دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

مقایسه ی آراء کلامی شیخ مفید و علامه حلی در موضوع معاد

 
تاریخ انتشار: 1394/12/12    

مقایسه ی آراء کلامی شیخ مفید و علامه حلی در موضوع معاد

جلسه دفـاع از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان مقایسه‌ی آراء کلامی شیخ مفید و علامه حلی در موضوع معاد در گروه شیعه شناسی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده شیعه شناسی برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این جلسه که دوشنبه 10 اسفند در سالن کنفرانس شهیدبهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر امداد توران به عنوان استاد راهنما، حجت الاسلام والمسلمین عسکر عظیمی، استاد مشاور و  دکتر محمدحسن محمدی‌مظفر در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو رقیه حاج احمدی از پایان نامه اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان نامه آمده است: شیخ مفید(م413ق) از مکتب کلامی بغداد و علامه حلی (م726ق) از مکتب کلامی حله از متکلمان برجسته شیعه به شمار می­آیند. در عین حال که هر دو، در میان متکلمان عقل گرا قرار دارند ولی از دو رویکرد مختلف در مسائل کلامی برخوردارند. کلام علامه حلی بر خلاف کلام شیخ مفید متاثر از خواجه طوسی (م672 ق) و فلسفی است. در تحقیق حاضر سعی شد معاد شناسی این دو متکلم بزرگ شیعه مورد مقایسه قرار گرفته واشتراکات و اختلافات آن دو در این موضوع خاص روشن گردد.  به لحاظ روش، هر دو متکلم از عقل و نقل به عنوان منبعی برای شناخت معاد بهره جسته اند. در عین حال، حجم مباحث کلی و عقلی در علامه بیشتر است و استناد به مبانی یا استدلال­های فلسفی مابه الامتیاز وی محسوب می گردد. به لحاظ محتوایی نیز بین ایشان اشتراکات و اختلافاتی وجود دارد: اشتراکشان در این است که هر دو به تجرد روح باور دارند و این اعتقاد در آرای شیخ مفید بر خلاف علامه حلی بسیار واضح بیان شده است. جسمانی و روحانی بودن معاد مورد پذیرش هر دو متکلم است و هر دو شفاعت مورد نظر معتزله را مردود می دانند و بهشت و دوزخ برزخی و وجود کنونی بهشت و جهنم را قبول دارند و احباط را رد می کنند.  به لحاظ موضوعات بحث معاد شیخ مفید بر خلاف علامه به جزئیات معاد با استفاده از ادله نقلی بیشتر پرداخته است. دراندکی از مسائل نظیر مساله موافات بین دو متکلم اختلاف نظر وجود دارد.


برچسب ها : آراء کلامی شیخ مفید, علامه حلی, معاد

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.