معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده مذاهب، جلسه دفاع از پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان «طریقت شاذلیه در منطقه شامات با تأکید بر سوریه (تاریخ، عقاید، آداب و نقش اجتماعی) را برگزار میکند.
معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده مذاهب، جلسه دفاع از پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان «طریقت شاذلیه در منطقه شامات با تأکید بر سوریه (تاریخ، عقاید، آداب و نقش اجتماعی) را برگزار میکند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی دانشگاه، دانشجو کاظم میرزایی وظیفه دفاع از این پایاننامه را به عهده دارد.
دکتر محمدجواد شمس، استاد راهنما؛ دکتر ستار عودی، استاد مشاور و حجتالاسلام مرتضی کربلایی استاد داور این پایاننامه هستند.
این جلسه روز پنجشنبه 14 اسفندماه 1393 ساعت 14 در سالن کنفرانس شهید بهشتی برگزار خواهد شد.
چکیده این پایاننامه به شرح زیر است:
شاذلیه یکی از طرق مهم صوفیه در جهان اسلام است. این طریقت توسط ابوالحسن علی بن عبدالله شاذلی المغربی (۶۵۶ – ۵۹1 هـ) در قرن هفتم پایهریزی شد. او در نوجوانی و جوانی مسافرتهایی را به شرق داشت. بعد از به جا آوردن حج، به عراق رفته و در نزد فقها فقه آموخت. اما پس از مدت کوتاهی به وطن بازگشت و در مغرب از شاگردان و مریدان عبدالسلام بن مشیش گردید. او مدتی در جبل زعفران به خلوت و مراقبه روی آورد. به دستور ابنمشیش به امر وعظ و ارشاد روی آورد و سرانجام در اسکندریه مصر ساکن گردید. بعد از ابوالحسن شاذلی، ابوالعباس مرسی و سپس ابن عطاالله اسکندرانی به جای او نشستند و شکوفایی علمی این طریقت آغاز گردید. از ابوالحسن شاذلی احزاب و اورادی همچون حزب البر، حزب البحر و ورد عام و ورد خاص به جای مانده است که مریدان این طریقت، آنها را به عنوان تکالیف طریقتی روزانه انجام میدهند.
ورود طریقت شاذلیه در منطقه شامات و سوریه کنونی به طور دقیق معلوم نیست اما حضور منظم و منجسم آنها در ابتدای قرن چهاردهم هجری است. «خالد البقاعی» و «نورالدین علی یشرطی» شعبه شاذلیه یشرطی و «احمد بن محمد یلس» و شاگردش «محمد الهاشمی» شعبه شاذلیه درقاویه را وارد سوریه کرده و گسترش دادند. منطقه شامات شامل کشورهای سوریه، لبنان، اردن و فلسطین اشغالی است و دومین منطقه است که شاذلیه در آن حضور جدی دارند. حدود 20 مسجد و زاویه در مناطق دمشق، ریف الدمشق، حلب، الباب، و جوبر به تبلیغ و ترویج شاذلیه میپردازند.
شیوخ فعلی طریقت شاذلیه در شهر حلب «محمود ابوالهدی بدرالدین الحسینی» و در شهر دمشق «شکری لحفی» هستند. از مهمترین تعالیم عرفان نظری شاذلیه شامات، وحدت وجود، حقیقت محمدیه و ولایت است. همچنین از نظر کلامی، اشعری بوده و عمل بر طبق یکی از مذاهب فقهی اهلسنت را لازم میدانند. توسل به پیامبر خدا و اولیاء و صالحین، شفاعت، و زیارت قبور نزد آنها جایز و مطابق شرع است.
کلید واژگان: تصوف، شاذلیه، شامات، سوریه، شاذلی
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |