برگزاری این عید به کلیسای شرقی و قرن چهارم بازمیگردد اما تا سال 1457 میلادی به کلیسای غربی راه نیافت. مسیحیان کاتولیک، ارتدکس، لوتری و انگلستان، مراسم این روز را برگزار میکنند و اغلب پروتستانها در زمان نهضت اصلاح دینی، برگزاری آن را متوقف نمودند.
این معجزه در میان دیگر معجزاتی که در انجیل ذکر شده، از این جهت که برای خود مسیح رخ داده منحصر به فرد است، عیسی مشغول عبادت بود که چهرهاش همچون خورشید شروع به درخشیدن نمود و جامهاش نورانی شد. در این رخداد، مسیح در مقامی بالاتر از موسی و ایلیا، دو چهره برجسته آیین یهود، قرار میگیرد.
همچنین به باور مسیحیان، این معجزه هویت مسیح به عنوان فرزند خداوند را تثبیت مینماید. مسیح مطابق با باور به موعود از شاهدان خواست تا زمان بازگشت مسیح، سه روز پس از مصلوب شدن، آنچه دیدهاند را برای دیگران بازگو نکنند.
در کلیسای ارتدکس شرقی، عید تجلی در ایام روزهداری واقع میشود اما برای بزرگداشت این عید، روزه متوقف میشود و مصرف ماهی، شراب و روغن در این روز جایز است.
از دیدگاه کلیسای ارتدکس، عید تجلی جشنی است که برای تثلیث مقدس برپا میشود، چرا که هر سه شخصیت، تثلیث را در لحظه تجلی حاضر میدانند: پدر از آسمان سخن میگوید، پسر آن است که تجلی مییابد و روحالقدس به شکل ابری در آسمان حاضر بوده است.
در کلیسای کاتولیک، عید تجلی زمانی به صورت محلی در بخشهای مختلف جهان کاتولیک و در روزهای متفاوت از جمله ششم آگوست برگزار میشد، اما به طور همگانی رسمیت نداشت.
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |