دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

گونه شناسی رویکرد اسلامی در تجسم اعمال

 
تاریخ انتشار: 1395/06/28    

گونه شناسی رویکرد اسلامی در تجسم اعمال

گروه آموزشی و پژوهشی شیعه شناسی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب، جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار می کند.

به گزارش مر کز اطلاع رسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب اطلاعات مربوط به این جلسه به شرح زیر است:

عنوان: گونه‌شناسی رویکرد اسلامی در تجسم اعمال

دانشجو: جعفر هدایی

استاد راهنما: حجت الاسلام والمسلمین دکتر شریعتمداری

اساتید مشاور: حجت الاسلام والمسلمین دکتر نادم و حجت الاسلام والمسلمین دکتر سلیمانی بهبهانی

اساتید داور: حجت الاسلام والمسلمین دکتر کیاشمشکی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفرطیاری،

دکتر محمدی‌مظفر

روز: دوشنبه

تاریخ: 29/06/95  

ساعت: 30 :14      

سالن کنفرانس امام موسی صدر

چکیده:

از زمان های قدیم  بحث درباره عمل و عکس‌العمل آن، از مهمترین بحثهای پیش روی خواص و توده مردم بوده، اینکه اعمال آدمی از بین نرفته و با صاحب عمل نه تنها در دنیا بلکه در آخرت نیز همراه خواهد بود، از طرفی مبدا و معاد جدی ترین بخش اعتقادات یک مسلمان بوده و قسمت عمده مباحث معاد، عبارت از عمل، تجسم عمل و ثواب و عقاب مترتب برآن می باشد.

علمای مسلمان از منظرها و روشهای مختلف و با توجه به تخصص ها، علاقه ها و رویکردهای گوناگون خود در برخورد با علوم عقلی، نقلی، تجربی و شهودی به مساله تجسم اعمال نگریسته و آن را مورد بررسی قرار داده اند، جمع آوری و تنظیم  و گونه شناسی این رویکردها ضرورت داشت .

مفسران قرآن کریم در ذیل آیات تجسم اعمال و با روشها و مبانی تفسیری خویش سخن ها گفته اند:

آیا تجسم اعمال همان دیدن آنها در صحیفه اعمال است؟ آیا تجسم اعمال همان پاداش و کیفر مترتب بر اعمال است ؟ آیا اعمال که اعراض اند قابلیت بقای برای آخرت را دارند ؟ مفسران در این رابطه بحثها کرده اند،  محققین از آنها اعتقاد به حضور خود عمل در آخرت داشته  و برای اعمال اثری را اثبات می کنند که آن اثر بقا داشته و قا بل تجسم است .

محدثان احادیث تجسم اعمال را نقل کرده و برخی از آنها ذیل این احادیث بحثها می کنند، برخی از آنها احادیث را حمل بر مجاز  کرده و آنها را زبان حال می دانند، برخی دیگر اعمال را اعراض فانی می پندارند ومعتقدند که صور حسنه و قبیحه حاضر در آخرت صور جدیده ای هستند که به ازای اعمال خلق می شوند .

متکلمان و فیلسوفان نیز هریک با اصول و مبانی کلامی و فلسفی خویش درصدد  اثبات و یا نفی تجسم اعمال برآمده و درباره جواهر و اعراض و بقا یا فنای آنها بحثها کرده اند. فلاسفه بر اساس تطابق عوالم هستی و حرکت جوهری و اصول دیگر بقا و ماندگاری آثار اعمال را در نفس اثبات کرده و آن اثر را قابل انتقال و تجسم می دانند،  اما گروهی دیگر  بی توجه به پدیده های مشابه تجسم اعمال در دنیا با تمسک به قا عده « العرض لا یبقی زمانین»  منکر تجسم عقلی اعمال شده و آن را به تعبد پذیر فته اند.

عارفان نیز با تکیه بر مباحث اصالت نیت در عمل – بواطن  اعمال – چشم  برزخی  و صور برزخی معتقدند که از طریق مجاهده نفسانی و مکاشفه های ملاکمند رحمانی  در همین دنیا می توان با باطن اعمال ( تمثل و تجسم اعمال) همراه بود و نمونه های زیادی از این شهودها را نقل و اثبات می کنند.

دانشمندان علوم روز هم با اصول ترمودینامیک –  قانون بقای ماده و انرژی –  اصل تبدیل ماده و انرژی به هم و با مباحث زیستی و سلولی و قوانین دیگر در صدد اثبات و بررسی تجسم اعمالند.

تجسم اعمال با رویکردهای مختلف و با روشهای گوناگون علمی قابل بررسی و اثبات است و ثمرات این تحقیق  از جهت انفسی، تربیتی، دنیوی، اخروی و تجدیدنظر بشر بر عملکرد خویش برکسی از خواص و عوام پوشیده نیست .

واژگان کلیدی:

تجسم اعمال، گونه شناسی، رویکردهای اسلامی، پاداش و کیفر،  معادشناسی، تمثل و صور باطنی، جواهر و اعراض.

 


برچسب ها : تجسم اعمال, گونه شناسی, رویکرد اسلامی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.