دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

تبیین یگانه پرستی در متون وده ای و اوپه نیشدی

 
تاریخ انتشار: 1394/09/28    

تبیین یگانه پرستی در متون وده ای و اوپه نیشدی

چهارمین کرسی‌ آزاداندیشی با عنوان «تبیین یگانه‌پرستی در متون وده‌ای و اوپه‌نیشدی» برگزار شد.

چهارمین کرسی‌ آزاداندیشی با عنوان «تبیین یگانه‌پرستی در متون وده‌ای و اوپه‌نیشدی» برگزار شد.

دکتر محمد روحانی سخنران این نشست و دکتر علی‌رضا ابراهیم نیز به عنوان ناقد نظریه در جلسه حضور داشتند.

محمد روحانی در ابتدای سخنان خود به تصویر خداپرستی در متون هندویی پرداخت و گفت: بر خلاف بسیاری از ادیان که رویکردی منسجم در مورد خدا در آن‌ها مطرح است، در متون هندو با نگاه ظاهری یک ملغمه و آشفتگی در مورد تبیین و تعریف مفهوم خدا دیده می‌شود. مسئله این است که بالاخره آیین هندو چه رویکردی در مورد خدا دارد.

وی در ادامه با اشاره به تبیین‌های برون‌دینی از هندوئیسم گفت: دو برداشت متفاوت از این مسئله هست: یک برداشت که توسط ماکس مولر رواج داده شد می‌گوید که هندوئیسم اصلاً اعتقاد به خدای یگانه ندارد و آن‌چه در خصوص خدای یگانه در این دین مطرح می‌شود چیزی نیست جز پرستش یک خدا از میان خدایان متعدد.

روحانی افزود: دیدگاه دوم نیز یگانه‌پرستی تکاملی است. بدین معنا که منشأ دین، باورهای ابتدایی مثل ترس از عوامل طبیعی است. اما تا حدودی می‌پذیرد که شمه‌ای از یگانه‌پرستی دارد اما نه آن یگانه‌پرستی بنیادی.

این استاد دانشگاه در مورد دیدگاه درون‌دینی گفت: اگر از یک فرد هندو سؤال کنید و یا به متون مقدس آنان مراجعه کنید، یک هندو به هیچ وجه خود را چندگانه‌پرست نمی‌داند.

روحانی سپس به تفکیک به بررسی یک به یک دیدگاه‌های مطرح در توحید در آیین هندو پرداخت و در پایان گفت: اگر زواید را از آیین هندو کنار بزنیم، به توحیدی می‌رسیم که بیشتر از توحید مطرح در ادیانی مثل مسیحیت به برداشت توحیدی مسلمانان از توحید نزدیک است. این نظریه از سوی چند تن از دین‌شناسان خارجی نیز تأیید شده است.

در ادامه نشست دکتر علی‌رضا ابراهیم به نقد نظرات دکتر روحانی پرداخت و گفت: اوپه‌نیشدنویسی هنوز ادامه دارد. البته بعضی تأثیرگذارتر هستند و جنبه مرجعیت‌شان بالاتر است و جامعیت بیشتری به لحاظ حجمی دارند. فرم توحیدی که در اوپه‌نیشدها مطرح می‌شود، نسبت به دوره‌های مختلف متفاوت است.

پاسخ‌گویی به سؤالات مطرح شده از سوی استادان و دانشجویان پایان‌بخش این نشست بود.

گفتنی است پنجمین و آخرین کرسی آزاداندیشی با حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «اندیشه حد وسط در اخلاق اسلامی» با ارائه نظریه دکتر سید حسن اسلامی و نقد و داوری دکتر محسن جوادی، پنج‌شنبه 3 دی ماه 94 ساعت 12:30 در محل سالن امام موسی صدر برگزار خواهد شد.


برچسب ها : کرسی های آزاداندیشی, محمد روحانی, علیرضا ابراهیم

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.