دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

یکی از مشکلات عمده‌ی ما در جهان امروز عدم شناخت واقعی از یکدیگر است

 
تاریخ انتشار: 1400/10/06    

یکی از مشکلات عمده‌ی ما در جهان امروز عدم شناخت واقعی از یکدیگر است

این همایش در گام اول به‌دنبال شناخت دقیق و موشکافانه از یکی از فرقه‌های مهم تشیع است.

 دکتر مهدی علمی دانشور دبیر علمی نخستین همایش « اسماعیلیه در ایران؛ کلام، ادبیات و تاریخ» در گفت‌گو با روابط عمومی دانشگاه؛ با تشکر از حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب به پاس حمایت‌های بی‌دریغ‌‌شان از طرح‌های پژوهشی اظهار کرد، امیدوارم نگاه عمیق و حامیانه‌ی ایشان از پژوهشگران به دیگر مدیران عرصه‌های علم و دانش نیز تسری و رسوخ پیدا کند.
به گزارش روابط عمومی؛دکتر علمی دانشور با تاکید بر  لزوم برگزاری این همایش بیان کرد؛ گروه غالب شیعیان بر اساس سنت رایج معتقد بودند که بعد از امام صادق(ع) فرزند ارشد ایشان یعنی اسماعیل امام خواهد شد اما اسماعیل در زمان حیات پدرش از دنیا رفت. مرگ اسماعیل قبل از به امامت رسیدن، باعث به وجود آمدن تشتت و اختلاف در تعیین امام بعدی شد. برخی از این رو که اعتقاد داشتند این سنت نباید تغییر کند گفتند اسماعیل هنوز زنده است و روزی به عنوان قائم(عج) ظهور خواهد کرد. برخی هم از این بابت که معتقد بودند امامت به استثنای حسن و حسین(ع) از طریق برادری منتقل نمی‌شود، به انتقال امامت از اسماعیل به فرزندش محمد روی آوردند. برخی هم قائل به بداء شده، به امامت موسی بن جعفر(ع) معتقد شدند.
وی  با بیان اینکه فرقه مشهور اسماعیلیه، که‌ عمدتاً به‌ شاخه نزاری این‌ فرقه‌ تعلق‌ دارند، در بیش‌ از ۲۵ کشور در قاره‌های آسیا و آفریقا و اروپا و امریکا پراکنده‌اند،ادامه داد، اسماعیلیه، فرقه‌ای از تشیع هستند که بعد از امام صادق(ع) به امامت فرزندش اسماعیل یا نواده‌اش محمد بن اسماعیل اعتقاد پیدا کرده و در مناطق و منابع مختلف به نام‌های گوناگون مانند باطنیه، (به اعتبار اعتقاد آنان بر معانی باطنی متون دینی) تعلیمیه، (به خاطر اعتقاد اسماعیلیان بر این که مطالب دینی باید به دست امام معصوم و داعیان وی تعلیم شود) سبعیه، (به اعتبار این که یکی از عمده‌ترین گروه‌های هفت امامی شیعیان بودند) حشیشیه، ملاحده و قرامطه (به اعتبار پیروی برخی از آنان از حمدان قرمط) خوانده و نام‌گذاری شده‌اند.
دکتر علمی دانشور افزود؛ اسماعیلیه امروز به دو طایفه آقاخانیه و بُهره تقسیم می‌شوند که بازماند‌گان دو فرقه نزاری و مستعلوی هستند. گروه اول قریب به یک میلیون نفر در ایران و آسیای وسطی و آفریقا و هند پراکنده‌اند و رئیس ایشان کریم آقاخان است. گروه دوم که قریب پنجاه هزار نفر هستند، در جزیره العرب و سواحل خلیج فارس و سوریه به سر می‌برند. اسماعیلیه در سوریه در قلعه مصیاف و قلعه القدموس و سلمیه و در ایران در شهر بابک کرمان و بیرجند و قاین خراسان و در افغانستان در بلخ و بدخشان و در آسیای مرکزی در خوقند و قره تکین هستند و در افغانستان مفتدی خوانده می‌شوند و عده‌ای بسیار از ایشان در کافرستان (نورستان) و جلال آباد و در حوزه جیحون اعلی و ساری گل و خوان و یاسین زندگی می‌کنند. در هند و پاکستان بیش از دیگر جاها مراکز اسماعیلیه وجود دارد و در محل‌هایی به نام اجمیر و مرواره و راجپوتانه و کشمیر و بمبئی و بروده و کورج فراوانند. باید دانست که همه اسماعیلیه در هند از اتباع آقاخان نیستند. بلکه عده‌ای از آنان را نیز بهره گویند که غالبا در گجرات زندگی می‌کنند. در عمان و مسقط و در زنگبار و تانزانیا بسیارند.
