توجه به اندیشههای امام خمینی راهی برای مبارزه با مشکلات کنونی جهان است. امام یک الگو برای دوران مختلف بود و تطبیق آرای امام برای هر دورهای وظیفه روشنفکران و اندیشمندان و علماست.
در میان سیاستمداران برجسته نیمه دوم قرن ۲۰ که سرنوشت نظام جهانی در روابط بینالمللی را رقم زدند، امام خمینی (ره) نقش بسیار مهمی را در تغییر ساختار جهانی ژئوپولتیکی پس از جنگ ایفا کرد؛ ساختاری که توسط قدرتها و دولتهای پیروزمند اتحاد جماهیر شوروی، امریکا، بریتانیای کبیر و فرانسه ایجاد شده بود. این نظام با تعیین ایران به عنوان یک تامینکننده ارزان نفت برای کشورهای غرب و شرق ابتکار عمل را از او در صحنه بینالمللی سلب کرد. امام خمینی با پی بردن به اصل و ماهیت هزینههای نظامهای غربی و شرقی ضمن حمایت از قواعد اسلامی اخلاقیات و قوانین دین و شریعت به مبارزه آشکاری با رژیم شاه دست زد. امام خمینی در راس گروه مخالف متشکل از روحانیون قم قرار گرفت. سخنان ایشان در اختیار انقلابیون قرار میگرفت. امام در این سخنان با استعاره و کنایه طبقه حاکم رژیم شاه را با حکومت یزید مقایسه میکرد که با کشتن امام حسین (ع) مقام خلافت را غصب کرد و مورد نفرت همه شیعیان ایران است. اما اینک پس از گذشت دو دهه از رحلت امام خمینی بسیاری بر این باورند که وجوه اندیشههای امام را باید ضمن بررسی جدی برای جهان امروز نیز مورد بهرهبرداری قرار داد.
حجتالاسلام نواب در این گفتوگو معتقد است که توجه به اندیشههای امام خمینی راهی برای مبارزه با مشکلات کنونی جهان است و استفاده از روشهای تبلیغ نوین امری حتمی برای رسیدن ندای دلنشین اسلام به جهانیان و وحدتی عالمگیر است.
امام خمینی یک فقیه، فیلسوف و عارف و مهمتر از همه یک شخصیت سیاسی بینالمللی داشتند، به نظر شما با توجه به وضعیت فعلی جهان اسلام که متاسفانه شاهد فجایع غمباری برای جهان اسلام هستیم، چگونه و تا چه اندازه باید از دیدگاهها و اندیشههای امام برای وضعیت فعلی بهره ببریم؟
امام یک الگو برای دوران مختلف بود و تطبیق آرای امام برای هر دورهای وظیفه روشنفکران و اندیشمندان و علماست.
امام تمام این مشکلات را پیشبینی و امالفساد را در جوامع مسلمین کشف کرده بود. آنجا که گفت: اگر از صدام بگذرم از فهد و آل سعود نمیگذرم، میدانست صدام به نیابت از عربستان میجنگد و امروز چهره واقعی آل سعود کشفشده است.
اما آل سعودی که مربی القاعده و داعش و سایر گروههای تکفیری بودند، دیگر نیابت جنگ را به کسی ندادهاند و مستقیم وارد میدان شدهاند.
نقاط برجسته فکر امام برای همه روشن است. باید محکمات بیانات امام را میزان و اصل قرارداد و با اعتماد به آنها راههای پیشرفت را طراحی و به آنها عمل کرد.
دانشجویان و طلابی که خود را پیرو خط امام خمینی میدانند نسبت به رویدادهای خشونتگرایی و افراطیگرایی موجود در جهان چه وظیفهای برعهدهدارند؟
این عزیزان باید به روش امام در انقلاب اعتماد کنند و بدانند که امام برای موقعیت خود هیچگاه به خشونت، ترور و عملیات مسلحانه راضی نشد و به هیچ گروه مسلحی میدان نداد. ایشان حاضر نشدند با خشونت و افراط، انقلابشان را به موفقیت برسانند و گروههای موتلفه برای گرفتن فتوا جهت کشتن «حسنعلی منصور» مجبور شدند به مراجع دیگر مراجعه کنند.
روش امام مجهول نیست. روش ایشان با تکیه بر روشنگری و آشنا ساختن مردم با مشکلات و دوری کردن از تندروی و خشونت بود.
با توجه به اینکه تفکر «هفته وحدت» از سوی امام خمینی در جهان اسلام مطرح شد، چگونه میتوان این اندیشه و تفکر را در وقایع خشونتآمیز صورت گرفته از طرف کسانی که به ظاهر خود را مسلمان میخوانند، بهروزرسانی کرد؟
با داشتن یک جهاد خستگیناپذیر فرهنگی و شبانهروزی و با استفاده از تمام ابزارهای حقیقی و مجازی ارتباطی، باید اندیشههای حضرت امام را به جهانیان صادر کرد. چطور دشمن تکفیری توسط ابزار مجازی از سراسر جهان جنگجویانی به سوریه گسیل میدارد؟!
ما باید پیام و صوت خود را با تبلیغات گسترده حقیقی و مجازی که در دسترس همگان است به جهانیان برسانیم که «لا ینْتشِرُ الْهُدی الا مِنْ حیثُ اِنْتشر الضلال» حق منتشر نمیشود مگر از راهی که باطل منتشر شد.
آیا اندیشه «هفته وحدت» با توجه به وضعیت فعلی جهان، تنها مختص به مذاهب اسلام است یا شامل تمام ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی هم میشود؟ و اگر اینطور است، چگونه میتوان اندیشه امام را به وضعیت جدید سرایت داد؟
امام خمینی فقط درباره اهل تسنن صحبت نکرد و اگر مجموعه پیامها و گفتارهای امام در باب ادیان دیگر و پیامبران الهی را جمع کنیم، خواهیم دید امام نسبت به جهان بشری احساس مسوولیت میکرد و خواستار وحدت مستضعفین جهان بود. پیامهای امام در جهت تحول جهان بود و خود او متوجه همه بشریت و رسالت همه انبیای الهی بود.
(روزنامه اعتماد دوازدهم خرداد)
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |