جلسه دفـاع از پایان نامه دکتری با عنوان گونهشناسی رویکرد اسلامی در تجسم اعمال در گروه شیعه شناسی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده شیعه شناسی برگزار شد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این جلسه که دوشنبه 29 شهریور در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر شریعتمداری به عنوان استاد راهنما، حجت الاسلام والمسلمین دکتر نادم و حجت الاسلام والمسلمین دکتر سلیمانی بهبهانی، استاد مشاور و حجت الاسلام والمسلمین دکتر کیاشمشکی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفرطیاری و دکتر محمدیمظفر در جایگاه اساتید داور برگزار شد دانشجو جعفر هدایی از پایان نامه اش دفاع کرد.
در چکیده این پایان نامه آمده است:
از زمانهای قدیم بحث درباره عمل و عکس العمل آن ، از مهمترین بحثهای پیش روی خواص و توده مردم بوده ، اینکه اعمال آدمی از بین نرفته و با صاحب عمل نه تنها در دنیا بلکه در آخرت نیز همراه خواهد بود ، از طرفی مبدا و معاد جدی ترین بخش اعتقادات یک مسلمان بوده و قسمت عمده مباحث معاد ، عبارت از عمل ، تجسم عمل و ثواب و عقاب مترتب برآن می باشد.
علمای مسلمان از منظرها و روشهای مختلف و با توجه به تخصص ها، علاقه ها و رویکردهای گوناگون خود در برخورد با علوم عقلی، نقلی ، تجربی و شهودی به مساله تجسم اعمال نگریسته و آن را مورد بررسی قرار داده اند، جمع آوری و تنظیم و گونه شناسی این رویکردها ضرورت داشت .
مفسران قرآن کریم در ذیل آیات تجسم اعمال و با روشها و مبانی تفسیری خویش سخن ها گفته اند:
آیا تجسم اعمال همان دیدن آنها در صحیفه اعمال است ؟ آیا تجسم اعمال همان پاداش و کیفر مترتب بر اعمال است ؟ آیا اعمال که اعراض اند قابلیت بقای برای آخرت را دارند ؟ مفسران در این رابطه بحثها کرده اند، محققین از آنها اعتقاد به حضور خود عمل در آخرت داشته و برای اعمال اثری را اثبات می کنند که آن اثر بقا داشته و قا بل تجسم است .
محدثان احادیث تجسم اعمال را نقل کرده و برخی از آنها ذیل این احادیث بحثها می کنند ، برخی از آنها احادیث را حمل بر مجاز کرده و آنها را زبان حال می دانند، برخی دیگر اعمال را اعراض فانی می پندارند ومعتقدند که صور حسنه و قبیحه حاضر در آخرت صور جدیده ای هستند که به ازای اعمال خلق می شوند .
متکلمان و فیلسوفان نیز هریک با اصول و مبانی کلامی و فلسفی خویش درصدد اثبات و یا نفی تجسم اعمال برآمده و درباره جواهر و اعراض و بقا یا فنای آنها بحثها کرده اند ، فلاسفه بر اساس تطابق عوالم هستی و حرکت جوهری و اصول دیگر بقا و ماندگاری آثار اعمال را در نفس اثبات کرده و آن اثر را قابل انتقال و تجسم می دانند، اما گروهی دیگر بی توجه به پدیده های مشابه تجسم اعمال در دنیا با تمسک به قا عده « العرض لا یبقی زمانین» منکر تجسم عقلی اعمال شده و آن را به تعبد پذیر فته اند .
عارفان نیز با تکیه بر مباحث اصالت نیت در عمل – بواطن اعمال – چشم برزخی و صور برزخی معتقدند که از طریق مجاهده نفسانی و مکاشفه های ملاک مند رحمانی در همین دنیا می توان با باطن اعمال ( تمثل و تجسم اعمال) همراه بود و نمونه های زیادی از این شهودها را نقل و اثبات می کنند.
دانشمندان علوم روز هم با اصول ترمودینامیک – قانون بقای ماده و انرژی – اصل تبدیل ماده و انرژی به هم و با مباحث زیستی و سلولی و قوانین دیگر در صدد اثبات و بررسی تجسم اعمال اند.
تجسم اعمال با رویکردهای مختلف و با روشهای گوناگون علمی قابل بررسی و اثبات است و ثمرات این تحقیق از جهت انفسی ، تربیتی ، دنیوی، اخروی و تجدیدنظر بشر بر عملکرد خویش برکسی از خواص و عوام پوشیده نیست .
کلید واژه ها: تجسم اعمال، گونه شناسی، رویکردهای اسلامی، پاداش و کیفر، معاد شناسی، تمثل و صور باطنی، جواهر و اعراض
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |