دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

ازدواج بین الادیانی موضوعی مناقشه برانگیز در دین یهود

 
تاریخ انتشار: 1394/07/18    

ازدواج بین الادیانی موضوعی مناقشه برانگیز در دین یهود

فرزندانی که حاصل ازدواج‌های بین‌الادیانی در دین یهود هستند، چندان رغبتی به بیان هویت دینی یهودی خود ندارند. از همین رو خاخامان یهودی به ازدواج بین‌الادیانی چندان روی خوش نشان نمی‌دهند.

کالج تربیت خاخامان یهودی در وینکوت در طول دو سال گذشته تلاشی جدی برای بازنگری در سیاست‌‌های ازدواج یهودیان به کار گرفته است. بسیاری از مسائل مرتبط با این بحث، بعد از ابلاغ رسمی اخراج طلابی صورت گرفت که معلوم شده بود با افرادی از ادیان دیگر ازدواج کرده‌اند. این بخشنامه سبب برانگیختن بحث و نظرات بسیاری شد. از جمله حق تحصیل  طلاب مستعدی که خواهان ثبت نام در این مدرسه علوم دینی بودند، بیش از هر موضوع دیگر مطرح بود.

سی سپتامبر ۲۰۱۵ عاقبت این مدرسه دینی اعلام کرد که درهایش را به روی طلاب یهودی که با افرادی از ادیان دیگر ازدواج کرده‌اند و یا رابطه دوستی برقرار کرده‌اند، می‌گشاید. بر اساس سیاست‌های قبلی، این طلاب حق حضور در مدرسه را نداشتند و در صورت اتمام تحصیلات نیز حق خاخام شدن از آن‌ها سلب می‌شد.

این قانون از زمان تصویب با مقاومت اقشار مختلف یهودی رو به رو شده بود و البته نواقص اجرایی بسیاری نیز داشت. از جمله اگر یک یهودی با فردی غیر یهودی ازدواج می‌کرد و شریک زندگی او موافقت می‌کرد که فرزندشان در سنتی یهودی تربیت شود، باز این فرزند از حق حضور در این مدرسه محروم بود.

اما بر اساس سیاست‌گذاری‌های جدید، طلابی که با افرادی غیر یهودی وارد رابطه می‌شوند نیز حق ثبت نام در این مدرسه را دارند. این اقدام در جامعه یهود گام بزرگی محسوب می‌شود. نخست این که به دلایل واهی از ادامه تحصیل دینی جوانان جلوگیری نمی‌شود و دوم این که این تصمیم سبب تقویت روابط بین‌الادیانی می‌شود. لازم به ذکر است که مسئله ازدواج بین‌الادیانی همواره یکی از مباحث بسیار جنجال برانگیز و دیرپای مطرح در سنت جامعه یهود بوده است.

نتایج مطالعاتی در این زمینه حاکی از این بوده است که فرزندانی که حاصل ازدواج‌های بین‌الادیانی در دین یهود هستند، چندان رغبتی به بیان هویت دینی یهودی خود ندارند. از همین رو خاخامان یهودی به ازدواج بین‌الادیانی چندان روی خوش نشان نمی‌دهند. یهودیان ارتدوکس نیز با ازدواج بین‌الادیانی و هم‌چنین ازدواج هم‌جنس‌گرایان سرسختانه مخالف‌اند.

منبع: مؤسسه گفت‌وگوی ادیان


برچسب ها : یهودیت, ازدواج بین ادیانی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.