با توجه به نزديكي آزمون اختصاصي كارشناسي ارشد دانشگاه اديان و مذاهب، به سراغ جناب آقای نصيري، معاون آموزشي و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رفتهايم تا با ايشان در خصوص اين آزمون و نيز ديگر برنامههاي آتي اين دانشگاه گفتگويي داشته باشيم
به طور خلاصه نحوه شكل گيري اين مجموعه و روند تبديل آن از موسسه به دانشگاه را توضيح دهيد؟
اصل مطالعات اديان دغدغه چندين ساله موسس و رياست محترم دانشگاه حاج آقاي نواب بوده كه برميگردد به سالهاي 73-74 كه ايشان براساس شناختي كه از جهان پيراموني خود داشتند تشخيص دادند در شهر مقدس قم و در حوزه علميه، مطالعات پيرامون اديان ديگر شروع شود و شكلي كلاسيك پيدا كند. در ابتدا ايشان، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب را بنيان گذاري نمودند كه به شكل خصوصي از عدهاي از فضلاي حوزه كه علاقهمند به مباحث اديان هستند دعوت ميكند. اين مركز در آغاز فعاليت خود به سراغ مطالعات رفته و دنبال آن بودن كه منابع و متون مورد نياز را تهيه كنند، بعد از 10 سال عدهاي از دعوت شدگان در كنار درسهاي حوزوي، مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري را مشغول به تحصيل شده و يك هسته اوليه كه به عنوان استاد باشند تشكيل دادند بعد از آن اقدام به تاسيس موسسه آموزش عالي اديان و مذاهب در سال 84 و دريافت مجوز از شوراي گسترش آموزش عالي كشور نمودند. در سال 84 مجوز جذب دانشجو هم گرفته شد كه از طلاب، در 4 رشته، اديان ابراهيمي، اديان غير ابراهيمي، مذاهب اسلامي (كلامي)، تصوف و عرفان دانشجو جذب كنند. در دوره اول 15 نفر در هر يك از رشتهها كه زير نظر سازمان سنجش آموزش كشور بود دانشجو پذيرفته شد. در سال 85 هم با 9 رشته جذب دانشجو ميكند كه علاوه بر آن 4 رشته، رشتههاي فرق تشيع، تاريخ تشيع، مذاهب فقهي، شيعه شناسي و دين شناسي اضافه ميشوند. و بعد از اينكه حوزه مطالعات گسترش مييابد و پتانسيل اينكه اين موسسه به عنوان دانشگاه مطرح شود، شرايطي را كه نياز است پيدا ميكند. اين دانشگاه توانسته است براي خود 3 دانشكده تعريف كند و در هر دانشكده 3 رشته كه حداقلهاي تاسيس يك دانشكده است بگنجاند بعد مجوز قطعي براي دانشكدهها گرفته و بالتبع مجوز تبديل به دانشگاه.
دليل پرداختن به مباحث اديان و مذاهب به صورت تخصصي از سوی اين دانشگاه چيست؟
موسس اين دانشگاه، حاج آقاي نواب از همان ابتدا، به دنبال يك خلائي در حوزه رفته است، ما بسياري از مباحث را در حوزه و دانشگاه پيگرفتيم البته غير از اين دانشگاه از حدود 40 سال پيش رشته اديان و عرفان در دانشگاه تهران داير بوده ولي به نظر ميرسد آن اهدافي را كه اين نوع مطالعات ميتوانسته داشته باشد احتمالا برآورده نشده و آنگونه كه مورد نظر حوزه بوده مباحث تعقيب نشده و حاج آقاي نواب دنبال آن بودند كه دين شناسان اصلي كه در حوزه هستند، ساير اديان را از منظر دروس ديني مطالعه كنند.
تا به امروز تعداد فارغ التحصيلان اين دانشگاه به چه ميزاني بوده است؟
وروديهاي 84 ما مشغول پاياننامه هستند، از آنجايي كه ما 20 واحد درس جبراني تعريف كرديم علاوه بر 32 واحد وزارت علوم، بطور طبيعي تعداد ترمها و تحصيلات طولاني است فلذا وروديهاي 84 تازه دارند فارغالتحصيل ميشوند و پاياننامههاشان در حال بررسي هست و نشستهاي علمي برگزار ميكنيم كه دانشجويان قبل از دفاع پاياننامه در حضور دانشجويان و اعضاي هيئت علمي، تلاش علمي خود را مطرح نمايند تا قبل از مرحله دفاع، بررسي و نقد شود.
آيا دقيقا مشخص شده كه براي آزمون ورودي امسال دانشگاه چند نفر شركت كردند؟
طبق آخرين آمار 674 نفر در 10 رشته شركت كردهاند كه البته در آزمون امسال رشتهي فلسفه هنر هم گنجانده شده و ما با راه اندازي رشتهي فلسفه هنر سعي داريم مدرسه اسلامي هنر را كه در پي تبديل به موسسه و سپس دانشگاه شدن است را ياري رسانيم و در آينده نزديك نيز براي دكتري فلسفه هنر برنامهاي داشته باشيم.
براي آزمون سال جاري دانشگاه، در هر رشته 12 نفر گزينش نهايي ميشوند. بيشترين آمار شركت كننده مربوط به رشته شيعه شناسي و بعد فلسفه هنر است و كمترين آمار هم مربوط به فرق تشيع است.
