دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

اجبار مسلمانان آفریقای مرکزی به قبول دین مسیحیت

 
تاریخ انتشار: 1394/05/13    

اجبار مسلمانان آفریقای مرکزی به قبول دین مسیحیت

یک سال بعد از نسل‌کشی مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی به دست شبه‌نظامیان مسیحی، این عده از سوی مسیحیان با تهدیدات جدیدی رو به رو هستند.

یک سال بعد از نسل‌کشی مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی به دست شبه‌نظامیان مسیحی، این عده از سوی مسیحیان با تهدیدات جدیدی رو به رو هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا، بعد از ماه‌ها قتل و کشتار مسلمانان از سوی مسیحیان در جمهوری آفریقای مرکزی، یک گروه مدافع حقوق بشر اعلام کرد که مسلمانان از سوی شبه نظامیان مسیحی به اجبار مسیحی می‌شوند.

خوان مارینر، مشاور ارشد مدیریت بحران در سازمان عفو بین‌الملل به خبرگزاری فرانسه گفت: شبه‌نظامیان آنتی بالاکا بسیاری از مسلمانان آفریقای مرکزی را مجبور به فرار از این کشور کردند و در حال حاضر آنانی را که در کشور باقی مانده‌اند، مجبور به پذیرش مسیحیت می‌کنند.

گزارش عفو بین‌الملل که با عنوان «هویت محو شده: مسلمانان در خطر پاک‌سازی نژادی در جمهوری آفریقای مرکزی» شروع می‌شود، بیان می‌کند که مسلمانانی که سال پیش از ترس نسل‌کشی از کشور خود گریختند، حالا پس از بازگشت با تهدیدات جدیدی مواجه‌اند. آنان ضمن آن که اجازه انجام فرایض اسلامی را ندارند، به پذیرفتن مسیحیت مجبور می‌شوند و در غیر این صورت با خطر مرگ مواجه‌اند.

عفو بین‌الملل در ادامه گزارش خود می‌گوید: در جایی که عدم حضور نیروهای صلح‌بان سازمان ملل بسیار چشمگیر است، مسلمانان به راحتی مورد هدف قرار می‌گیرند.

یکی از جوانان مسلمانی که به اجبار مسیحی شده است، در گزارشی می‌گوید: ما هیچ انتخابی جز پذیرفتن مسیحیت کاتولیک نداشتیم. آنتی بالاکاها قسم خورده بودند که در غیر این صورت ما را می‌کشند.

گفتنی است بین سال‌های 2013 و 2014، شبه‌نظامیان مسیحی آنتی بالاکا، عده زیادی از مسلمانان کشور آفریقای مرکزی را به قتل رسانده و یا آواره کردند. آنان در حملات خود زنان، مردان و کودکان مسلمان را به قتل می‌رساندند و اموال آنان را غارت می‌کردند.


برچسب ها : آفریقای مرکزی, مسیحیت, مسلمانان

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

 

محمدرضا بذل جو
کاربر میهمان

1394/05/18 - 01:27:23

این اخبار رو اول بار شاید عفو بین الملل منتشر کرده بود؛ رسانه هاى معتبر بسیار هم درباره اش نوشتند و ناله کردند و این همه سبعیت رو مذمت و رسوا کردند. اما هم گزارش نویسان حقوق بشرى و هم رسانه ها، روایت محکومیت این همه سبعیت در گفتمان رهبران مسیحى و مسلمان اون کشور و پناه گرفتن و اقلیت مسلمان در کلیساها و مداخله کشیش به قیمت جان براى حفظ مردم مسلمان یا تلاش کلیسا در عقد آتش بس برازاویل در جولاى ٢٠١٤ رو هم مثال زدند، که البته در خبر مندرج در این وبگاه 'دانشگاه ادیان و مذاهب' از قلم افتاده؛ یعنى این تغییر دین زورى مسلمانها اینجا همونقدر مبناى نگاه دینى پشت اش هست که وادار کردن دختران مسیحى نوجوان به خوندن تشهد و اذان و اقامه بزور بوکو حرامى ها، یا روندن مردم یزیدى وسیله ى دولت و خلیفه اسلامى به اسلام یا بردگى درصورت امتناع! گریم وود در نیویورک تایمز (١٤ مى ٢٠١٤) در کنار همه ناظرین دیگه (سموئل جونز در گزارش گاردین یا شرح گزارش عفو بین الملل را نگاه کنید براى نمونه) مؤکد مى کند این حد از خشونت را نتیجه جنگ دینى و عقیدتى دانستن کمکى به فهم آن نمى کند. این جنگ را تفاوتهاى قومى و مذهبى بوجود نیاورده اند؛ دلیل آن مشکلات اقتصاد و سرکوبهاى سیاسی است که مخصوصا وسیله ى دولت مورد حمایت فرانسه و همسایه ى اکثرا مسلمان (!) - کشور چاد در شمال - به طور سیستماتیک نواحى مسلمان نشین شمال و شرق را هدف قرار داده بود. دین و مذهب و همینطور خرافه هاى روح باورى (آنیمیستى) که بر مخیله ى مسلمان و مسیحى و بقیه ٣٠ درصد جمعیت غالبا آنیمیست آفریقاى مرکزى قالب بود، دستاویز شد و آتش آن را زیاد کرد.

