دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

دنیادوستی، مال طلبی، بخل و حرص، حادثه کربلا را رقم زد

 
تاریخ انتشار: 1395/08/02    

دنیادوستی، مال طلبی، بخل و حرص، حادثه کربلا را رقم زد

هشتمین و آخرین سخنرانی از سلسله سخنرانی‌های «منبرهای عاشورایی» با سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا اسلامی برگزار شد

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا اسلامی به عنوان آخرین سخنران سلسله سخنرانی‌های «منبرهای عاشورایی» ضمن تأکید بر آزاداندیشی به‌خصوص در محیط‌های دانشگاهی گفت: اگر بر روی معلومات یعنی چیزهایی که با علم و یقین به آن‌ها رسیده‌ایم، مانور دهیم، مشکوکات معلوم می‌شود. مرحوم آیت‌الله بهجت هم بر این مسئله تأکید داشتند. لذا بسیاری از اشکالات و شبهات، متشابهات است. حل آن‌ها هم به این است که برگردیم به محکمات. اما آزاداندیشی را هم نباید تعطیل کرد. می‌دانیم که مقام معظم رهبری هم بر این مسئله تأکید دارند. به هر حال یک استاد، کار و مطالعه کرده و به یک دریافت جدیدی رسیده است. باید این سخنان در جلسات نخبگانی مطرح شود. باید از وی بخواهند که اگر نکته‌ای دارد،‌ ارائه کند. این را باید به چند استاد دیگر بدهیم و نظر مقابلش را هم بسنجیم و بعد جلسه‌ای گذاشته‌ شود و گفت‌وگوها انجام شود تا به یک نظریه متعادل برسند.

وی در ادامه به ارائه پاسخی به سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین عارف‌زاده درباره نجات پرداخت و گفت: بحث نجات بسیار مهم است و فروعات زیادی دارد. بنده نظریه‌ای دارم به نام سیری‌ناپذیری جهنم. در قرآن هم اشاره شده است که «یـوم نـقول لجهنم هل امتلات و تقول هل من مزید». این نظریه چندین مشکل را این حل می‌کند. یکی از آن‌ها بحث نجات است. آیا بر خدا قبحی لازم می‌آید که اکثر مردم گمراه‌اند؟ حضرت نوح(ع) این همه تبلیغ کرد و تنها چند نفر به او ایمان آوردند. آیا این، قبحی برای خدا می‌آورد؟ اهل‌سنت هم به ما این اشکال را می‌کنند. می‌گویند شما شیعه‌ها از سنی‌ها کم‌تر هستید در حالی که خودتان را فرقه ناجیه می‌دانید. اگر شما فرقه ناجیه هستید، پس پیامبر(ص) به اهدافش نرسیده و نقض غرض شده است. خداوند پیامبر(ص) را برای نجات انسان‌ها فرستاده است در حالی که اکثر مردم ‌نجات پیدا نمی‌کنند. اولین جوابی که می‌دهیم، این است که شما شبهه حضرت نوح(ع) و حضرت ابراهیم(ع) را حل کن. اگر می‌گویی نقش غرض پیش می‌آید، پس در مورد این دو پیامبر چه می‌گویید؟ اما جواب تفصیلی‌اش این است که ملائکه هم در آن مانده بودند. به خداوند عرضه داشتند موجودی شرور و خون‌ریز خلق می‌کنی؟ خداوند فرمود: «انی اعلم ما لا تعلمون».

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: ما کمیت‌محور نیستیم بلکه کیفیت‌محور هستیم. انسانی که دنبال ارزش‌ها می‌رود، کم هم باشد، آن‌قدر آثار وجودی دارد که هرچه به پایش بریزی کم است. خداوند تمام موجودات را برای انسان کامل آفریده است. منتهی این موضوع جای بحث دارد و نخبگان باید در جلسات آزاداندیشی بر روی آن بحث کنند و زوایای آن بررسی شود.

وی سپس به قرائت اشعاری منسوب به حضرت سیدالشهدا(ع) پرداخت و گفت: حضرت می‌فرمایند اگر دنیا خیلی دلبری می‌کند و خیلی گران‌بها است و عاشقان زیادی دارد، ثواب خدا برای عشق‌ورزی بهتر است. همه کمال‌جو هستند. اگر هم کسی دنبال پول می‌رود، اشتباه در تطبیق است. فطرت را خدا به همه داده است. کسی که آخرت را رها کرده و به دنیا چسبیده اگر آن دنیا را ببیند، مشتاق آخرت می‌شود. اگر بدن برای مرگ آفریده شده، پس اگر انسانی زندگی‌اش با شمشیر و در جهاد و شهادت ختم شود، چه بهتر است. جهاد و شهادت یک سعادت است.

دکتر اسلامی در پایان گفت:‌ اشعار حضرت پیامی دارد، و آن،‌ این است که دنیادوستی، مال‌طلبی، بخل و حرص، کربلا را رقم زد. عاشورا محصول این است که به آن حیات جاوید نگاه نشد. چشم بشر همین افق نزدیک را دیده است. اگر به افق بلند توجه داشته باشید، بسیاری مسائل حل می‌شود. ببینید در آیات قرآن چقدر آخرت را متذکر شده است. این تذکرها نکات بسیاری دارد. اصلاً بسیاری از مسائل بزرگ و فلسفی را حل می‌کند. زندگی در آن‌جا است. دنیا ظرفیت تبلور حیات جاودان را ندارد. عمق حیات در آن‌جا کشف می‌شود. اگرچشمت را به آن‌جا بدوزی، مصائب و مشکلات دنیا برایت حل می‌شود.

گفتنی است این سخنرانی روز یکشنبه دوم آبان‌ماه 1395 بین نماز ظهر و عصر در محل نمازخانه دانشگاه ایراد شد.


برچسب ها : رضا اسلامی, نجات, کربلا

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.