اگر ميزان استقبال از رشتهاي چشمگير نباشد آيا آزمون و مابقي مراحل گزينش برگزار خواهد شد؟
- بايد مقررات وزارت علوم را بررسي كنيم چرا كه تمامي مراحل برگزاري آزمون، سوالات، تصحيح و... به عهده وزارت علوم است و بايد ببينيم آيا حد نصابي براي شركت كننده در قوانين و جود دارد يا نه؟ و اگر مقررات اجازه بدهد ما در نظر داريم در روز امتحان برگههايي را در اختيار داوطلبان بگذاريم كه اولويتهاي دوم و سوم خود را مشخص كنند تا اگر كم و زياد شود دانشجويان را جابهجا كنيم.
آيا دانشگاه اقدامي جهت پذيرش دانشجو در مقطع دكتري در رشتههاي مدنظر صورت داده است؟
- براي سال آينده در 4 رشته دكتري برگزار خواهيم كرد. سر فصلهاي رشته تصوف و عرفان اسلامي تصويب شد و به كميته مركزي وزارت علوم ارسال شده، سرفصلهاي دكتري الهيات مسيحي نيز آماده شده و در كميته علوم عقلي حوزه مطرح شده، سرفصلهاي رشته دين شناسي و شيعه شناسي هم در كميته علوم عقلي مطرح است. كميته علوم عقلي، سرفصلهاي دروس موسسات حوزوي را بررسي ميكند و بعد از تصويب در اين كميته، به كميتههاي بالاتر در وزارت علوم فرستاده ميشود البته دبير كميته عقلي، رياست دانشگاه ميباشد و اميدواريم اين 4 رشته تصويب شود. البته لازم به ذكر است تحصيل در دورهها براي خواهران نيز فراهم است.
آيا براي مقطع كارشناسي هم برنامهاي داريد؟ دانشجويان چگونه ميتوانند در آزمون امسال شركت كنند؟
- براي ليسانس برنامهاي نداريم و فعلا در تحصيلات تكميلي برنامهريزي ميكنيم. براي كارشناسي ارشد از طريق كنكور سراسري رشتههايي كه قرابتي با رشتههاي حوزوي دارند مثل فقه و حقوق و علوم قرآن و ... ميتوانند رشتههاي دانشگاه ما را انتخاب كنند و به خاطر آنكه در دفترچه اول كنكور اسم دانشگاه برده نشد با مشورت با معاونت اجرايي سنجش جناب آقاي دكتر توكلي قرار شد در مرحله دوم از طريق پورتال اينترنتي رشتههايي كه دانشگاه مايل است وارد شود و براي هر يك از رشتههاي خودمان 2 يا 3 كد رشته از رشتههاي سراسري هم تعريف كرديم كه دانشجويان بتوانند اين دانشگاه را انتخاب كنند مثلا كسي كه تاريخ خوانده ميتواند تاريخ تشيع بزند يا كسي كه اديان و عرفان خوانده و...
برنامه دانشگاه براي بهرهگيري علمي از دانشجويان و فارغ التحصيلان چيست؟
- قطعا برنامه جدي داريم، در حقيقت اصل برنامه آموزشي هم كه پيگير آن هستيم و دانشگاه بر مبناي آن راهاندازي شده، انجام كار پژوهشي است و كمك كردن به آنچه كه هدف اوليه مركز مطالعات اديان بوده است، در واقع ما براي آنكه دانشجويان را به سمت پژوهش هدايت نماييم، برنامهي آموزش را راهاندازي كرديم فلذا از نخبههاي فارغالتحصيل در كارهاي آموزشي و پژوهشي استفاده خواهيم كرد. الان براي وروديهاي سال 84 اين برنامه را در دست اجرا داريم.
دليل اينكه رشته فلسفه هنر امسال جزء رشتهها قرار گرفته چيست؟
- البته رشته فلسفه هنر يك سنخیت جدي با بقيه رشتههاي ما ندارد. بله اگر مثلا هنر ديني بود يا غير آن شايد توجيهي داشت. قصد داريم كه مدرسه اسلامي هنر را به سمتي كه شكل قانوني پيدا نمايد ياري رسانيم و آن مجموعه خود، اعضاء هيئت علمي پيدا كند و به عنوان يك موسسه مستقل مثل ساير موسسات فعال شود و اين اتفاق در آينده نزديك خواهد افتاد.
دانشجويان از خواندن مباحث اديان و مذاهب چه هدفي دارند و بعد از اتمام دروس با پيروان ديگر اديان چگونه برخوردي خواهند داشت؟ دنبال تقريب و وحدت بين اديان هستند يا نقد آنها؟
- همانطور كه در اساسنامه دانشگاه هم آمده در درجه اول هدف دانشگاه شناخت ساير اديان و آشنايي پيدا كردن علمي و روشمند است و در مرحله دوم وارد ديالوگ و گفتگو شدن با طرفداران اديان مختلف است. به طور طبيعي اگر ما يك شناخت درستي از اديان نداشته باشيم و حرف صاحبان اديان را متوجه نشويم وارد گفتگو نميتوانيم بشويم و به فرض هم گفتگو كنيم به نتيجهاي نخواهد رسيد نه ما حرف او را متوجه ميشويم و نه احتمالا آنها حرفهاي ما را متوجه ميشوند. اين گفتگوها ميتواند آثار مختلفي داشته باشد و اختلافات ما با ساير اديان در حقيقت بخاطر آن است كه همديگر را به درستي نميشناسيم و براساس ظن و گمان نسبت به ديگران برخورد ميشود و اتهامات به يكديگر هم به دليل عدم شناخت بوده، اگر شناخت حاصل شود مشتركات اديان به ويژه توحيدي بيشتر خودش را نشان ميدهد و پيرامون اديان الهي ميتوانند در يك سطحي يك جبهه واحدي عليه الحاد جهاني تشكيل دهند.
تهیه: عباسعلی متوليان
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |