دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

هشتمین کرسی آزاداندیشی با عنوان «امامت از منظری تقریب گرایانه» برگزار می شود

 
تاریخ انتشار: 1394/11/24    

هشتمین کرسی آزاداندیشی با عنوان «امامت از منظری تقریب گرایانه» برگزار می شود

هشتمین نشست کرسی‌ آزاداندیشی پژوهشکده ادیان و مذاهب با عنوان «امامت از منظری تقریب‌گرایانه» سه‌شنبه بیست‌وهفتم بهمن ماه برگزار می‌شود.

 

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی، هشتمین نشست کرسی‌ آزاداندیشی پژوهشکده ادیان و مذاهب با عنوان «امامت از منظری تقریب‌گرایانه» سه‌شنبه بیست‌وهفتم بهمن ماه، ساعت 12:45 با ارائه دکتر حمیدرضا شریعتمداری و نقد دکتر رضا اسلامی در سالن کنفرانس امام موسی صدر برگزار می‌شود.

چکیده:

 

امامت رکن رکین تشیع و هویت بخش آن است و حاکمیت و مرجعیت ائمه در جهان اسلام آرمان همه‌ی شیعیان است. پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این مرجعیت در عصر حضور چه وضعیتی داشته، در عصر غیبت چگونه است و در دوران حضور چگونه خواهد بود؟ آیا مقبولیت ائمه تنها با گروش دیگر مسلمانان به تشیع متصور و مقدور است یا دیگر مسلمانان می توانند با حفظ هویت و چارچوب مذهبیِ خود به مرجعیت امامان شیعه تن دهند؟

دست کم در دوران غیبت نمی توانیم چنین توقعی داشته باشیم که همه ی دیگران را به مذهب خود بگروانیم. با این همه، آیا نمی توانیم مرجعیت ائمه را به اهل سنت بقبولانیم؟ یعنی تفسیر و تقریری از امامت و کارکرد آنها ارائه کنیم که هم شیعی باشد و هم مقبول اهل سنت؟ چنین تفسیر و تقریری را اگر بتوانیم به دست بدهیم تفسیر تقریبی از امامت می دانیم و می نامیم. این تفسیر اگر مقبول بیفتد نقش وحدت آفرین امامت را نیز که مورد تاکید روایات ماست تبیین، معقول و دست یافتنی می کند.

بنابه این تفسیر، پس از تحلیل امامت شیعی به پنج شش مؤلفه، تاکید ویژه ای بر مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام می شود و این مرجعیت به گونه ای تصویر می شود که برای اهل سنت نیز می تواند مقبول بیفتد!

بخش کانونیِ این تفسیر برگرداندن علم ائمه به علم پیامبر (با امکان سنجش آن با قرآن کریم ) است. یعنی به جای آنکه آنها را منبعی مستقل (که البته حجیتش را از کتاب و سنت نبوی می گیرد ) تلقی کنیم، ایشان را راویان امینِ سنت نبوی بدانیم. به نظر ما، این خط در میراث رِواییِ ما دنبال شده، مستظهر به روایات اهل بیت علیهم السلام است و شماری از عالمان معاصر شیعه نیز از آن جانبداری کرده اند. البته این تفسیر خُلل و فُرَجی دارد که باید با تامل بیشتر و همفکری اهل نظر سامان نهاییِ خود را بیابد. والسلام

 


برچسب ها : کرسی آزاد اندیشی, امامت, تقریب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.