دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

کرسی آزاداندیشی «دین داری مناسکی؛ مکان ها و زمان های مقدس در ایران امروز»

 
تاریخ انتشار: 1394/12/08    

کرسی آزاداندیشی «دین داری مناسکی؛ مکان ها و زمان های مقدس در ایران امروز»

دهمین کرسی آزاداندیشی پژوهشکده ادیان و مذاهب با عنوان «دین‌داری مناسکی؛ مکان‌ها و زمان‌های مقدس در ایران امروز» سه‌شنبه یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی، دهمین کرسی آزاداندیشی پژوهشکده ادیان و مذاهب با عنوان «دین‌داری مناسکی؛ مکان‌ها و زمان‌های مقدس در ایران امروز» سه‌شنبه یازدهم اسفندماه ساعت 12:45 با ارائه دکتر الله کرم کرمی‌پور و نقد دکتر مهراب صادق‌نیا در سالن کنفرانس امام موسی صدر برگزار می‌شود.

چکیده:

یکی از ابعاد مطالعه دین صورت های بیرونی در قالب کنش های دینی و مناسکی است. بستری که در آن «حوزه عمومی و عینیت یافته دین» از گذر مکان ها و زمان های عبادی، مناسبت ها و تقویم های عرفی شناخته می شوند. هر چند پرسش ها و منظرها می تواند در بررسی این موضوع مختلف باشد و از زوایای الهیاتی و فلسفی و معرفت شناختی نگریست، اما پرسش من این است که چگونه می توان دین را از گذر مناسک و مناسبت ها و به طور کلی امور بازتاب دهنده شناخت؟ همین طور، چگونه نمادها و نوشته های ظهور یافته در حوزه عمومی می تواند خصوصیات و ویژگی دینداری را نشان دهد؟

برای تحلیل پرسش فوق از یک چارچوب مفهومی و تفکیک میان «دین نهادینه» و «دین اشاعه یافته» استفاده می شود. دین نهادینه، بازتاب دهنده صورت های عمومی، رسمیت یافتگی و انسجام بخش و دین اشاعه یافته بیانگر جنبه های غیر نهادین، فردی و گاه محتوای اخلاقی و معنوی و اعتقادی است. با توجه به مشاهدات و یاد داشت ها از فضاها و کالبدهای شهر و مکان های مقدس دینی، تبلیغات و مناسبت های دینی و تقویمی، دینداری امروز جامعه ما ناظر به نوعی دینداری نهادینه و در راستای نوعی «دینداری عامیانه» و بیشتر مناسکی حرکت می کند. این در حالی است که صورت ها دیگر دینداری (دینداری اشاعه یافته) که بیانگر تعدد و تنوع دینی که ناظر به جنبه های اخلاقی و معنوی و فردی و غیر سازمانی و غیر نهادی است به دیده نمی آید. 


برچسب ها : کرسی آزاداندیشی, دینداری مناسکی, مهراب صادق نیا, الله کرم کرمی پور

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.