دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

چه ادیانی در شبه جزیره پیش از ظهور اسلام وجود داشت؟

 
تاریخ انتشار: 1395/07/23    

چه ادیانی در شبه جزیره پیش از ظهور اسلام وجود داشت؟

کارگاه علمی شناخت ادیان عربستان پیش از اسلام با حضور پروفسور یوهانس نیهوف استاد تاریخ دانشگاه آزاد برلین آلمان از سوی پژوهشکده ادیان و مذاهب دانشگاه برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این کارگاه علمی که به زبان انگلیسی برگزار ‌شد، شرکت کنندگان طی روزهای هفتم، ‌دهم و دوازدهم مهرماه از ساعت 14:30 الی18:00 با پیشینه حضور ادیان در عربستان پیش از اسلام آشنا شدند.

پروفسور یوهانس نیهوف در این کارگاه سه جلسه‌ای شبه جزیره عربستان قبل از اسلام را محل تلاقی ادیان مختلف عنوان کرد و اضافه کرد که پیش از ظهور اسلام، در هر یک از اطراف و اکناف شبه‌جزیره، نوعی پرستش و دین خاص رواج داشت.

وی سپس انواع پرستش و ادیان شبه جزیره عربستان قبل از اسلام را شامل پرستش ارواح و مظاهرطبیعت، دین یهود، مسیحیت، زرتشتی‌گری، بت‌پرستی و آیین حنفا نام برد و خاطرنشان ساخت که در این میان بیشتر از همه ادیان در شبه جزیره عربستان قبل از اسلام، بت‌پرستی رواج داشت.

نیهوف در اشاره به پرستش ارواح و مظاهر طبیعت در شبه‌جزیره گفت که در این منطقه، نمادهای طبیعت و ارواح، پرستش می‌شدند؛ ستاره‌پرستی، آفتاب‌پرستی، پرستش ماه و زهره در میان اعراب جنوبی مرسوم بوده است. همچنین اعتقاد به روح، جن، فرشته وغول از مظاهر پرستش ارواح و اجسام در میان آنان بود. بنابراین تعدد خدایان و شرک در شبه‌جزیره رواج کامل داشته است.

دین یهود یکی دیگر از ادیان مهم در عربستان ماقبل اسلام بوده که یوهانس نیهوف دراین‌باره نیز چنین توضیح داد که یهودیان بیشتر در حجاز  یعنی شهرهای یثرب، تیماء و خیبر و نیز در یمن زندگی می‌کردند. تعدادی از مردم حیره و غسان نیز به این دین گرویده بودند که وابسته به آرامیان و اعراب نویهودی بودند.

نیهوف در ادامه به حضور مسیحیت در عربستان قبل از اسلام پرداخت و با اشاره به آنکه امپراطوری روم همواره در پی سلطه بر بخشی از مناطق شبه‌جزیره برای مقابله با دولت ساسانیان بود، گفت: طریق اقدام نظامی به نتیجه نرسید، و ازاین‌رو، امپراطوری کوشید از راه ترویج مسیحیت، جای پایی در این مناطق باز کند. نخستین گام را امپراطور روم کنستانتین برداشت و در سال 356 میلادی هیئتی مسیحی را به جنوب شبه‌جزیره عربستان یعنی یمن فرستاد. مردم نجران پس از مدتی مسیحی شدند و این منطقه مهم‌ترین پایگاه مسیحیان در شبه‌جزیره شد. در هنگام ظهور اسلام، پیامبر اسلام مسیحیان این مرکز را به مباهله دعوت نمود، ولی آنان نپذیرفتند و پرداخت جزیه را پذیرا شدند.

وی درباره زرتشتی‌گری در شبه‌جزیره نیز گفت، اقلیتی پیرو دین زرتشت بودند که در میان اعراب به مجوس شهرت داشتند. البته گفتنی است که بیشتر زرتشتیان ساکن در شبه‌جزیره، ایرانیانی بودند که در یمن، عمان و بحرین سکونت داشتند.

پیروان دین حضرت ابراهیم(ع) یا حنفا بخش دیگری از ادیان حاضر در عربستان قبل از اسلام بودند که نیهوف پایه‌های این اعتقاد را بر یکتاپرستی و نفی شرک استوار دانست و افزود که پیروان این اعتقاد در شبه‌جزیره بسیار اندک بودند. آنان با تعقل و رأی و نظر خود، از پرستش بت‌ها و سایر خدایان خودداری کرده بودند و به اعتکاف می‌پرداختند. برای بت‌ها قربانی نمی‌کردند و آنان را نمی‌پرستیدند. از عادات بد جاهلی به دور بودند و حج را همانند عصر ابراهیم(ع) انجام می‌دادند.

نیهوف درباره بت‌پرستی در عربستان قبل از اسلام نیز گفت که از زمان بنای کعبه به دست ابرهیم، آیین توحیدی و دین حنیف در مکه رواج یافت. مردم آن عصر تقدس و احترام ویژه‌ای برای کعبه قائل بودند. هرگاه کسی از آنها به سفر می‌رفت، قطعه‌ای از سنگ‌های کعبه یا حرم را همراه خود می‌برد و به آن تبرک می جست و آن قطعه سنگ را برای بزرگداشت کعبه نزد خود نگه می‌داشتند. دیری نپایید که این سنگ‌ها را تراشیدند و به اشکال و صور مختلف درآوردند. به این صورت بود که بت‌پرستی در شبه جزیره رواج یافت.


برچسب ها : ادیان عربستان, دین در عربستان پیش ا ظهور اسلام

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.