دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

امکان های ذاتی اسلام و مسیحیت برای اصلاح: نقد دیدگاه های روشنفکران غیردینی ایرانی

 
تاریخ انتشار: 1395/01/18    

امکان های ذاتی اسلام و مسیحیت برای اصلاح: نقد دیدگاه های روشنفکران غیردینی ایرانی

یازدهمین کرسی آزاداندیشی پژوهشکده ادیان و مذاهب با عنوان «امکان‌های ذاتی اسلام و مسیحیت برای اصلاح: نقد دیدگاه‌های روشنفکران غیردینی ایرانی» سه‌شنبه 24 فروردین ماه 95 برگزار می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی، یازدهمین کرسی آزاداندیشی پژوهشکده ادیان و مذاهب با عنوان «امکان‌های ذاتی اسلام و مسیحیت برای اصلاح: نقد دیدگاه‌های روشنفکران غیردینی ایرانی» سه‌شنبه 24 فروردین ماه 95 ساعت 11:30 با ارائه دکتر فاطمه توفیقی و نقد دکتر باقر طالبی دارابی در سالن کنفرانس امام موسی صدر برگزار می‌شود.

چکیده:

شاید گزافه نباشد که بگوییم اولین دغدغه متفکران ایرانی در صد و پنجاه سال گذشته نحوه تعامل با مدرنیته بوده است. در این میان نسبت میان دین و دینداری با نوسازی جامعه ایرانی نیز جایگاهی ویژه داشته است. به عبارت دیگر، سوال اصلی این است که آیا مدرن سازی مستلزم تحول در دین و دینداری است یا نه. اصطلاح «پروتستانتیسم اسلامی» به طور ویژه به نحوه تعامل با دین در دوران مدرنیته اشاره دارد. تلقی متفکران ایرانی از این اصطلاح هرچه باشد، گویا پیش‌فرض آنان این است که اتفاقی مشابه آنچه در مسیحیت و اروپا رخ داد، باید در جریان مدرن‌سازی ایرانی نیز صورت پذیرد. اما برخی متفکران (مانند سید جواد طباطبایی و محمدرضا نیکفر) نیز باور دارند که تحول دینی بار کجی است که به منزل تجدد نمی‌رسد. یکی از استدلال‌های آنان برای مدعایشان این است که به دلیل تفاوت ذاتی مسیحیت و اسلام، اگر هم تحول مسیحیت (در جنبش‌های اصلاحات و ضد اصلاحات) در مدرنیته اروپایی نقش داشته است، نمی‌توان این وضعیت را با ایران اسلامی منطبق ساخت. بنا دارم در این سخنرانی ادعاهای این نظریه پردازان غیردینی را درباره اسلام و مسیحیت و رابطه این دو دین با مدرنیته واکاوی و نقد کنم. ذات‌گرایی دینی، ارایه تصویری کلی‌گرایانه و گاه غیردقیق از تاریخ مسیحیت و اتکا به برخی منابع غیر موثق در توصیف وضعیت اروپا و ایران از مشکلات این ادعاهاست.


برچسب ها : کرسی آزاداندیشی, اسلام, مسیحیت, فاطمه توفیقی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.