گروه آموزشی و پژوهشی شیعه شناسی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب، جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار می کند.
به گزارش مر کز اطلاع رسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب اطلاعات مربوط به این جلسه به شرح زیر است:
عنوان: گونهشناسی رویکرد اسلامی در تجسم اعمال
دانشجو: جعفر هدایی
استاد راهنما: حجت الاسلام والمسلمین دکتر شریعتمداری
اساتید مشاور: حجت الاسلام والمسلمین دکتر نادم و حجت الاسلام والمسلمین دکتر سلیمانی بهبهانی
اساتید داور: حجت الاسلام والمسلمین دکتر کیاشمشکی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفرطیاری،
دکتر محمدیمظفر
روز: دوشنبه
تاریخ: 29/06/95
ساعت: 30 :14
سالن کنفرانس امام موسی صدر
چکیده:
از زمان های قدیم بحث درباره عمل و عکسالعمل آن، از مهمترین بحثهای پیش روی خواص و توده مردم بوده، اینکه اعمال آدمی از بین نرفته و با صاحب عمل نه تنها در دنیا بلکه در آخرت نیز همراه خواهد بود، از طرفی مبدا و معاد جدی ترین بخش اعتقادات یک مسلمان بوده و قسمت عمده مباحث معاد، عبارت از عمل، تجسم عمل و ثواب و عقاب مترتب برآن می باشد.
علمای مسلمان از منظرها و روشهای مختلف و با توجه به تخصص ها، علاقه ها و رویکردهای گوناگون خود در برخورد با علوم عقلی، نقلی، تجربی و شهودی به مساله تجسم اعمال نگریسته و آن را مورد بررسی قرار داده اند، جمع آوری و تنظیم و گونه شناسی این رویکردها ضرورت داشت .
مفسران قرآن کریم در ذیل آیات تجسم اعمال و با روشها و مبانی تفسیری خویش سخن ها گفته اند:
آیا تجسم اعمال همان دیدن آنها در صحیفه اعمال است؟ آیا تجسم اعمال همان پاداش و کیفر مترتب بر اعمال است ؟ آیا اعمال که اعراض اند قابلیت بقای برای آخرت را دارند ؟ مفسران در این رابطه بحثها کرده اند، محققین از آنها اعتقاد به حضور خود عمل در آخرت داشته و برای اعمال اثری را اثبات می کنند که آن اثر بقا داشته و قا بل تجسم است .
محدثان احادیث تجسم اعمال را نقل کرده و برخی از آنها ذیل این احادیث بحثها می کنند، برخی از آنها احادیث را حمل بر مجاز کرده و آنها را زبان حال می دانند، برخی دیگر اعمال را اعراض فانی می پندارند ومعتقدند که صور حسنه و قبیحه حاضر در آخرت صور جدیده ای هستند که به ازای اعمال خلق می شوند .
متکلمان و فیلسوفان نیز هریک با اصول و مبانی کلامی و فلسفی خویش درصدد اثبات و یا نفی تجسم اعمال برآمده و درباره جواهر و اعراض و بقا یا فنای آنها بحثها کرده اند. فلاسفه بر اساس تطابق عوالم هستی و حرکت جوهری و اصول دیگر بقا و ماندگاری آثار اعمال را در نفس اثبات کرده و آن اثر را قابل انتقال و تجسم می دانند، اما گروهی دیگر بی توجه به پدیده های مشابه تجسم اعمال در دنیا با تمسک به قا عده « العرض لا یبقی زمانین» منکر تجسم عقلی اعمال شده و آن را به تعبد پذیر فته اند.
عارفان نیز با تکیه بر مباحث اصالت نیت در عمل – بواطن اعمال – چشم برزخی و صور برزخی معتقدند که از طریق مجاهده نفسانی و مکاشفه های ملاکمند رحمانی در همین دنیا می توان با باطن اعمال ( تمثل و تجسم اعمال) همراه بود و نمونه های زیادی از این شهودها را نقل و اثبات می کنند.
دانشمندان علوم روز هم با اصول ترمودینامیک – قانون بقای ماده و انرژی – اصل تبدیل ماده و انرژی به هم و با مباحث زیستی و سلولی و قوانین دیگر در صدد اثبات و بررسی تجسم اعمالند.
تجسم اعمال با رویکردهای مختلف و با روشهای گوناگون علمی قابل بررسی و اثبات است و ثمرات این تحقیق از جهت انفسی، تربیتی، دنیوی، اخروی و تجدیدنظر بشر بر عملکرد خویش برکسی از خواص و عوام پوشیده نیست .
واژگان کلیدی:
تجسم اعمال، گونه شناسی، رویکردهای اسلامی، پاداش و کیفر، معادشناسی، تمثل و صور باطنی، جواهر و اعراض.
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |