دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

نشست علمی «الحاد جدید، چیستی و دیدگاه ها»

 
تاریخ انتشار: 1394/02/29    

نشست علمی «الحاد جدید، چیستی و دیدگاه ها»

نشست علمی «الحاد جدید، چیستی و دیدگاه‌ها» چهارشنبه سی‌ام اردیبهشت ماه 94 با سخنرانی استاد علی شهبازی برگزار می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی، آخرین نشست از دور دوم سلسله نشست‌های علمی پژوهشکده ادیان و مذاهب با عنوان «الحاد جدید، چیستی و دیدگاه‌ها» با سخنرانی استاد علی شهبازی، چهارشنبه سی‌ام اردیبهشت ماه 94 ساعت 11:30 در سالن کنفرانس شهید بهشتی برگزار می‌شود.

 

چکیده نشست:

مسئله الحاد، به لحاظ کارکرد و شیوه، در روزگار کنونی شاید بی مانند یا کم مانند است. امروزه الحاد و اندیشه‌های الحادی از سطح بحث‌های آکادمیک و فلسفی، بویژه بعد از واقعه ی ١١ سپتامبر در آمریکا، به سطح افکار عامه آمده و باورهای عموم را (دست‌کم در مغرب زمین) به چالش کشیده است. می‌توان گفت که در گذشته باورهای عموم مردم چندان متأثر از مناقشات فلسفی‌ـ‌الاهیاتی میان ملحدان و خداباوران نبود. در عصر حاضر تحولاتی در عرصه علم و معرفت پدید آمده است که همین تحولات را ملحدان جدید تا اندازه زیادی در خدمت خود گرفته و از بهره فراوان برده‌اند:

الف) کاربردی شدن علوم (ظهور Applied Sciences) و ارتباط تنگاتنگ شاخه های معرفت انسانی با یکدیگر (Interdisciplinary Course)، و به عبارت دیگر پدید آمدن دانش‌های میان‌رشته‌ای؛

ب) همه‌فهم کردن یا باصطلاح عامه‌پسند کردن علم.

امروزه دانشمندانی از حوزه علوم تجربی به خوبی از عهده چنین کاری برآمده‌اند که از آن جمله می‌توان از ملحدانی چون داکینز نام برد. امروزه دیگر نمی‌توان الحاد را صرفاً نوعی اندیشه یا رویکرد فلسفی‌ـ‌الاهیاتی دانست بلکه به تعبیر پاره‌ای منتقدان، الحاد برای ملحدان به نوعی «دین» و به عبارت بهتر نوعی ایدئولوژی مبارز و هماوردطلب تبدیل شده است. در این صورت الحاد چون از یک رویکرد فکری و آکادمیک به جریانی ایدئولوژیک تبدیل شده است، نوع رویارویی و نقد آن نیز باید تا اندازه‌ای با چنین وضعیت نوینی تناسب داشته باشد. ملحدان جدید که خود پیشگام همه‌فهم کردن علوم‌اند با بهره‌گیری فراوان از یافته‌های علمی، به ویژه در دو حوزه ی زیست‌شناسی و عصب‌شناسی، در مرحله نخست فرض خدا و خداباوری را مورد نقد گزنده خود قرار می‌دهند و سپس تمام توان خود را بر حمله به دین و مؤمنان متمرکز می‌کنند. در این مورد مخاطب اصلی آنها عامه مردم، یعنی کسانی که در حوزه دین و الاهیات تخصصی ندارند، هستند.

الحاد جدید هم به لحاظ مبانی و هم از جهت روش و رویکرد خود سخت قابل نقد است. در این نشست می‌کوشیم ضمن بیان چگونگی شکل‌گیری جریان موسوم به «الحاد جدید»، پاره‌ای از پیش‌فرض‌های فکری ملحدان جدید را همراه با رویکرد آنها به دین و روش برخوردشان با دینداران به بحث بگذاریم.  

 


برچسب ها : الحاد, علی شهبازی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.