نشست علمی زمینههای گفتوگوی اسلام و بودیسم با سخنرانی پروفسور کوانگ سو پارک، معاون انجمن تاریخ ادیان کره جنوبی صبح روز سهشنبه 26 بهمن در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در نشستی که صبح روز سهشنبه 26 بهمن در سالن شهیدبهشتی برگزار شد پروفسور کوانگ سو پارک، معاون انجمن تاریخ ادیان کره جنوبی نظرات خود را پیرامون «زمینههای گفتوگوی اسلام و بودیسم» با دانشجویان و اساتید این دانشگاه در میان گذاشت.
پروفسور کوانگ سو پارک، مدیر مرکز پژوهشی مطالعات ادیان دانشگاه ونک وانگ کره جنوبی در این نشست ابتدا مروری بر تاریخ ادیان مختلف موجود در کره کرد.
وی کره را کشوری استثنایی در زمینه حفظ ادیان سنتی و درعینحال اخذ و بومی سازی ادیان دیگر خواند و گفت: کشور کره در طول قرنها نهتنها ادیان سنتی خود نظیر شمنیسم، آنمیسم و توتمیسم را در فرهنگ عمومی خود زنده نگهداشته بلکه ادیان خارجی مانند بودیسم، کنفوسیوس، دائوئیسم، اسلام و مسیحیت را نیز در خود جذب و آنها را بهنوعی بومی سازی کرده و بافرهنگ ملی خود آمیخته است.
وی نخستین دورههای شکلگیری باورهای دینی در کره را مربوط به بیش از 2300 سال قبل از میلاد دانست و افزود: از دوره سلسله گوجوسئون که 2333 سال قبل از میلاد در کره تأسیس شد سه دین سنتی بودیسم، کنفوسیوس، دائوئیسم در کره مهمترین نقش را در شکلدهی باورهای معنوی در مردم کره بازی میکردند.
این فارغالتحصیل دکتری فلسفه بودیسم از دانشگاه ویسکنزین مدیسون امریکا ورود ادیان اسلام و مسیحیت در کره را مربوط به قرون نوزدهم و بیستم اعلام کرد که در این میان مسیحیت توانست با فعالیت گسترده میسیونرهای پروتستان در کره گسترش یابد.
مدیر مرکز پژوهشی مطالعات ادیان دانشگاه ونک وانگ کره جنوبی شاخه وون بودیسم از آیین بودایی را تنها آیینی دانست که توانست خود را با موج مدرنیسم در کره در قرن نوزدهم و بیستم همراه کند.
وی افزود: وونبودیسم با انعطافی که داشت و ساختار روحانیت طبقاتی مطلوبی که از آن بهرهمند بود توانست با تأکید بر اصولی چون برابری و عدالت و پرهیز از تبعیض طبقاتی بهسرعت خود را در کره گسترش دهد و در نیمه دوم قرن بیستم خود را بهعنوان گستردهترین آیین در این کشور مطرح کند.
وی در ادامه آماری نیز از تعداد باورمندان به دین در کره بر اساس آمار سال 2005 ارائه داد و گفت: حدود 53% مردم کره دارای باورهای دینی هستند و 47% باقیمانده خود را فاقد باورمندی دینی معرفی کردهاند.
عضو فعال و بینالمللی در مسئله صلح و گفتوگوهای دینی در پایان آموزههای اجتماعی و اخلاقی عدالت محور را ازجمله زمینههای مشترک میان بودیسم بهویژه وونبودیسم و اسلام خواند و بر ظرفیتهای این مباحث بهعنوان زمینه گفتوگوی این ادیان تأکید کرد.
گفتنی است پروفسور کوانگ سو پارک در نشستی دیگر که روز دوشنبه 25 بهمن در سالن شهیدبهشتی برگزار شد با چند تن از اساتید گروه ادیان شرقی دانشکده ادیان به تبادلنظر پیرامون «زمینههای گفتوگوی اسلام و بودیسم» پرداخت.
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |