دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

نمود مفاهیم دینی ایران باستان در مبانی کلامی اسماعیلیه

 
تاریخ انتشار: 1400/10/12    

نمود مفاهیم دینی ایران باستان در مبانی کلامی اسماعیلیه

گرايش اسماعيلی به عنوان شاخه‌اي از مذهب مـسلمانان شـيعی داراي آمـوزه‌هـايی است كه در منابع و سيره متقدم مسلمانان موجود نيست.

نخستین همایش "اسماعیلیه در ایران؛ کلام، ادبیات و تاریخ" به همت معاونت پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ در  این وبینار دکتر «مهدی علمی دانشور»دبیر علمی این همایش در موضوع "نمود مفاهیم دینی ایران باستان در مبانی کلامی اسماعیلیه"به ارائه مطالب خود پرداخت.

دکتر مهدی علمی دانشور گفت:گرايش اسماعيلي به عنوان شاخه‌ای از مذهب مـسلمانان شـيعی داراي آمـوزه‌هـايی است كه در منابع و سيره متقدم مسلمانان موجود نيست و لذا به سـبب شـباهت‌هـای موجـود مي‌توان گفت شاكله اوليه آن احتمالاً از اديان پيرامـونی وام گرفتـه شـده باشـد و می‌توان گفت،نخـستين نظريـه‌هـا درباره امكان تأثيرپذيری آموزه‌های اسماعيلی از اديان ديگر، را مورخـان و ملـل و نحل نگاران مـسلمان در ضـمن معرفـي ايـن فرقـه ارائـه كـرده باشـند كـه بـه نظـر خـالي از پيش‌داوريها و حب و بغض‌هاي فرقه‌ای و سياسي نيست.
وی افزود؛ از جمله كارهای محققانه، كتـاب اسـماعيليه بدخـشان اثـر مـريم معـزی است كه در كاوشي ميـداني بـه نمودهـاي تأثيرپـذيري اسـماعيلية بدخـشان از اديـان پيراموني به‌خصوص اديان ايراني پرداخته است و پژوهش درباره آراي اسماعيليان دشواري‌هاي خاصي دارد كه از مهمترين آنها مي‌تـوان بـه كمبود منابع اسماعيلي اوليه، تشتت و عدم دقت گزارش‌هاي منابع غيراسماعيلي و سنگين بودن متون منابع اسماعيلي اشاره كرد.
دبیر علمی همایش ادامه داد، نياز نيـست شـباهت‌هـاي آموزه‌ها در اديان و مذاهب به گونه‌اي كه ظن وامگيري يا تأثيرپذيري را برانگيزد، بـه صـورت مطابقت كامل و يكسان‌انگاري باشد؛ زيرا هر مذهب سامانة فكري مخصوص بـه خـود را دارد كه آموزه‌هاي مختلف در آن سامانه را با يكديگر هماهنگ و همسومی‌سازد.

