جلسه دفـاع از پایان نامه دکتری با عنوان سعادت انسان از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی (بررسی مقایسه ای) در گروه مذاهب کلامی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده مذاهب برگزار شد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این جلسه که چهارشنبه 29 اردیبهشت 95 در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر محمد محمدرضایی به عنوان استاد راهنما، حجت الاسلام دکتر رضا الهی منش، حجتالاسلام دکتر حمید ملک مکان، اساتید مشاور و حجت الاسلام دکتر امیر جوان آراسته، خانم دکتر نعیمه پور محمدی و آقای دکتر علی عسکری در جایگاه اساتید داور برگزار شد دانشجو اکرم باغخانی از پایان نامه اش دفاع کرد.
در چکیده این پایان نامه آمده است: مسأله سعادت، یکی از مسائل حوزه دینپژوهی است که از دیرایام اذهان اندیشمندان مختلف در حوزهی اخلاق و کلام را به خود معطوف داشته است و به جهت ارتباط تنگاتنگی که با هدف خلقت و غایت زندگی انسان دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. فخر رازی و علامه طباطبایی از جمله متفکرانی هستند که در دو حوزه کلامی متفاوت به ایراد رأی پرداخته اند و از جمله در مسأله سعادت انسان صاحب آرا و نظراتی هستند که به جهت برجسته بودن این دو اندیشمند، پژوهش پیشرو با شیوه ی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی مقایسه ای سعادت انسان در آرای فخر رازی و علامه طباطبایی میپردازد، تا نقاط اشتراک و افتراق این دو دیدگاه را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و سپس ارزیابی و نتیجه گیری لازم را داشته باشد. از جمله نقاط مشترک در این دو دیدگاه این است که سعادت غایت نهایی و مطلوب ذاتی و امری ذومراتب و تشکیکی است و به اقسامی چون دنیوی و اخروی تقسیم میشود که برترین مراتب سعادت، جنبه روحانی داشته و بالاترین سعادت روحانی، رؤیت حقتعالی است که فقط در آخرت و بعد از مفارقت انسان از این عالَم، محقق میگردد. همچنین در بحث از معنای زندگی، با رویکرد هدفمندی، در دیدگاه هر دو متفکر، سعادت و معناداری ارتباط تنگاتنگی دارند. و از نقاط مهم افتراقی دیدگاه های ایشان این است که در نظام فکری علامه طباطبایی، به جهت مبانی فکری متفاوت در انسانشناختی، نگاه توحیدی توأم با ایمان ارادی و عمل صالح در حقیقت قرب الی الله مؤثر است و لکن فخر رازی نظر به اینکه تکامل نفس انسانی را در معرفت میداند، بیشتر تأکید بر تکمیل جنبه های عقلانی و معرفتی وجود آدمی در نیل به این مقصود دارد. همچنین سعادت از دیدگاه فخر، به دلیل غلبه جبرگرایی در افکار او، امری ذاتی است و حال آنکه در اعتقاد علامه، امری اکتسابی و اختیاری است که ایشان در راستای اثبات مدعای خود به ادله ای تمسک جسته اند. در مجموع با استناد به ادله مذکور در طی تحلیل و بررسی در این رساله، به اثبات رسید که نظر علامه طباطبایی، از اتقان و حقانیت بیشتری برخوردار است.
واژگان کلیدی: سعادت، کمال، فخر رازی، علامه طباطبایی.
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |