دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

گذار فلسفه دینی به معیار بین الادیانی اندیشه پیشرفت

 
تاریخ انتشار: 1394/12/11    

گذار فلسفه دینی به معیار بین الادیانی اندیشه پیشرفت

نهمین نشست از سلسله نشست‌های کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «گذار فلسفه دینی به معیار بین‌الادیانی اندیشه پیشرفت و مدیریت قدرت؛ رویکرد به الگوی تحلیلی تازه‌ای از رابطه دین و توسعه» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد آکوچکیان و نقد علمی دکتر تقی آزاد ارمکی برگزار شد.

دکتر آکوچکیان در ابتدای سخنان خود در بیان تفصیلیِ مسئله گذار فلسفه دینی به معیار بین‌الادیانی اندیشه پیشرفت و مدیریت قدرت گفت: دین در نگره بین‌الادیانی انبیایی،‌ با لحاظ دین مُنزل و نفس‌الامری واقعی، به روش لحاظ تعریف حداکثری و جمع کردن حداکثری نظریه‌های تفسیر دین بر مدار اصل «انتظار از دین: تفسیر و تدبیر تغییر در راستای جاذبیت رو به امر متعالی» دارای پنج سطح معنی‌شناختی است. 1. منظومه الهیاتی و مقدس نسبت خودخواسته همه‌جانبه بینشی، احساسی، عملکردی و مناسباتی بین انسان و خداوند 2. در همه عرصه‌های هستی و حیات فردی،‌ اجتماعی و تمدنی در پاسخ به نیازها و فرانیازها و انگیزه‌ها در حس نیک‌بختی و مدیریت موفقیت 3. قابل سازمان‌یابی در قالب گزاره‌های معین هست‌شناخت و بایدشناخت از گزاره‌های حقیقی تا گزاره‌های اعتباری در نهادهای تفسیری و مدیریتی قدرت 4. با آثار و کارکردهای آن نسبت خودخواسته بالقوه فردی، اجتماعی و تمدنی و چه بسا حاکمینی 5. با زبان بیان و آشکارگی زیباشناخت این تجربه زیستی.

وی درباره ضوابط و اصول گفت‌وگوی بین‌الادیانی گفت: گفت‌وگو و اقدام مشترک بین‌الادیانی بایستی همه انواع استعلاء به معنی حرکت به سمت مبدأ هستی، و همه اصناف دین‌ورزی را فراگیر باشد. این فرآیند از آگاهی به امر متعالی و اساساً تا پارادایم‌های معطوف به امر متعالی در هر وجهی از آن تا سرسپردگی تام و از سر نیاز به امر متعالی به صورت عینی و همه‌جانبه به عنوان غایت است.

دکتر آکوچکیان در ادامه گفت: نظر برگزیده ما بر آن است که میان روحیه دینی و نهضت‌های اجتماعی در شرایط دوران معاصر تأثیر و تأثر متقابل و در نهایت ساختار جدید جامعه غربی را ساخته‌اند، ولی روحیه ج دید دینی، زمینه‌ساز اصلی نبوده است. این نظریه بر خلاف وبر در وجه فاعلی، نظام مدیریت توسعه‌ای نهادها و نظرات سیاسی در دوره رنسانس و نیز دوره معاصر را به همراه ملاحظه استقرار نهادهای اقتصادی از قبیل بورس‌بازی‌های تاجران و اقتصاددانان مد نظر دارد.

آکوچکیان سخنان خود را این‌گونه به پایان رساند: برای پردازش مدل مرجع اسلامی آینده‌نگاری راهبردی و مضمون‌بخشی و صورت‌سازی و مفهوم‌سازی و عملیاتی‌سازی دین‌شناخت الگوی مدیریت پیشرفت، در فضای مقتضیاتی و شرایط پایدار جامعه هدف (مانند شرایط جامعه ایرانی) می‌بایست به یک گذار بزرگ به آینده‌پژوهی دین‌شناخت و جریان‌بخشی آن در نظریه و مدل اسلامی ـ ایرانی آینده‌نگری راهبردی توجه داشت و الزامات و نیازمندی‌های تحقق سریع‌تر این گذار را فراهم ساخت.

در ادامه نشست دکتر تقی آزاد ارمکی طی سخنانی به تحلیل و نقد این نظریه پرداخت و گفت:‌ کانون طراحی مدل آقای دکتر وضعیت معاصر ما به عنوان جمهوری اسلامی حاکم بر ایران است. ما در سیاست و فرهنگ و علم به نوعی به این مسئله بی‌اعتنا شده‌ایم و به پدیده جمهوری اسلامی و تناسبش با نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور کم پرداخته‌ایم. آقای دکتر به این مسئله و قابلیت حرکت از مجموعه معارف موجود انسانی مانند فلسفه، معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی و ... در بحث سیاست‌گذاری توجه داده‌اند که جای تقدیر دارد.

دکتر آزاد ارمکی در ادامه گفت: نکته دیگر مسئله تغییر است. این‌گونه نیست که ما مدل برای مدل طراحی کنیم. مسئله اساسی افزون بر پدیده جمهوری اسلامی، پدیده پیشرفت و تغییر است که در این نظریه به آن اشاره شده ولی منظور تغییر در اندیشه دینی است. ورود به این بحث می‌تواند مورد نقد قرار گیرد. هم‌چنین نظریه ایشان مملو از مفهوم است. البته مفهوم‌سازی از قابلیت‌های آقای آکوچکیان است و اصولاً برای ارائه نظریه باید مفهوم‌سازی کرد. آقای دکتر سوار بر مفاهیم است و مفاهیم تولید می‌کنند. این از محاسن کار است.

وی ادامه داد: از دیگر سو این مفاهیم خلق شده و متکثر در چنین بحثی می‌تواند برای آدمی در بعضی مواقع گرفتاری ایجاد کند. دکتر شریعتی بیش از این که معرفت بسازد، مفهوم ساخته است. شهید مطهری به عکس، مفهوم کم‌تری تولید کرده و بیشتر در نظام معنایی کار کرده است. این‌جا تکثر مفاهیم یا تنوع مفاهیم همدیگر را اذیت می‌کنند. به کار بردن مفاهیمی مثل توسعه، تغییر، تعالی، تحول و پیشرفت می‌تواند نظام مفهومی و سازمانی را که می‌سازیم، فرو بریزد.

ناقد نشست هم‌چنین گفت: نکته دیگر این که مسئله شما یعنی جمهوری اسلامی واقعاً دغدغه هوشمندانه‌ای است و من آن را می‌پسندم. این نقطه شروع خوبی است ولی باید تعریف شود و روی آن بایستیم و مختصاتش را بگوییم. اگر مختصاتش را بگوییم، آن‌گاه می‌توانیم یک تئوری جامع ارائه دهیم. یعنی باید مختصات،‌ ویژگی‌ها و افت و خیزها و محاسن و معایت آن را مفهوم‌پردازی کنیم. نکته دیگر این که در ارائه مدل نباید دچار ایده‌آل‌گرایی شویم، چرا که مدل ما یک مدل ایده‌آلیستی خارج از دسترس، غیر قابل اسناد، ارجاع و اجرا خواهد شد.

دکتر آزاد ارمکی در پایان گفت: در طرح مسئله سه جریان بزرگ تمدنی غرب، اسلام و شیعی را مطرح کرده‌اند. در حالی که در غرب تمدن‌های مختلفی مانند اروپا، آمریکا، هند و چین هست. چرا این‌ها را که با هم تفاوت بسیار دارند ادغام کرده‌اید اما تمدن اسلامی و شیعی را ادغام نکرده‌اید؟ باید به این تفکیک‌ها و ادغام‌ها توجه کرد. در آخر این که در بحث گفتمان‌سازی در ساحت زبانی و حوزه هنری، به این نکته اشاره کرده‌اید که غرب واقعاً با هنر به جایی رسیده و توانسته فضای گفتمانی‌اش را با هنرهایی مثل سینما شکل دهد ولی به لحاظ تاریخی در ایران تنها گفتمان زبان ادبی و تاریخی را داریم که توانسته هویت ایرانی ـ اسلامی ما را برجسته کند؛ از این قبیل می‌توان به حافظ سعدی اشاره کرد اما در همین حال هم از افرادی مانند فارابی بدون جنبه علم موسیقی‌اش بهره گرفته‌ایم.

در پایان این نشست، سؤالاتی از سوی استادان و دانشجویان حاضر مطرح شد که از سوی ارائه دهنده و ناقد پاسخ داده شد.

این نشست روز پنجشنبه ششم اسفندماه 1394 در سالن امام موسی صدر دانشگاه برگزار شد.


برچسب ها : گفت و گوی بین الادیانی, احمد آکوچکیان, تقی آزاد ارمکی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.