دکتر علمی دانشور بیان کرد،گزارش‌هاي تاريخي حضور محمدبن اسماعيل و جانشينانش را به مدت دست كم نـيم‌قـرن در شهرهاي مختلف ايران تأييد مي‌كند كه اين حضور تا شـهر فرغانـه را كـه از شـهرهاي مـرزي شرق ايران بوده است، شامل مي‌شود و انتساب عبيداالله مهدي به عنوان مؤسس دولت فاطمي بـه ايـران براسـاس گـزارش برخـي منابع مانند ابن ندیم، ابن اثیر و .. قابل توجه است.
هفت انديشمند و نظريه پرداز اسماعيلي به نام‌هاي محمد نسفي، ابويعقوب سجستاني، ابوحـاتم رازي، حميدالدين كرماني، مؤيد في الدين شيرازي، ناصرخسرو و حمزةبن علي زوزني كه سهم عمده‌اي در تدوين نظريات كلامي و اعتقادي اسماعيليان از پيدايش اسماعيلية نخستين تا ظهور اسماعيليه فاطمی و انشعاب شاخه دروزی آن داشته‌اند، همه ايراني و در محـيط اديـان ايرانـي نشو و نمو يافتند.
این استاد دانشگاه افزود؛هم در گزارش اسماعیلیه نخستین و هم دروزیهای قرن پنجم، زایشی ناخواسته در خلقت به‌واسط یک تردید در اینکه آیا غیر از او کسی هست یا نه؟! به وجود آمده است. این نکته با شک و تردیدی شباهت دارد که در اسطوره پیدایش اورمزد و اهریمن از زروان در متون زروانی اشاره شده است. در هر دو آموزه ایرانی و اسماعیلی این شک و تردید است که منجر به پیدایش موجود سوم (در زروان اهریمن؛ در اسماعیلیه نخستین حدود سته و در دروز، ضد) می‌شود.
دکتر دانشور ادامه داد؛در متون دینی زرتشتی، انسان‌های فره‌مند با کیومرث آغاز می‌شوند و ... بعد از رهاشدن فره از سلسله‌ کیانیان فرّه به زرتشت می‌رسد.  بعد از زرتشت هم آخرین پیامبر و منجی این فرّه را به‌عهده خواهد گرفت و از نگاه اسماعیلیان در ابتدا، ناطقان که همان پیامبران اولوالعزم هستند، آمده‌اند. از نظر آنان ناطقان مظهر عقل کل در این عالم هستند که عبارتند از آدم، نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، محمد (ص). اسماعیلیه، تداوم امامت را امری لازم دانسته و آن را در خاندان رسول منحصر می‌دانند.
وی اضافه کرد؛برای بیشتر انسان‌های فره‌مند، علائمی قبل از تولد در متون مقدس زرتشتی ذکر شده است. این علائم نشان می‌دهد که فرّه از جانب اهوره‌مزدا به آن‌ها رسیده است.
انتقال نور مقدس یا نور خداوندی از جانب خدای جهان به بدن امام و پیشوای جامعه در اندیشه‌های اسماعیلیه نخستین نیز انعکاس یافته است.
دانشور تاکید کرد؛ترسیم ادوار تاریخی، ریشه طولانی در ادیان ایرانی دارد. آموزه‌های زروانی و همچنین انگاره‌های زرتشتی ترسیم کاملی از تاریخ جهان را بر اساس ادوار هزاره‌ای آورده‌اند. در نظر زرتشتیان جهان به چهار سه هزاره تقسیم می‌گردد. ادوار در‌ ادیان‌ ایران‌ باستان‌ به‌ سه‌ ساحت تقسیم می‌گردید: نـخست ساحت عدم تعین مادی و مینوی که جنبه‌ی بـی‌کرانگی اهوره‌مزدا است؛ دوم ساحت مینوی؛و سوم ساحت گیتی.
خلقت در رسالات اخوان‌الصفا نیز مراتب وجود بـه سـه ساحت تقسیم می‌گردند: اول ساحت عدم تعین مادی و مینوی که شامل چهار صادر اول یعنی خالق، عقل کل، نفس کل‌، و هیولای‌ نخستین می‌شود؛ دوم ساحت‌ مینوی‌ که شامل عالم افلاک است؛ و سوم سـاحت مـادی که با عالم زیر فلک قمر مرتبط است
دانشور با بیان ویژگی‌های فرّه و شاخصه های انسان کامل (امام) بیان کرد؛فرّه به معنی موهبت ایزدی که مخصوص شاهان و پیامبران بود آمده است. «فرّه، فروغ یا موهبتی الاهی است. در اساطیر ایران مشروعیت شاهان وابسته به فره‌مندی ایشان بود.
ناصرخسرو آگاهانه یا ناآگاهانه، به تبع الگوي اندیشه سیاسی ایرانـی، خصایصی را براي اولیای واقعی و حاکمان درنظر می‌گیرد که نه تنها تباینی با مقوله فره ایزدی یا خوره کیانی نـدارد، بلکه به نوعی با آن سازگار است.
دکتر دانشور علمی ادامه داد؛در آموزه زرتشتیان، پس از اهوره مزدا که به عنوان خدای برین پرستش و نیایش می‌شود، موجودات مقدس دیگری نیز وجود دارند که اهوره مزدا را در امر آفرینش یاری می‌دهند. اینان در حکم مهین ایزدان زرتشتی هستند و بر روی هم با صفت امشاسپندان یعنی نامیرایان مقدس یا جاودانگان مقدس خوانده می‌شوند که هفت تن هستند و در آموزه‌های اسماعیلی از ملائک هفت‌گانه یا شش‌گانه‌ای تحت عنوان حدود سته یاد می‌شود.  بیشتر منابع اسماعیلی فاطمی نیز بر هفت کروبی که واسطه در آفرینش و کمک کار خداوند هستند، اشاره داشته‌اند.

وی همچنین بیان کرد؛عزیزالدین نسفی در توصیف انسان کامل در کتاب الانسان الکامل می‌نویسد: «انسان کامل آن است که او را به چهار چیز به کمال باشد: اقوال نیک، افعال نیک، اخلاق نیک و معارف.» چنانکه‌ دیده‌ می‌شود، نسفی‌ در تعریف‌ انسان‌ کامل‌، از الفاظ متداول‌ در تفکر باستانی‌ ایران‌ بهره‌ برده‌ است‌.در نام‌هایی‌ که‌ او برای‌ انسان‌ کامل‌ بر می‌شمارد و می‌توان بُن‌ مایه‌ها و ریشه‌های‌ حکمت‌ ایرانی‌ را جست‌ و جو کرد.


برچسب ها : اسماعیلیه, مفاهیم دینی ایران باستان, دانشگاه ادیان و مذاهب, دکتر مهدی علمی دانشور

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.