گروه آموزشی و پژوهشی دین شناسی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب، جلسه دفاع از پایاننامه کارشناسی ارشد برگزار می کند.
به گزارش مر کز اطلاع رسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب اطلاعات مربوط به این جلسه به شرح زیر است:
دانشجو : آقای علیرضا فرج پور
استاد راهنما : جناب آقای دکتر احمدرضا مفتاح
استاد مشاور : جناب آقای محمدصادق ابوطالبی
استاد داور : جناب آقای دکتر ا... کرم کرمی پور
تاریخ: یکشنبه02/12/94
ساعت : 10
مکان: سالن کنفرانس امام موسی صدر
چکیده: یکی از راههای شناخت هر دینی شناخت آوردههای آن دین می باشد. در این نوشتار آوردههای آیین مسیحیت کاتولیک و تشیع از منظر شئون و مسئولیتهای اولیاء امر دین در هر یک از دو آیین مورد مطالعه قرار گرفته است. در آیین تشیع دست کم چهار شان با حیثیت اجتماعی وجود دارد که از این چهار شان فقط شان حاکمیت سیاسی در مسیحیت معنا و معادل دارد؛ شان مرجعیت تعلیمی، شان قضاوت، شان تفسیر. شان مرجعیت تعلیمی به جهت گستره و دامنه ی تعلیمات و حد و حدود امکانی تعلیمات بسیار غنی تر از مرجعیت تعلیمی مسیحیت بوده و از نظر زمان و شرایط مرجعیت از آن جهت که اولیاء دین از علم لدنی و الاهی برخورداند شرایط عادی علم آموزی را طی نمی کنند. شان تفسیر نیز در مراجع دینی شیعه بسیار گسترده تر از کشف قناع و بیان مراد متون دینی است و شامل تاویلات و تفسیرهای باطنی متن کتاب دینی نیز می شود. از سوی دیگر آیین مسیحیت در عمل و در طول تاریخ انعطاف بیشتری داشته است و به تناسب شرایط و احوال کلیسا خود به توسعه بخشی و یا ضیق کردن دایره و حیطه ی شئون خویش اقدام نموده است. در فضای شیعی اما اصل شئون و اختیارات امامان ثابت بوده و صرفا فهم شیعیان در طول تاریخ نسبت به این شئون رو به کمال بوده است.
کلید واژه: شئون اولیاء دین، مرجعیت دینی تشیع و کاتولیک، شان رسولی، ولایت تکوینی و تشریعی.
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |