دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

بررسی مقایسه ای ویژگی (صفات) انبیاء اولوالعزم از دیدگاه شیعه اثنی عشری و اشاعره

 
تاریخ انتشار: 1395/10/01    

بررسی مقایسه ای ویژگی (صفات) انبیاء اولوالعزم از دیدگاه شیعه اثنی عشری و اشاعره

جلسه دفـاع از پایان‌نامه دفاعیه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی مقایسه‌ای ویژگی (صفات) انبیاء اولوالعزم از دیدگاه شیعه اثنی عشری و اشاعره در گروه مذاهب اسلامی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده مذاهب برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی در این جلسه که سه‌شنبه 30 آذر در سالن اجلاس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر محمد ملک مکان به‌عنوان استاد راهنما، دکتر مصطفی کاظمی، استاد مشاور و دکتر نعیمه پورمحمدی در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو راضیه فرازمند از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

دانشمندان شیعی و اشاعره در معنای اولوالعزم با یکدیگر اتفاق‌نظر واحدی نداشته و معانی مختلفی از آن را ارائه نموده‌اند. علمای شیعه بر این باورند که در بین پیامبران، کسانی که اولاً دعوتشان جهانی بوده ثانیاً دارای شریعت بوده‌اند، اولوالعزم هستند. آن‌ها معتقدند که انبیای اولوالعزم در پنج نبی مرسل، منحصراست و سایر انبیای الهی اولوالعزم نبوده‌اند. هرچند علمای اشاعره در این قول با شیعیان همفکر نیستند.

مکتب اشاعره در باب صفات پیامبران به‌جز فخر رازی بقیه تنها به بحث ضرورت نبوّت، عصمت انبیاء و دلایل آن‌ها پرداخته‌اند و از سایر صفات پیامبران بحثی به میان نیاورده‌اند همچنین آن‌ها میان پیامبران اولوالعزم و سایر پیامبران تفاوتی قائل نشدند، لذا ویژگی یا ویژگی‌های خاص برای آنان قائل نیستند، لذا اگر از صفات انبیاء در تفاسیر خود بحث نمودند، برای عموم پیامبران در نظر گرفتند. اختلاف اصلی و ریشه‌ای این دو فرقه، در این است که آیا پیامبران اولوالعزم عدهٔ خاصی از انبیاء هستند یا این وصف، مانند بسیاری دیگر از اوصاف، وصفی عام برای همه انبیاء است؟ حال سؤال اصلی که این تحقیق در پی یافتن پاسخ به آن است این است که چه وجوه اشتراک و اختلافی میان شیعه اثنی عشری و اشاعره در باب صفات مشترک انبیای اولوالعزم وجود دارد؟ برای پاسخ به این پرسش از شیوه کتابخانه‌ای بهره گرفته‌شده است.

کلمات کلیدی: انبیاء الهی، انبیاء اولوالعزم، صفات، شیعه اثنی عشری، امامیه، اشاعره


برچسب ها : انبیاء اولوالعزم, شیعه اثنی عشری, اشاعره

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.