دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

دوره های حضور اسماعیلیان در فارس

 
تاریخ انتشار: 1400/10/07    

دوره های حضور اسماعیلیان در فارس

اسماعیلیان که با حاکمیت درگیر بودند تمایل داشتند که در مناطقی باشند که از دسترسی و گزند حکومت دور باشند.

نخستین همایش "اسماعیلیه در ایران؛ کلام، ادبیات و تاریخ" به همت معاونت پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب از شامگاه 4 دی 1400 در فضای مجازی آغاز شد و تا پنجشنبه 9 دی هر شب برگزار می شود.

در دومین شب این وبینار دکتر «مصطفی ندیم» در موضوع "اسماعیلیان در فارس" به ارائه مطالب خود پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از ابنا؛ دکتر «مصطفی ندیم» دانشیار گروه تاریخ دانشگاه شیراز دومین سخنران شب دوم این همایش بود که در موضوع "اسماعیلیان در فارس"  به ایراد سخن پرداخت و به سه حضور تاریخی اسماعیلیان در منطقه فارس بزرگ پرداخت.

وی با ذکر اینکه بحثش درباره "اسماعیلیان در فارس" است، گفت: کتاب "مسالک و ممالک" از نخستین کتبی است که درباره فارس نوشته شده است که مطابق آن، فارس به پنج کوره یا ایالت یا منطقه اصطخر، شاپور، اردشیرخوره، داراب کرد و ارّجان تقسیم می‌شد. شیراز در اردشیرخوره بوده است. ارجان هم بنادر مهمی داشت که در دوره اسلامی هم از زمان آل بویه که تجارت اهمیت پیدا می‌کند بسیار مهم است.

ندیم ادامه داد: اسماعیلیان که با حاکمیت درگیر بودند تمایل داشتند که در مناطقی باشند که از دسترسی و گزند حکومت دور باشند، لذا بیشتر در شمال و در کوهستان‌ها بودند، اما به فارس نیز آمدند. اسماعیلیان در سه دوره آل بویه، شبانکاره و سلجوقیان در فارس حضور پیدا کردند.

* تسامح آل بویه با پیروان ادیان و مذاهب مختلف

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز افزود: ما از تسامح مذهبی آل بویه بویژه «عضدالدوله دیلمی» خبر داریم. در دوره آنها، پیروان ادیان و مذاهب مختلف در قلمروی آل بویه براحتی زندگی می‌کردند و آزادانه مناسک خود را انجام می‌دادند. عضدالدوله و دیگر حاکمان آل بویه، چنین فضایی را برای اسماعیلیان هم فراهم کردند. آنها با فاطمیان هم ارتباط تجاری داشتند. اما این به معنای پذیرش باورهای اسماعیلی به وسیله آل بویه نیست. اگر آل بویه باورهای اسماعیلی را نپذیرفتند، اما با آنها مخالفت هم نکردند.

ندیم با اشاره به حضور اسماعیلیان در فارس اظهار کرد: دومین مورد حضور اسماعیلیان در فارس، مربوط به دوره "شبانکاره" است. در تاریخ فارس آمده است که: "اسمعیلیان در اصفهان با سلجوقیان درگیر شدند و «ابوکالیجار» با آنها جنگید و شکست خوردند و به داراب رفتند." در حالی که این اسمعیلیان ارتباطی به مذهب اسماعیلی نداشنند؛ بلکه اینها مهمترین تیره شبانکاره بودند. اما برخی محققان، این اشتباه را مرتکب شدند و تصور کردند که شبانکاره های داراب، اسماعیلی مذهب بودند!

*دوره افول اسماعیلیان در فارس

 وی ادامه داد: سومین مورد از حضور اسماعیلیان در فارس، در قرن چهارم و پنجم در "ایالت ارّجان" بوده است. اسماعیلیان در سال ۴۹۴ سه قلعه مهم در ارّجان داشتند. دلیل حضور آنها در این منطقه نیز این بود که ارّجان دارای کوهستان‌های بلندی است و از سوی دیگر، بحرین و گناوه - محل زندگی قرامطه - نزدیک این منطقه بوده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در مدتی که اسماعیلیان در ارجان بودند، آسیب زیادی به این منطقه چه در حوادث طبیعی مانند زلزله بزرگ و چه در حوادثی مانند نبردهای مختلف بین گروه‌های مختلف وارد شد. این آسیب‌ها موجب گردید که ارجان که زمانی دارای عواید فراوان بود، تخریب شود و ساکنان آن نیز به "بهبهان" رفتند. از عوامل مهم افول اسماعیلیان ارجان، تضعیف قدرت اقتصادی این شهر بوده است. در سال ۳۲۱ شهر "سینیز" که از بنادر مهم فارس بود، آنچنان آسیب دید که دیگر هیچگاه نتوانست سر برآورد.


برچسب ها : اسماعیلیه, فارس, دانشگاه ادیان و مذاهب, دکتر مصطفی ندیم, معاونت پژوهش

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.