دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

مسئله همسانی دلایل اثبات و انکار خدا

 
تاریخ انتشار: 1395/02/06    

مسئله همسانی دلایل اثبات و انکار خدا

دوازدهمین کرسی آزاداندیشی پژوهشکده ادیان و مذاهب با عنوان «مسئله همسانی دلایل اثبات و انکار خدا» پنج‌شنبه 9 اردیبهشت ماه 95 برگزار می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی، دوازدهمین کرسی آزاداندیشی پژوهشکده ادیان و مذاهب با عنوان «مسئله همسانی دلایل اثبات و انکار خدا» پنج‌شنبه 9 اردیبهشت ماه 95 ساعت 11:30 با ارائه دکتر نعیمه پورمحمدی و نقد دکتر علی شهبازی در سالن کنفرانس امام موسی صدر برگزار می‌شود.

 

چکیده:

هیتس برهان وجودی برای انکار خدا ارائه می کند تا در برابر برهان وجودی آنسلم و دکارت بایستد. برهان‌های وجودی همسان دیگری برای انکار خدا عرضه شده‌اند: «تیغِ اوکام» و هیچنز، «قوری چایِ آسمانی»ِ راسل، «هیولای اسپاگتی پرنده» هندرسون، «اسب نامرئی صورتی» و «هیولا در گاراژ». در برهان جهان شناختی نیز، آکوییناس و هیوم براهینی را با شیوه همسانی، برای به ترتیب اثبات و انکار خدا عرضه کرده اند. همچنین در برهان نظم، دوکینز به روش مهندسی معکوس شواهدی علیه نظم در این عالم می یابد و خدا را انکار کند. در برهان اخلاقی نیز به موارد معارضی بر می خوریم که با  استفاده از مسیر یکسان اخلاقی به اثبات و انکار خدا کشیده شده اند: در طرف اثبات کانت و در طرف انکار ریچلز،‌ نیچه و راسل.  همینطور در برهانهای عملگرایانه و اراده گرایانه، با برهانهای همسان برای اثبات و انکار خدا روبرو هستیم. پاسکال و ویلیام جیمز بر سر اثبات خدا شرط می بندند و فروید و پامر بر سر انکار خدا.

در روبرویی با مسئله همسانی براهین اثبات و انکار خدا، اولین و ساده ترین گزینه این بوده است که الاهیدانان از دلایل اثبات خدا دست بشویند چه اینکه دلایلی که به کار ابطال مدعای خود می آیند بی فایده می نمایند. اما این راه به معنای ناامیدی از سنت طولانی عقل گرایی و برهان آوری برای اثبات وجود خداست و نتیجه عملی آن راه دادن به گزینه های  نامبناگرایی است.

یکی از طرحهای نویدبخش برای نجات جان رنجور براهین اثبات خدا، طرح «تعریف اصلاح‌شده برهان» است. این طرح که در جریان معرفت شناسی اصلاح شده به دست آمده است، با جابجایی «تعریف حداکثری برهان» با «تعریف شخص‌محور و تنوع محور برهان»،‌ جایی برای بازگشت به سنت برهان آوری برای اثبات وجود خدا باز می کند. بر اساس این طرح، شخص خداباور می تواند به طور معقولی از روایتهای محکمتر این براهین دفاع کند به شرط آنکه چشم انداز و مبانی فلسفی شخصی اش از مبانی و فرضهای این برهانها فاصله نداشته باشد. به بیان دیگر، اگر شخص خداباور آنسلمی ـ دکارتی یا آکوییناسی، ویتگنشتاینی یا پاسکالی و یا جیمزی بیاندیشد، آشکارا می تواند برهانهای خداشناسانه را بپذیرد. اما در صورتی که در سنت فکری هیومی، کانتی، کلیفوردی و فرویدی باشد، انتظار معقول و به جایی است که با براهین خداشناسی اقناع نشود و این اختلاف نظر آسیبی به اعتبار براهین خداشناسانه نزد خداباوران نمی‌زند.

 

 


برچسب ها : کرسی آزاداندیشی, اثبات و انکار خدا, دکتر نعیمه پورمحمدی, دکتر علی شهبازی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.