دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

روحانیت شیعه، همواره مدافع و پناهگاه اقلیت‌های مذهبی ایران بوده است

 
تاریخ انتشار: 1400/11/22    

روحانیت شیعه، همواره مدافع و پناهگاه اقلیت‌های مذهبی ایران بوده است

«حضرت علی» مظهر عدل در دنیا هستند و عدل ایشان برای تمام ادیان الهی الگو است.

دکتر همایون سامه‌یح نماینده هم وطنن کلیمی در مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه کلیمی ایران در دوران طاغوت با رژیم پهلوی مشکل داشت و حتی زندانی داشتیم. ما به صورت مؤثر در مراحل انقلاب بودیم و افتخار  این را داریم که در دوران جنگ تحمیلی با  تقدیم شهید حداقل وظیفه خود رو نسبت به کشور عزیزمان انجام داده‌ایم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ همزمان با ایام الله دهه فجر و چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(دامت برکاته) همایش «منزلت ادیان و مذاهب در جمهوری اسلامی ایران؛ با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب» در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.
در این همایش دکتر همایون سامه‌یح نماینده هم وطنان کلیمی در مجلس شورای اسلامی با تبریک ایام ولادت حضرت علی(ع)  و تسلیت ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی اظهار داشت: «حضرت علی» مظهر عدل در دنیا هستند و عدل ایشان برای تمام ادیان الهی الگو است.
دکتر «همایون سامه‌یح نجف‌آبادی» با قدردانی از حجت الاسلام والمسلمین «نواب» رییس دانشگاه ادیان و مذاهب برای برگزاری این نشست ادامه داد: رویه آقای نواب، ترویج زندگی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب در ایران بوده و فعالیت‌های ایشان درباره دفاع از حقوق بشر در ایران و جامعه جهانی تاثیرگذار و باعث مباهات است.


وی درباره موضوع جلسه عنوان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب که صادر شد، در آن تذکری داده شده بود به تمام ما درباره دین مداری و معنویت. اگر همه ما به آن تذاکراتی که رهبر معظم انقلاب به ما داده بود عمل می‌کردیم احتیاجی به بیانیه گام دوم نبود.امیدواریم نسبت به معنویت، انسانیت و انسان مداری توجه داشته باشیم و به بیانات رهبر انقلاب گوش دهیم و عمل کنیم.

وی افزود: در بیانیه گام دوم که از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد درباره سازندگی ایران توسط همه آحاد ملت و همچنین "عدالت مداری" تأکید شده است.
دکتر سامه‌یح درباره بحث عدالت اظهار داشت: منشأ عدالت در ایران، «حضرت علی(ع)» است و ایشان گفتند که وای بر ما که خلخالی از پای زنی غیر مسلمان به زور گرفته شد و این باعث مباهات در دنیا است که چنین امامی با چنین تفکراتی رهبری جامعه‌ای را بر عهده بگیرد.

وی همچنین درباره وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران اظهار داشت: حمایت روحانیت شیعه از حقوق اقلیت کلیمی ایران همیشه وجود داشته است؛ اما پس از انقلاب خیلی بیشتر شد. تمایل جامعه یهودی ایران در شهرهای مختلف این بوده که محل زندگی خود را در نزدیکی منازل روحانیون بزرگ آن شهر قرار دهند. اگر مشکلی در دوران مختلف تاریخی برای اقلیت‌های دینی ایران پیش آمد، همین روحانیت شیعه بود که سینه سپر می کرد و مشکل را برطرف می کرد.
نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم همین حمایت را از بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی و از مقام معظم رهبری داشتیم. در ابتدای انقلاب تفکرات مختلفی وجود داشت و کسانی از مسئولان مملکت بودند که اشتباهاً یهودیت را با صهیونیسم ادغام می کردند. تفکر این بود که هر یهودی، صهیونیست هم هست. می گفتند که صهیونیسم از 1400 قبل وجود داشته؛ در حالی که صهیونیسم سیاسی است و بیش از صد سال عمر ندارد. تفکرات صهیونیستی، سوء استفاده از افکار یهودیت است. صهیونیست‌ها به نام یهودیت ظلم می کنند و این ربطی به یهودیان دنیا و عدالت خواهان ندارد. حضرت امام(ره) در همان ابتدا فرمودند که حساب این دو مقوله از هم جداست. طبق اوامر امام(ره) آزادی لازم به جامعه یهودیان داده شد و این آزادی ادامه دارد. امام(ره) فرمودند که همه ما اهل توحید هستیم و ایران برای همه است. این از جمله صحبت‌های ارزشمند ایشان در حمایت از ادیان بود.

وی با اشاره به اینکه آزادی برای ادیان در ایران وجود دارد، اضافه کرد: جامعه کلیمیان در ایران به راحتی تمام فرائض خود را اجرا می کنند؛ مدارس ما فعال است و کودکان ما مطابق دین خودمان تحصیل می کنند؛ و اگر حمایت نظام اسلامی ایران و آموزش و پرورش نبود تمام مدارس ما تعطیل می‌شد، چون تعداد ما کم است و در برخی کلاس‌ها سه نفر دانش آموز داریم. جمهوری اسلامی به ما کمک کرد و معلم اختصاصی از سوی آموزش و پرورش به ما داده شد.
وی ادامه داد: برای تعلیم روحانیون کلیمی و در مقام های بزرگتر، کنیسه های ما با آزادی این کار را انجام می‌دهند. همه روحانیون دینی ما تحصیل کرده ایران هستند و تمام تحصیلات خود را در ایران طی کردند نه در خارج از کشور، و این از افتخارات جامعه کلیمی و حتی جمهوری اسلامی ایران است.

وی به مبارزه جامعه کلیمی با رژیم پهلوی اشاره کرد و افزود: جامعه کلیمی ایران در دوران طاغوت با رژیم پهلوی مشکل داشت و حتی زندانی داشتیم. ما به صورت مؤثر در مراحل انقلاب بودیم و افتخار تقدیم شهید در دوران جنگ تحمیلی داشتیم. همچنین آزادگان زیاد و جانبازان زیادی داشتیم. از سوی دیگر در دوران سازندگی نیز متخصصان و پزشکان و مهندسان حضور مؤثر داشتند. ما کلیمیان به این مملکت عشق می‌ورزیم و وفادار به ایران هستیم.در دفاع از ایران در مقابل ظلم و استبداد جهانی ما هم مشارکت داریم و امیدواریم که از استعداد ما برای پیشبرد اهداف انقلاب استفاده بیشتری شود.
وی با بیان اینکه در دنیا در مورد وضعیت مسئله حقوق بشر در ایران و درباره اقلیت‌های مذهبی حرف‌های کذب زده می شود، افزود: نه تنها در ایران تبعیضی در این زمینه نیست؛ بلکه به جرأت می توانم بگویم که مثل مسئله مدارس، آنچه که در ایران برای جامعه اقلیت‌های مذهبی اعمال می شود "تبعیض مثبت" است. امکاناتی که به ما داده می شود برای حمایت از اقلیت‌های مذهبی است. یهودی ستیزی در ایران واقعاً وجود ندارد. مثلاً کسبه ما با آزادی و بدون مشکل فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند؛ در حالی که در کشورهای دیگر که خود را مدافع حقوق بشر می‌دانند حتی برای تهیه غذای حلال یهودیان بشدت سختگیری وجود دارد و ذبح بر طبق شریعت ما در برخی کشورها ممنوع است.
دکتر سامه‌یح ادامه داد: یهودستیزی و حمله به کنیسه‌ها در برخی کشورهای اروپایی زیاد است به گونه ای که در برخی از کنیسه‌ها نگهبان مسلح وجود دارد. هم اکنون به گونه‌ای شده که مهاجرت از جامعه فرانسه به دلیل یهودی ستیزی زیاد شده است. اما در ایران، کنیسه‌های ما از صبح تا عصر باز است و رفت و آمد وجود دارد و در طی این 43 سال کوچک ترین مشکلی به وجود نیامده است. اینها همه ناشی از سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است و افکار ضد یهودی و ضد اقلیت به هیچ عنوان در ایران نیست.
وی در پایان گفت: این باعث افتخار جامعه ماست و من به عنوان نماینده جامعه کلیمی، از حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم. حضرت امام(ره) حامی اقلیت ها بودند رهبر عزیز ما هم این گونه هستند. خودم در رابطه با مشکلی، نامه ای به رهبر دادم و خیلی سریع مشکل حل شد. امروز چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم و امیدواریم 430 امین سال را هم جشن بگیریم؛ با موفقیت های بیشتر و اوضاع بهتر.

 


برچسب ها : ادیان و مذاهب, جامعه کلیمیان ایران, آزادی مذهبی, آزادی دینی, جمهوری اسلامی ایران, دکتر همایون سامه‌یح, دانشگاه ادیان و مذاهب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.