دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

آیین هندو نتوانست به عنوان دینی جهان شمول مطرح شود

 
تاریخ انتشار: 1400/09/22    

 آیین هندو  نتوانست به عنوان دینی جهان شمول مطرح شود

آغاز دوران رشد و گسترش جهانی آیین هندو با استعمار این سرزمین توسط غربی‌ها به ویژه بریتانیایی‌ها و مهاجرت گاها اجباری هندوها به دیگر مستعمرات آنان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از ادیان نیوز، دکتر سید محمد روحانی ، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در چهاردهمین پیش نشست علمی کنفرانس تبلیغ جهانی دین با موضوع «جایگاه و روش های تبلیغ در ادیان» گفت: بیشتر ادیان و مکاتب هندی نگاه بازی به دین خود دارند، ولی با وجود پذیرش داوطلبانه دیگر اقوام در دین خود، ولی رسالتشان را از ابتدا جهانی کردن دین خود نمی‌دانند، لذا تنها آموزه‌های دین خود را برای دیگران بیان می‌کنند و هرگز دیگران را مستقیماً ترغیب به ترک دینشان و پیوستن به دین آنها نمی‌کنند.
وی با اشاره به قومی یا جهانی بودن ادیان هندی خاطرنشان کرد: برخلاف مسیحیت و اسلام که از آغاز ظهورشان داعیه فراقومی و جهانی بودن داشته‌اند و تمام انسان‌ها را به دین خود دعوت کرده و راه نجات و سعادت جاودانی را تنها پیروی از تعالیم خود می‌دانند، به نظر نمی‌رسد ادیان هندی، به‌ویژه آیین هندوی سنتی از آغاز چنین نگاه جهان شمولی داشته باشند، لذا مخاطب اصلی تعالیمشان قوم و ملت خودشان است و هیچ تلاشی برای رساندن پیامشان به فرا مرزهای شبه قاره هند نداشته‌اند.
روحانی عنوان کرد: سه دین هندی (هندو، بودا و سیک) هر چند در آغاز رسالت جهانی برای خود قائل نبوده‌اند ولی به تدریج توانستند با بهره برداری از خلع معنویت در جهان غرب و به روز کردن آموزه‌های سنتی خود مطابق نیازهای معنوی بشر امروز و جذاب جلوه دادن آن در مقابل نگاه دینی و سنتی مسیحیت و اسلام، پا را از جغرافیای شبه قاره هند فراتر نهاده و در دیگر سرزمین‌ها حتی در قاره‌های دیگر نیز پیروانی پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: آیین هندو هرچند نتوانست همانند دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت در بدو پیدایش به سرعت رشد و توسعه جغرافیایی یابد و تبدیل به دینی جهانی گردد، ولی به شکل محدودتری توانسته ظرف چندین قرن به تدریج در مناطقی از جنوب و جنوب شرق آسیا مانند تایلند، کامبوج و اندونزی توسعه یابد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: با وجود موفقیت آیین هندو در رشد و گسترش در کشورهای جنوب شرق آسیا اما این آیین باستانی تا قرن‌ها نتوانست به صورت گسترده‌ای به عنوان دینی جهان شمول مطرح شود.
وی ادامه داد: آغاز دوران رشد و گسترش جهانی آیین هندو با استعمار این سرزمین توسط غربی‌ها به ویژه بریتانیایی‌ها و مهاجرت گاها اجباری هندوها به دیگر مستعمرات آنان آغاز شد و بر اثر این مهاجرت‌ها جوامعی از اقلیت‌های هندو در این سرزمین‌ها تشکیل می‌شد که با توجه به پیوند این آیین با انواع مناسک و جشنواره‌های رنگارنگ و متنوع توانست به نوعی در تبلیغ فرهنگ خود نیز موفقیت‌های بسیاری کسب کند.
روحانی بیان کرد: از جمله جوامع مهم هندو که بدین ترتیب شکل گرفتند عبارتند از هندوهای جزایر موریس، گویانا، فیجی، تینیداد، آفریقای جنوبی و آفریقای شرقی.
وی اظهار کرد: البته آیین هندوی سنت‌گرا هرگز نتوانست در خارج هند پیروانی بیابد و بیشتر پیروان آیین هندو در خارج هند از ترکیب سه مکتب عرفانی مهم آیین هندو، یعنی مکتب یُگه، مکتب ادویته وِدانته و مکتب بهکتی هستند که بیشتر در قالب جنبش‌های نوین دینی هندی ظهور کرده‌اند.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش تفاوت دیدگاه ادیان هندی و تبلیغی تبشیری در مورد دیگر ادیان اشاره و بیان کرد: یکی از مهم ترین تفاوت‌های بنیادین دیدگاه ادیان هندی با ادیان تبلیغی و تبشیری مانند اسلام و مسیحیت نگاه کثرت گرایانه خاص ادیان هندی در مقابل دیدگاه عمدتا انحصارگرایانه ادیان تبلیغی و تبشیری است.
وی بیان کرد: به عبارت دیگر ادیان هندی بر خلاف این دسته از ادیان و مذاهب را منحرف و باطل نمی‌دانند بلکه نهایتا هر دین، مذهب یا مکتب هندی دیدگاه و تبیین خود را جامع تر، دقیق‌تر و نزدیک‌تر به حقیقت غایی می‌داندو باورهای دیگران را نیز تبیین‌های گوناگون و دورتر از همان حقیقت یگانه قلمداد می‌کند.
روحانی جذب از طریق انحلال تدریجی و تأکید بر روش‌های انضباط معنوی هندی بدون توجه به اصول ایمانی را از جمله روش‌های تبلیغ دین در ادیان و جنبش هلای نوین هندی عنوان کرد. در روش نخست تلاش می‌شود تا با مترادف معرفی کردن آموزه‌های هندی با باورهای محلی، جایگاهی برای آن در فرهنگ میزبان فراهم شود، و سپس به تدریج آموزه‌های هندی جایگزین آن گردد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راه‌های جذب پیرو در این روش تأکید بر کسب آرامش فکری و ذهنی در مکاتب هندی است، در این راه به جای مطرح کردن مسائل پیچیده الاهیاتی، عرفانی و مناسکی سعی می‌شود نخست با آسیب شناسی و پر رنگ کردن معضلات و مشکلات جوامع امروز بشری به ویژه در جوامع غربی که بیشتر نداشتن آرامش فرکری و تنش و اضطراب روحی است، با وعده کسب آرامش و دور شدن از تنش‌ها و دغدغه‌های بی پایانی که صنعتی شدن زندگی در جوامع مادی به بار آورده دین و مکتب خود را معرفی کنند.

 


برچسب ها : آیین هندو, اسلام و مسیحیت, دانشگاه ادیان و مذاهب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.