دکتر مهدی علمی دانشور با بیان این نکته که جمعیت زیادی از اسماعیلیان در همسایگی و هم‌جواری ما قرار دارد افزود؛ مرکزاسماعیلیان آقاخانیه در تاجیکستان است و این مرکز در سال ۲۰۰۹ میلادی در پایتخت تاجیکستان شهر دوشنبه افتتاح گردید و به ظاهر فعالیت چندانی ندارد  و فقط روزهای یک شنبه هر هفته دربهای خود را به روی بازدید کنندگان باز نموده، و راهنمایان ضمن معرفی بنا و معماری آن به معرفی و تبلیغ اسماعیلیه می‌پردازند.
علمی دانشور ادامه داد؛ درباره شمار پیروان این مذهب در تاجیکستان اطلاع دقیقی در دست نیست اما جمعیت آنها را در حدود ۲۰۰ هزار نفر تخمین می‌زنند که بیشتر در منطقه پامیر و شهر دوشنبه ساکنند.اسماعیلیان تاجیک به خاطر شرایط دوران حکومت کمونیستی و قاعده تقیه، از آداب و رسوم و اعتقادات خود فاصله گرفته و جوانان اسماعیلی مسلک عموماً چیز چندانی از آئین و مرام خود نمی‌دانند. از این روی تشکیلات اسماعیلیان تلاش وسیعی را برای آشنا کردن پیروان سابق و جذب افراد تازه که بدانها مستجیب گفته می‌شود انجام می‌دهد.
در این میان فعالیت‌های خاموش اما گسترده اسماعیلیان در منطقه ما را بر آن داشت تا در سلسله نشست‌هایی به معرفی یکی از مهم‌ترین فرقه‌های تشیع بپردازیم.
دبیر علمی همایش در مورد  اهداف این همایش افزود؛ این همایش از شنبه 4 دی‌ماه 1400 آغاز و تا پنجشنبه 9 دی‌ماه 1400 به طول خواهد انجامید. هرشب دو استاد به‌نام و مطرح مباحث خود را مطرح می‌کنند. ما در این همایش به دنبال شناخت بیشتر اسماعیلیه در سه حوزه‌ی شناختی یعنی ادبیات، کلام و تاریخ هستیم. از همین‌رو ما سه کارگروه تشکیل دادیم و از استادان به‌نام و مطرح این حوزه‌ها دعوت به‌عمل آوردیم و رئوس مطالب بررسی و قرار بر این شد تا اولین همایش باتوجه به شرایط موجود در ایران و جهان به صورت مجازی برگزار و از هر حوزه دو محور انتخاب و به صورت مختصر توسط استادان ارائه شوند. هدف اصلی ما در  این همایش بررسی تخصصی مبانی اسماعیلیه در حوزه‌های ذکر شده است که امیدوارم بتوانیم در اوایل سال 1401 دومین همایش را در سطح وسیع‌تر با حضور اساتید مطرح این حوزه برگزار نماییم.
دبیر عملی همایش اسماعیلیه در ایران تاکید کرد؛ یکی از مشکلات عمده‌ی ما در جهان امروز عدم شناخت واقعی از یکدیگر است. وجود سوبرداشت‌ها، نشناختن‌ها، ندیدن‌ها، باعث بروز اختلاف‌ها و مشکلات کنونی می‌شود. این همایش در گام اول به‌دنبال شناخت دقیق و موشکافانه از یکی از فرقه‌های مهم تشیع است که امیدواریم با برپایی چنین  همایش‌هایی، شناخت بهتری از هم پیدا کرده و به اتحاد و پیوستگی جهان اسلام کمک کنیم.
 دکتر مهدی علمی دانشور در پایان از تمام دست اندرکاران برگزاری نخستین همایش« اسماعیلیه در ایران؛ کلام، تاریخ، ادبیات» تقدیر به‌عمل آورد.

 


برچسب ها : اسماعیلیه, باطنی گرا, نزاری, بهره, دانشگاه ادیان و مذاهب, معاونت پژوهش

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.