دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

نشست علمی «داستان مریم معادل زنانه داستان یوسف»

 
تاریخ انتشار: 1394/02/29    

نشست علمی «داستان مریم معادل زنانه داستان یوسف»

نشست علمی با عنوان «داستان مریم معادل زنانه داستان یوسف» با سخنرانی محمد حقانی فضل دانشجوی دوره دکتری ادیان تطبیقی و پژوهشگر پژوهشکده ادیان و مذاهب برگزار می‌شود.

نشست علمی با عنوان «داستان مریم معادل زنانه داستان یوسف» با سخنرانی محمد حقانی فضل دانشجوی دوره دکتری ادیان تطبیقی و پژوهشگر پژوهشکده ادیان و مذاهب برگزار می‌شود.

این نشست به همت انجمن دین‌پژوهان 29 اردیبهشت‌ماه 1394 ساعت 11:30 در سالن شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

چکیده این نشست علمی به شرح زیر است:

مریم از جمله شخصیت‌هایی است که قرآن از او به بزرگی یاد می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که قرآن درباره مریم به آن اشاره می‌کند، پاک‌دامنی او است. (التی احصنت فرجها/انبیاء:91؛ تحریم:12) اما قرآن به صراحت بیان نمی‌کند که چرا مریم را چنین توصیف کرده است. به نظر می‌رسد تحلیل عناصر و ویژگی‌های داستان مواجهه مریم با فرشته بهترین راه برای پرداختن به مسئله فوق باشد. قرآن دو روایت از این ماجرا ارائه می‌دهد. (در سوره‌های آل‌عمران و مریم) تحلیل عناصر داستانی (به ویژه روایت سوره مریم) نشان می‌دهد که مضمون این داستان به نحوی مشابه با داستان یوسف و زلیخا است.

در هر دو داستان شخصیت اصلی در وضعیتی برانگیزاننده گیر می‌افتد، اما پاک‌دامنی خود را حفظ می‌کند. عناصر مشترکی که قرآن در هر دو داستان به کار گرفته ما را به این سمت سوق می‌دهد که این دو داستان را نظیر یک‌دیگر دانسته، در نتیجه، جمله «احصنت فرجها» را راجع به ماجرای ملاقات مریم و فرشته بدانیم. برای نشان دادن این امر، باید به تحلیل شیوه داستان‌گویی قرآن و نیز عناصر این دو داستان پرداخت (این که  قرآن چگونه مکان، موقعیت، واکنش‌های شخصیت‌ها و غیره را ترسیم می‌کند. گرچه تمرکز اصلی بر شیوه ادبی قرآن است، اما به تفسیر و قصص الانبیاء نیز باید رجوع کرد؛ زیرا در این کتاب‌ها، داستان با افزوده‌هایی نقل شده است که این فهم از داستان را تقویت می‌کنند.


برچسب ها : انجمن دین پژوهان, محمد حقانی فضل

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

 

موسوی
کاربر میهمان

1394/02/29 - 10:56:17

سلام. امکان دارد که فایل صوتی را برای بنده ایمیل کنید چون نمیتوان حضور داشته باشم

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.