درواقع فهمیدن اینکه آفریقاى مرکزى هنوز هم فقیر ترین کشور قاره است که البته بار تنوع قومى و منازعات قبیله اى را از زمانى بسیار قبل تر از معرفى مسیحیت و اسلام - مثل بیشتر سایر نواحى آفریقا و غیر آن - بدوش کشیده، مشقت شیوه محققانه خاص نمى طلبه! على ایحال اما درک علت خشونتهاى اخیر تا امروز این مملکت، که از زمان استقلال تا همین دو سال قبل یک پنج دهه اى همین جمعیت رنگ برنگ آن با مروت و مدارا همزیستى کردند، مرور یک چند صفحه تاریخ رو میطلبه تا خبر پراکنى و قضاوت رو به (دریافت) راه حل بدل کنه به عوض تحصیل غرض و مخصوصا دشمنى دینى، اون هم وسیله دانشگاه مذاهب. این مختصر هم که اینجا درج مى کنم، والله براى باز کردن تقصیر از سر یکى و انداختن گردن دیگرى نیست؛ فقط همینکه به گزاره و حکم که صادر کرده اید و منظور که مطالبه مى کنید معترضم، مخصوصا به این سبب که نه این شیوه خبر پراکنى معقول و علنى و مناسب محیط دانشگاهى است و نه هر خواننده اى لزوما به جوانب اخبار آگاه هست یا سابقه و اسباب واقعه رو مى شناسد.

عنایت دارید بلوا دو سال پیش موقعى بروز کرد که عده اى شورشی مسلمان درست یا غلط، در کشورى که نیمى مسیحى و دو سوم نیمه ى دیگرش تابع مذاهب قبیله اى اند و کمتر از یک ششم اش مسلمان است علیه بوزیزی (رئیس جمهور) قیام کرد، شهر و روستا را تا رسیدن به پایتخت غارت کرد و مردمانى را از هر نوع و مذهب - اما بیشتر از مسیحیون (براى ارعاب این جماعت اکثریت و همینطور جلب طرفدارى أقلیت مسلمان) - قلع و قمح کرد و انواع شنایع و . . . و رئیس جمهور مسلمان انتصاب کرد؛ اما دولتش مستعجل شد و در نواحى مسیحى نشین جنوب و غرب به همین بهانه ها (و البته به دلائل بسیار معلوم) گروه ترور دیگرى - اینبار از اکثریت مسیحى - که اسم 'آنتى بالاکا (=رویین تن در برابر دشنه و گلوله که وسیله قتاله گروه اول - سلکاهاى باصطلاح مسلمانان - بود) هم بخود گرفت و شروع به پیشروى به همان شیوه ى جنون آمیز گروه قبل کرد و البته در هر دو موقع، یعنى قبل و بعد ژانویه گذشته که هر کدام از این دو طرف قدرتمند شدند، رهبران مسلمان ومسیحى همصدا قصابى هر دو گروه را تقبیح و تکفیر کردند. براى جنایات هر سه گروه سلکاها (باصطلاح)، آنیمیست ها، و آنتى بالاکا (باصطلاح مسیحى) به گزارش عفو بین الملل مراجعه کنید. بنظرم اخبار و گزارشهاى جانبدارانه از این قبیل با رسالت دانشگاه و مخصوصا دانشگاه ادیان که معتقد به "تعامل و گفت‌‌و‌گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت‌ همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق" (رسالت دانشگاه مندرج در وبگاه آن) در تناقض اند.

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.