گروه آموزشی و پژوهشی مذاهب کلامی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب، جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار می کند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب اطلاعات مربوط به این جلسه به شرح زیر است:
دانشجو: اکرم باغخانی
استاد راهنما: دکتر محمد محمدرضایی
اساتید مشاور: حجت الاسلام دکتر رضا الهی منش، حجتالاسلام دکتر حمید ملک مکان
اساتید داور: حجت الاسلام دکتر امیر جوان آراسته، دکتر نعیمه پور محمدی، دکتر علی عسکری
چهارشنبه: 29/02/1395
ساعت: 14:00
مکان: سالن شهید بهشتی
چکیده:
مسأله سعادت، یکی از مسائل حوزه دین پژوهی است که از دیرایام اذهان اندیشمندان مختلف در حوزه اخلاق و کلام را به خود معطوف داشته است و به جهت ارتباط تنگاتنگی که با هدف خلقت و غایت زندگی انسان دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. فخر رازی و علامه طباطبایی از جمله متفکرینی هستند که در دو حوزه کلامی متفاوت به ایراد رأی پرداخته اند و از جمله در مسأله سعادت انسان صاحب آرا و نظراتی هستند که به جهت برجسته بودن این دو اندیشمند، پژوهش پیش رو با شیوه توصیفی ـ تحلیلی به بررسی مقایسه ای سعادت انسان در آرای فخر رازی و علامه طباطبایی می پردازد، تا نقاط اشتراک و افتراق این دو دیدگاه را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و سپس ارزیابی و نتیجه گیری لازم را داشته باشد. از جمله نقاط مشترک در این دو دیدگاه این است که سعادت غایت نهایی و مطلوب ذاتی و امری ذومراتب و تشکیکی است و به اقسامی چون دنیوی و اخروی تقسیم میشود که برترین مراتب سعادت، جنبه روحانی داشته و بالاترین سعادت روحانی، رؤیت حق تعالی است که فقط در آخرت و بعد از مفارقت انسان از این عالَم، محقق می گردد. همچنین در بحث از معنای زندگی، با رویکرد هدفمندی، در دیدگاه هر دو متفکر، سعادت و معناداری ارتباط تنگاتنگی دارند و از نقاط مهم افتراقی دیدگاه های ایشان این است که در نظام فکری علامه طباطبایی، به جهت مبانی فکری متفاوت درانسانشناختی، نگاه توحیدی توأم با ایمان ارادی و عمل صالح در حقیقت قرب الی الله مؤثر است و لکن فخر رازی نظر به اینکه تکامل نفس انسانی را در معرفت می داند، بیشتر تأکید بر تکمیل جنبه های عقلانی و معرفتی وجود آدمی در نیل به این مقصود دارد. همچنین سعادت از دیدگاه فخر، به دلیل غلبه جبرگرایی در افکار او، امری ذاتی است و حال آنکه در اعتقاد علامه، امری اکتسابی و اختیاری است که ایشان در راستای اثبات مدعای خود به ادله ای تمسک جسته اند. در مجموع با استناد به ادله مذکور در طی تحلیل و بررسی در این رساله، به اثبات رسید که نظر علامه طباطبایی، از اتقان و حقانیت بیشتری برخوردار است.
واژگان کلیدی: سعادت، کمال، فخر رازی، علامه طباطبایی.
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |