دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

ما باید روی اصلاح رفتارهایمان در قبال دیگر مسلمانان بیشتر سرمایه گذاری کنیم

 
تاریخ انتشار: 1401/04/16    

 ما باید روی اصلاح رفتارهایمان در قبال دیگر مسلمانان بیشتر سرمایه گذاری کنیم

برخی از منتقدان تقریب نیز به‌ واقع، مخالف کلیت تقریب نیستند، بلکه به برخی رویکردها یا رفتارهای تقریبی انتقاد دارند.

 عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: ما باید بیش‌ترین سرمایه‌گذاری‌مان را بر اصلاح رفتارهایمان در قبال دیگر مسلمانان و در عمل به تعالیم اسلامی متمرکز کنیم. اگر جمهوری اسلامی در این دهه‌ها بیش از هر فعالیت تبلیغیِ دیگری، برای اصلاح رفتارهای حجاج و معتمران، تلاش می‌کرد، حتما امروزه سخن مقبول‌تری می‌داشت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا  شریعتمداری در همایش بین المللی «بازشناسی جایگاه حج در تقویت همگرایی اسلامی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» اظهار داشت: امروزه، همه از روی اعتقاد یا بنا به ضرورت‌های عینیِ اجتماعی و سیاسی، به ضرورت همگراییِ امت اسلامی حکم می‌کنند و از آن، سخن می‌گویند.

او ادامه داد: برخی از منتقدان تقریب نیز به‌ واقع، مخالف کلیت تقریب نیستند، بلکه به برخی رویکردها یا رفتارهای تقریبی انتقاد دارند. از آنجا که در مقام عمل، با رویکردهای گوناگونی به تقریب روبه‌رو هستیم، شاید یکی از راه‌هایی که تقریب را هموار می‌کند، شناسایی انواع این رویکردها یا راهبردها و حتی راهکارهاست. آنگاه، هم داعیه‌داران، هم منتقدان با دستی بازتر می‌توانند گونه‌ی مطلوب را برگزینند یا گونه‌ی نامطلوبشان را نقد کنند. در گزینش نهایی، یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار می‌تواند تجربه‌ها و دستاوردهای عینی باشد، مثلا یک الگوی کاملا موفق می‌تواند امام موسی صدر باشد که همه‌ی طوایف لبنانی به صداقت و جدیت او اذعان داشتند و دعوت‌ها و فراخوانی‌هایش را به جان می‌خریدند. او هرگز وارد بحث‌های چالش‌برانگیز که محافل درون‌شیعی را تحریک کند، نشد، بلکه حتی اذان شیعی را در رادیو لبنان، باب کرد و مجلس اعلای شیعی را بنیان گذاشت که خیلی‌ها آنها را اقداماتی طائفی می‌دانستند. او در عین‌حال، معتقد بود که اصحاب مذاهب به‌جای منازعه بر سرِ حقانیت باورهایشان، بکوشند در پیش‌بردِ آرمان‌های اسلامی و هر آنچه به رونق بیش‌ترِ جهان اسلام ‌کمک می‌کند، با یکدیگر رقابت کنند. هرکه در این رقابت توفیق بیش‌تری پیدا کرد، طبعاً نگاه‌ها را بیش‌تر به خود جذب خواهد کرد. آن امام مغیًّب این راهکار را از این آیه‌ی شریفه اقتباس کرده بود «لکل جعلنا منکم شرعه و منهاجاً… فإستبقوا الخیرات».

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: الگوی دیگر مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی است که منازعه بر سرِ خلافت یا مرجعیت سیاسیِ اهل‌بیت و دعواهای صدر اسلام را فاقد اولویت و کارکرد در روزگار ما می‌دانست و به تقدم و تقدیمِ مرجعیت علمیِ اهل بیت (ع) باورمند بود، زیرا این بحث، هم کم‌تر چالش‌برانگیز است، هم کاربرد عینی و امروزین دارد؛ می‌دانیم که پسرعموهای صاحب فضیلتِ آل‌کاشف‌الغطاء، یعنی سیدمحمدحسین صاحب اصل‌الشیعه و أصولها، و سیدعلی، مهمان ویژه‌ی نشست بینادینیِ«بحمدون» در موضوع تقریب، دو مشی متفاوت داشتند. همینطور می‌توان از مشی‌های متفاوت امام و رهبری سخن گفت که یکی بر همگراییِ سیاسی اجتماعی تأکید داشت و دیگری بر تقریب فکری و مذهبی. هر کسی می‌تواند یکی از این الگوها را بپذیرد یا برخی از آنها را مورد انتقاد قرار دهد. مهم این است که مبنای عمل یا محور انتقاد یک الگوی واقعی نه ذهنی و احیاناً تجربه‌شده است.

او بیان کرد: تجربه‌‌های یکصد سال اخیر، به‌ویژه، بیش از چهار دهه‌ی انقلاب و نظام اسلامی نشان می‌دهد که بیش از هر فراخوانیِ قولی یا آثار علمی و مکتوبی که به وحدت و تقریب فرامی‌خواند، همگرایی‌های عملی و تجربه‌های عینی اثرگذار است. بی‌تردید، اثرگذارترین پدیده‌ی عینی در چهار دهه‌ی اخیر، یکی پیروزی انقلاب اسلامی با شعارهای فرامذهبی و دیگری پیروزی‌های مقاومت اسلامی در لبنان با رویکردی فراطائفی بوده است‌. اینکه هردوی این تجربه‌ها در ادامه، چقدر بر پیمان و منوال فرامدهبی باقی ماندند و آیا گرفتار رفتارهای تنگِ مذهبی شدند یا خیر، جای بحث و بررسی دارد، اما همین اندازه توفیق بهترین گواه ترجیح عمل بر گفتار است و این دقیقا برگرفته از همان فرموده‌ی اهل بیت علیهم السلام است که کونوا دعاه للناس بغیر ألسنتکم؛ از این‌رو، ما باید بیش‌ترین سرمایه‌گذاری‌مان را بر اصلاح رفتارهایمان در قبال دیگر مسلمانان و در عمل به تعالیم اسلامی متمرکز کنیم. اگر جمهوری اسلامی در این دهه‌ها بیش از هر فعالیت تبلیغیِ دیگری، برای اصلاح رفتارهای حجاج و معتمران، تلاش می‌کرد، حتما امروزه سخن مقبول‌تری می‌داشت. این اصلاح رفتارها محدود به حجاج و موسم حج نمی شود، بلکه شامل انواع رفتارهای قانونی و عملیِ ما در داخل کشور و در قبال تحولات جهان اسلام نیز می‌شود که همه‌ی آنها زیر ذره‌بین دنیای اسلام است.


برچسب ها : حج, دانشگاه ادیان و مذاهب, حمیدرضا شریعتمداری

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.