دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

مقایسه شئون مرجعیت دینی در تشیع و آیین کاتولیک

 
تاریخ انتشار: 1394/12/03    

مقایسه شئون مرجعیت دینی در تشیع و آیین کاتولیک

جلسه دفـاع از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان مقایسه شئون مرجعیت دینی در تشیع و آیین کاتولیک در گروه دین شناسی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده ادیان برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این جلسه که یکشنبه 2 اسفند در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر احمدرضا مفتاح به عنوان استاد راهنما، محمدصادق ابوطالبی، استاد مشاور و دکتر الله کرم کرمی پور در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو علیرضا فرج پور از پایان نامه اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان نامه آمده است: یکی از راه‌های شناخت هر دینی شناخت آورده‌های آن دین می باشد. در این نوشتار آورده‌های آیین مسیحیت کاتولیک و تشیع از منظر شئون و مسئولیت‌های اولیاء امر دین در هر یک از دو آیین مورد مطالعه قرار گرفته است. در آیین تشیع دست کم چهار شان با حیثیت اجتماعی وجود دارد که از این چهار شان فقط شان حاکمیت سیاسی در مسیحیت معنا و معادل دارد؛ شان مرجعیت تعلیمی، شان قضاوت، شان تفسیر. شان مرجعیت تعلیمی به جهت گستره و دامنه ی تعلیمات و حد و حدود امکانی تعلیمات بسیار غنی تر از مرجعیت تعلیمی مسیحیت بوده و از نظر زمان و شرایط مرجعیت از آن جهت که اولیاء دین از علم لدنی و الاهی برخورداند شرایط عادی علم آموزی را طی نمی کنند. شان تفسیر نیز در مراجع دینی شیعه بسیار گسترده تر از کشف قناع و بیان مراد متون دینی است و شامل تاویلات و تفسیر‌های باطنی متن کتاب دینی نیز می شود. از سوی دیگر آیین مسیحیت در عمل و در طول تاریخ انعطاف بیشتری داشته است و به تناسب شرایط و احوال کلیسا خود به توسعه بخشی و یا ضیق کردن دایره و حیطه ی شئون خویش اقدام نموده است. در فضای شیعی اما اصل شئون و اختیارات امامان ثابت بوده و صرفا فهم شیعیان در طول تاریخ نسبت به این شئون رو به کمال بوده است.

کلید واژه: شئون اولیاء دین، مرجعیت دینی تشیع و کاتولیک، شان رسولی، ولایت تکوینی و تشریعی.

 

 


برچسب ها : مرجعیت دینی در تشیع, مرجعیت دینی در کاتولیک

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.