جهان مسیحیت عالم دیگری است و به هر میزان که آشنایی پیدا کنیم میزان استفاده نیز می تواند متفاوت باشد.
دکتر مفتاح هدف از آشنایی با دین دو هزار ساله مسیحیت را شناخت ظرفیت ها و تعامل با آنان عنوان کرد و گفت: درسایه این مهم می توان از تجربیات آنان برا پویایی و حفظ دین استفاده کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از ادیان نیوز،دکتر احمدرضا مفتاح، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در نشست مجازی «ضرورت آشنایی با مسیحیت» ضمن تبریک ایام وحدت و میلاد حضرت محمد(ص) اظهار کرد وقتی صحبت از ضرورت آشنایی با مسیحیت می شود منظور این نیست که آشنایی برای همه ضرورت داشته باشد و برای همه یکسان باشد بلکه منظور آشنایی طلاب و یک فضای حوزوی با دین مسیحیت است و یا معلمان، فرهنگیان، دانشگاهیان و کسانی که دغدغه کار فرهنگی دارند،
میزان ورود به بحث تخصصی و شاخه های مختلف متفاوت است. وی افزود: جهان مسیحیت عالم دیگری است و به هر میزان که آشنایی پیدا کنیم میزان استفاده نیز می تواند متفاوت باشد.
مفتاح با اشاره اینکه مسیحیت دینی با بیش از یک میلیارد و حدود ۸۰۰ هزار پیرو است، گفت: ممکن است در جنبه های مختلف و حتی در فضای مجازی به نوعی مخاطب را درگیر خود نماید و در مورد دین مسیحی سوالاتی در ذهن ایجاد شود.
وی بر ضرورت آشنایی جوانان، دانش آموزان و دانشجویان با دین مسیحیت تأکید کرد و گفت: لازم است که این قشر و حتی توده مردم حداقل اطلاعاتی از مسیحیت و سایر ادیان داشته باشند.
وی تصریح کرد: طلابی که وظیفه تبلیغی بر عهده دارند همچنین افرد دیگری که نقش تربیتی بر دوش دارند و به عنوان معلم و استاد ممکن است مورد پرسش قرار بگیرند که چرا در اسلام احکام سختگیرانه است و در مسیحیت این سختی وجود ندارد، در این راستا خطیب ما باید حداقل اطلاعاتی داشته باشد که بتواند پاسخ دهند و موجب وهن نشوند.
مفتاح با اشاره به تایخ دو هزار ساله دین مسیحیت خاطرنشان کرد: به طور مطلق دین مسیحیت که فراز و نشیب زیادی داشته است و وقتی سراغ سرگذشت دین مسیحیت می رویم می توانیم از این تاریخ درس بگیریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه دین مسیحیت از قبل از اسلام ظهور کرده و مناطق جغرافیایی گسترده ای طی کرده است که برخی به اجبار و برخی به اختیار بوده است، گفت: این دین حجم زیادی از مخاطبان را توانسته در بر بگیرد و در قرن چهارم به بعد کم کم قدرت را به دست می گیرد. مسیحیت در عرصه سیاسی به واسطه رابطه کلیسا و دولت در دوران قرون وسطی واکنش های سختگیرانهای نشان داده باشد.
مفتاح با اشاره به نحوه متفاوت برخورد دین مسیحیت در عرصه های سیاسی، علمی، اجتماعی و اینکه در جنبه های مختلف مساله داشته است، گفت: می توان از تجربیات آنان استفاده کنیم که کجا به نفع یا به ضرر دین بوده است.
وی با بیان اینکه به خاطر باورها و تعلق خاطری که نسبت به تاریخ خودمان داریم شاید کمتر بتوان از آن درس گرفت چون باور قلبی مان مانع می شود که نگاهمان آسیب شناسانه و نقادانه باشد اما خواندن تاریخ مسیحیت می تواند عبرت آموز باشد.
مفتاح با بیان اینکه اگر دین مسیحیت در مباحث تاریخی، الهیاتی، جنبه های مختلف و عملکرد کلیسا را مرور کنیم با حجم وسیع از افراط و تفریط مواجه می شویم باید مراقب باشیم که عملکرد ما کجا به نفع دین بوده و کجا به ضرر دین است.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: وقتی دین وارد عرصه زندگی و اجتماع می شود انتظارات و توقعاتی که مردم دارند و عملکرد متولیان دین به نام دین تمام می شود، باید مراقب بود که چه چیزهایی به نفع یا به ضرر دین بوده است، درست است که گاهی ممکن است با نیت حفظ دین کاری انجام شود، اما بکارگیری یک سری سختگیری ها و افراط و تفریط ها ممکن است سبب ضربه به دین می شود و در این سختگیری ها گاهی ممکن است سلیقه دخالت داشته و ربطی به دین نداشته باشد.
مفتاح به عنوان نمونه ای از افراط ها در کلیسا به ممنوعیت ازدواج کشیش ها اشاره کرد و گفتک کشیش مسیحی به عنوان کسی که زندگی خود را وقف کلیسا می کند طبق قوانین کلیسا حق ازدواج ندارد، اظهار کرد: افراط در این زمینه سبب رسوایی جنسی در کلیساها شده است و تبعات سنگینی در مورد رسوایی هایی که رخ داده، نشان از افراط است.
مفتاح به سختگیری کلیسا در تفتیش عقاید و نیز صدور حکم تکفیر کلیسا (اخراج فرد از کلیسای کاتولیک) اشاره کرد و گفت: سختگیری های گذشته با بی اعتنایی امروزه برخی مسیحیا ن به اخلاقیات دینی جور در نمی آید.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به نمونه دیگری از سختگیری های کلیسا اشاره کرد: کسانی که مرتکب طلاق بشوند در دین مسیحیت از جامعه کاتولیک حکم تکفیر و اخراج از کلیسا در مورد آنها صادر می شود که منجر به چالشی برای کلیسا شده است.
مفتاح با اشاره به اینکه آسیب شناسی باورهای تاریخی خود کمی سخت است اما آسیب شناسی دین دیگر ما را بیدار می کند، متذکر شد: بسیاری از اتفاقات تاریخی در عرصه های مختلف قابل عبرت گرفتن است و به حفظ دینداری و تقویت جنبه های مهم در دین خود کمک می کند.
وی با بیان اینکه البته نباید برخورد تخریبی و تضعیفی داشته باشیم، تأکید کرد: ما نمی توانیم با رویکرد تخریبی سراغ دین دیگری برویم بلکه باید در کنار هم باشیم؛ اگر با باورها، دین و توانایی های فکری و ظرفیت های آنان آشنا شویم، تجربیات آنان می تواند به ما کمک کند و در نحوه مواجهه برای ما مشخص می کند در چه جایی تعامل داشته باشیم و کجا تقابل.
مفتاح به نحوه مواجهه جهان مسیحیت با جنبش های نو پدید دینی اشاره کرد و گفت: این جنبش ها قبل از اینکه به سراغ ما بیاید و افرادی در ایران جذب انها شوند، جهان مسیحیت درگیر آن بودند که لزوما تجربه هایشان موفق نبوده است البته تجربه های ناموفقی هم که داشتند، قابل استفاده است.
وی با اشاره به فعالیت پژوهشگران در عرصه های مختلف قرآن، تفسیر، کلام، الهیات، اخلاق، فلسفه و عرفان گفت: بسیاری از مطالب فلسفی و کلامی و مانند ان قابل بهره برداری است.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: جهان مسیحیت با حجم مباحث فلسفی و الاهیاتی که داشته بخشی از میراث معنوی دارد که خیلی از آنها مشترک است.
مفتاح بیان کرد: مسائل جدید کلامی دغدغه هایی است که در مسیحیت شروع شده و سراغ ما نیز آمده است، در حوزه های مختلف مباحثی بوده که قبل از ما برای مسیحیت پیش آمده است و مفسران مسیحی به دنبال ان رفتند و ما می توانیم ازآنها استفاده کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تبیین کرد: الهیات مسیحی فراز و نشیب فراونی را پشت سر گذاشته و ممکن است افراط و تفریطی هم پشت سر گذاشته باشند، اینکه یک جاهایی کتاب و سنت را قبول دارند و یک جاهایی روی خرد مانور می دهند، جاهایی فضای لیبرال است که نمی خواهد در چارچوب سنت قرار گیرد؛ این فراز و نشیب ها که اتفاق افتاده نشان می دهد که فاصله الهیات با زندگی مردم زیاد است و باید ارتباط به گونه ای باشد که فاصله کم باشد.
مفتاح به دستورالعمل های اخلاقی در آیات و روایات اشاره کرد و گفت: باید بررسی شود که چه اتفاقی می افتد که فاصله بین این دستورالعمل ها با آنچه که در جامعه اتفاق می افتد زیاد است، همانطور که در فقه اصل اجتهاد است و باید به آن توجه شود؛ متناسب با وضعیت امروز باید در تفسیر و کلام و مانند آن نیز اجتهاد صورت بگیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بر ضرورت استفاده از تجربیات دیگران برای کمک به پویایی دین تأکید کرد و گفت: باید کمک کنیم که اسلام از عرصه زندگی خارج نشود و از افراط و تفریط جلوگیری شود.
وی به نقل تعبیری از آیت الله جوادی آملی پرداخت و گفت: ایشان میفرمودند آیات الاحکام خیلی مورد توجه قرار گرفته است و به تفصیل بررسی شده است اما ایات مربوط به معارف کمتر مورد توجه و بحث قرار گرفته است.
مفتاح ادامه داد: ما می خواهیم با دین مسیحیت آشنا شویم و از ظرفیت های این دین استفاده کنیم و با وجود اینکه آنان هدف خودشان را دنبال می کند و ما هدف خودمان را، می خواهیم باهم تعامل و گفت وگو داشته باشیم و ممکن است بعضی جاها تقابل ایجاد شود اما ما می خواهیم نگاه منفی که راجع به اسلام وجود دارد، از بین برود، باید برخورد افراطی داعش که به نام اسلام، چهره دین را مخدوش کرده است، از بین برود و چهره واقعی اسلام را بیان کنیم اما ممکن است در مواردی هم مجبور به مقابله باشیم مثلا ممکن است با مسیحیت صهیونیستی نتوانیم تعامل داشته باشیم، آنها در بعد دینی و سیاسی با ما در تقابل ان. یا در ارتباط با مسیحیت تبشیری ما نسبت به تبشیر مسیحی در جامعه اسلامی حساسیت داریم و اجازه نمیدهیم ایمان متدینان تضعیف شود.
گفتنی است، نود و هشتمین نشست از سلسله نشست های «کلمه سواء» به همت هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |