دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

«شلوار تاخورده دارد...» تاريخ يك دگرگوني

 
تاریخ انتشار: 1401/03/25    

«شلوار تاخورده دارد...» تاريخ يك دگرگوني

اين درس ساده و مهمي است كه بياموزيم آثار ادبي و هنري را فارغ از موقعيت و مواضع پديدآورنده آنها ارزيابي كنيم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن اسلامی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی آورده است:

اولين‌بار كه اين غزل خانم سيمين بهبهاني را خواندم، گيج شدم؛ غزلي كه اين‌گونه آغاز مي‌شد: «شلوار تاخورده دارد، مردي كه يك پا ندارد/ خشم است و آتش نگاهش، يعني تماشا ندارد.» در واقع، موضع دوگانه‌اي در قبال آن داشتم. حس و حركت اين شعر و ضرباهنگش ميخكوبم كرده بود. ريتم «تق‌تق‌كنان چوبه دستش روي زمين مي‌نهد مُهر/ با آنكه ثبت حضورش حاجت به امضا ندارد»، تكانم مي‌داد و خوشايندم بود. اما در كنارش تعبير «بس نوجوان است و شايد از بيست بالا ندارد» با مطلع غزل و فهم‌زباني ما سازگاري نداشت. شخص بيست ساله را ديگر «نوجوان» نمي‌گوييم. البته هستند كساني كه مردان را تا چهل سالگي كودك مي‌شمارند! شاه‌بيت شعر آنجاست كه شاعر مشكلات پيش روي آن مرد يك‌ پا را تصوير مي‌كند: «با پاي چالاك‌پيما، ديدي چه دشوار رفتم!/ تا چون رود او كه پايي چالاك‌پيما ندارد.»
اما آنچه اين شعر را برايم ماندني كرد، نقد تند و خشني بود كه متوجه آن شد و غزلي كه با همان وزن و قافيه ضد آن سروده شده و سراينده مدعي بود كه آن مرد يك‌پا هيچ نيازي به ترحم شماي شاعر ندارد و تا توانسته بود توهين و تحقير متوجه خانم بهبهاني كرده بود. برداشت منتقد آن بود كه اين شعر ضد جنگ است و شاعر در پي بي‌ارزش كردن ارزش‌هاي انقلابي است. آن شعر چنان سست بود كه تلاشي در جهت به خاطر سپردن آن نكردم و الان هر چه مي‌كوشم حتي يك مصراع از آن يادم نمي‌آيد. به تدريج و با گذر زمان با اين غزل مانوس‌تر شدم و آن اشكالات را  ديگر چندان جدي نگرفتم.
اخيرا به مناسبتي دنبال اين شعر مي‌گشتم كه آن را در سايتي ديدم كه مربوط به شهداي نيروي انتظامي بود و در زيرمجموعه «شعر جانبازان» كل غزل را آورده بود و البته اشاره‌اي به سراينده و «شاعر جانباز» اين شعر نشده بود. اگر كسي سراينده را نشناسد، تصور مي‌كند كه اين شعر از سوي يكي از جانبازان انقلاب يا جنگ تحميلي سروده شده است. چيزي كه برايم خيلي آموزنده بود اين بود كه چگونه يك شعر و يك غزل، در يك دوره چهل ساله از حالت ضد ارزشي و ضد انقلابي بودن به شعري انقلابي و «شعر جانبازان» تبديل مي‌شود. واژگان و ادبيات همان است و جامعه همان و شاعر همان. شايد تنها چيزي كه فرق كرده، آن است كه در آن غوغاي جنگ اين شعر از سوي كسي سروده شده بود كه «گويي» در صف انقلاب جاي نداشت و خودي به شمار نمي‌رفت. در نتيجه آن منتقد و كساني مانند او حق داشتند شعرش را، فارغ از محتوايي كه داشت، بد و ضد ارزش بشمارند. در نتيجه، نه شعر كه «شاعر» را نقد كنند. اما الان كه مدت‌هاست غبار جنگ فرونشسته، ارزش شعري اين غزل و قدرت و ضرباهنگ آن چنان آشكار شده است كه نمي‌توان آن را ناديده گرفت. براي همين، در جايي كه انتظار آن نمي‌رود ثبت و منتشر مي‌شود و حتي به شكلي مبهم به عنوان «شعر جانبازان» معرفي مي‌شود.
اين درس ساده و مهمي است كه بياموزيم آثار ادبي و هنري را فارغ از موقعيت و مواضع پديدآورنده آنها ارزيابي كنيم. گفتن اين سخن آسان اما در عمل دشوار است. بخش قابل توجهي از نقدهايي كه در دهه‌هاي اخير منتشر شده است، نه نقد اثر هنري، بلكه نقد «شخص هنرمند» بوده است. تنها با گذر زمان و تجربه گرفتن از اين تغيير نگرش‌ها مي‌توانيم از اين خطر برحذر باشيم و همچنان از آثار هنري لذت ببريم و بخواهيم با اين مرد يك‌پا گفت‌وگو كنيم، هرچند: «رفته است و خالي است جايش، مردي كه يك پا ندارد.»


برچسب ها : آثار ادبي و هنري, دکتر سید حسن اسلامی اردکانی, دانشگاه ادیان و مذاهب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.