دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

وطن‌پرستان اسنوب

 
تاریخ انتشار: 1400/12/02    

وطن‌پرستان اسنوب

اولين‌بار در كتاب نگاهي به تاريخ جهان، نوشته جواهر لعل نهرو، بود كه با نام لئونيداس پادشاه اسپارت آشنا شدم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن اسلامی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی آورده است:

اولين‌بار در كتاب نگاهي به تاريخ جهان، نوشته جواهر لعل نهرو، بود كه با نام لئونيداس پادشاه اسپارت آشنا شدم. او در برابر حمله سنگين ايرانيان با سيصد نفر تا لحظه آخر ايستاد و در همان‌جا كشته شد، زيرا شعار و تربيت اسپارتي‌ها اين بود كه هر كس به جنگ مي‌رفت هنگام برگشت يا با سپر، يعني پيروز، بر مي‌گشت يا بر سپر يعني كشته شده.
 بعدها درباره آريو برزن خواندم كه در برابر حمله اسكندر به ايران ايستاد و سپاه او را متوقف كرد. در اينجا كاري ندارم كه اين شخصيت‌ها واقعي يا اغراق شده‌اند. اما در تاريخ، هر دو نماد وطن‌پرستي به شمار مي‌رفته‌اند. يعني كساني كه در راه دفاع از ميهن خود از همه‌چيز حتي جان خويش گذشتند و سرزمين‌شان را «ترك» نكردند.
اما امروزه با نوع خاصي از وطن‌پرستي مواجه مي‌شويم كه در تاريخ سابقه نداشته است. كساني كه نه غم نان دارند و نه نگراني آينده، فقط و فقط يك غم آنها را روز‌به‌روز فربه‌تر مي‌كند؛ غم وطن. اين كسان در راه وطن خيلي كارها مي‌كنند. اولين گام براي آنها فحاشي به زمين و زمان و تاريخ و سرنوشت است. زبان مسلط بر اين كسان زبان دشنام و هتاكي است. از فرط وطن‌پرستي طاقت ندارند كه به كسي فحش ندهند. چنان دلسوخته وطن هستند كه از بامداد تا شامگاه ذكرشان انواع فحش‌هاي كهنه و تازه است. در دومين گام، اگر دست‌شان برسد، به عشق وطن «اين خراب‌شده» را ترك مي‌كنند و به آن سر دنيا مي‌روند تا در آنجا مويه سر دهند و از غم دوري از وطن بنالند.
وطن‌پرستي براي اين كسان نوعي اسنوبيسم يا تلاش متمايزسازي خود و خودنمايي است. آنها سعي مي‌كنند نشان بدهند كه مانند هيچ كس ديگر نيستند. اگر كسي در وطن مانده باشد، به ديده تحقير در او مي‌نگرند و دلسوزانه به او مي‌گويند تا دير نشده بارت را ببند و از «اين خراب‌شده» برو. بعد كه رفت به او مي‌گويند كه حالا بر وطن زاري كن. ويژگي اين كسان آن است كه خودشان هيچ حركت مثبتي يا اقدام مستقيمي، البته جز همان فحاشي مدام، نمي‌كنند. اما از همه متوقع و گله‌مند هستند و از اين ملت بي‌فرهنگ بيزارند كه قدر وطن را نمي‌دانند و هنوز در اين «خراب‌شده» زندگي مي‌كنند.
اين كسان نه نمادهاي فرهنگي را دوست دارند، نه زبان پارسي را و نه مردمي را كه روزبه‌روز دارند له و له‌تر مي‌شوند. آنها فقط «وطن» را دوست دارند. وطن براي آنها مكان مقدسي است كه نه در زمين جاي دارد و نه در آسمان. فقط در ذهن خودشان است. هر چه مي‌كنند از عشق وطن‌شان است. بر آنها حرجي نيست، اما من هرگز اين‌گونه وطن‌پرست نبوده‌ام. وطن برايم همين سرزمين زخمي است كه در تاريخ بارها زمين خورده و برخاسته است. 
وطن همين مردمان هستند كه روزي از مصدق دفاع كردند و روزي از ترس قداره‌كشاني چون شعبان جعفري، در خانه‌هاي خود ماندند. وطن همين حاكماني است كه در طول تاريخ گاه مايه سرفرازي مام‌وطن بوده‌اند و گاه مايه سرخوردگي. وطن ما اين است و همين است. براي من وطن‌پرستي يعني آنكه دست از دشنام دادن بكشيم، وطن را رها نكنيم و در شادي و غم كنارش باشيم. براي من وطن‌پرستي يعني عشق به زبان فارسي و فرهنگ آن؛ وطن‌پرستي يعني عشق به تاريخ اين مرز و بوم و وطن‌پرستي يعني شناخت و شيفتگي به جغرافياي اين سرزمين. به گفته زنده‌ياد فريدون مشيري: «من اينجا ريشه در خاكم. من اينجا عاشق اين خاك اگر آلوده يا پاكم.»


برچسب ها : تاريخ جهان, جواهر لعل نهرو, حمله اسكندر, آريو برزن, وطن‌پرستي

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.