدگاه عمده وجود دارد؛ یک: دیدگاه کارکردگرایانه که عشق مجازی را مقدمه و پلی برای رسیدن به عشق الاهی می‌داند. دو: دیدگاهی که مبنای آن وحدت وجود است. بر اساس دیدگاه اخیر، به لحاظ وجودشناختی، عشق انسانی همان عشق ربانی است و هر دو حقیقت واحدی دارند. در آثار ابن‌عربی، دیدگاه اخیر غالب است، با این تفاوت که وحدت وجود، مبنای عشق‌شناسی او نیست بلکه نتیجه عشق‌شناسی او است.

کلید واژه‌ها: فلسفه عشق، عشق مجازی، عرفان اسلامی، ابن‌عربی.


برچسب ها : عرفان اسلامی, عشق مجازی, پایان نامه کارشناسی ارشد

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.