دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

اختلاف در خداشناسی از مهمترین مسائل در مطالعه آیین هندو است

 
تاریخ انتشار: 1396/02/17    

اختلاف در خداشناسی از مهمترین مسائل در مطالعه آیین هندو است

رادیو گفت‌وگو در برنامه «شعبده شوم» با حضور دکترمحمدمهدی علیمردی و دکترسیدمحمد روحانی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، به موضوع «بررسی فرق انحرافی و ادیان نوظهور شرقی ـ هندوئیسم» پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، دکتر محمدمهدی علیمردی با اشاره به کلیدواژه‌هایی که در مورد خداشناسی در آیین هندو وجود دارد، اظهار داشت: در آیین هندو، واژه‌های برهمن، ایشوار، ایشته‌نوه، بگوان در مورد خداشناسی مطرح می‌شوند. هم‌چنین واژه‌های دیگری مثل برهما، ویشنو، شیوا و شاکتی عمده واژه‌هایی هستند که در مباحث خداشناسی در آیین هندو با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

وی با اشاره به مفهوم ایشوره، آن را پایین‌تر از برهمن دانست و گفت: هر چیزی که در مفاهیم خدایی می‌بینیم، تحت عنوان ایشوره قرار می‌گیرد؛ یعنی تجلیات برهمن است. در آیین هندویی خدایان مختلفی وجود دارد و گاهی اوقات در یک گروه هزاران خدا را مشاهده می‌کنیم. یعنی خدا به صورت اسما و جسم و بت و یا به صورت عکس یا به شکل سنگ یا باد است.

دکتر علیمردی نیز در ادامه یادآور شد: از دیدگاه متون هندویی، خدایان پایین‌دستی مخلوق خدای بالادستی هم هستند. یعنی برهما، ویشنو و شیوا مخلوق خدای مطلق هم هستند.

وی با بیان این‌که در آیین هندو نسبت به نظام هستی این نگرش وجود دارد که ما آفرینش، صیانت و انهدام را داریم، ادامه داد: به مرور در وداها و بعد در کتاب اپنی‌شات برای این سه قسمت سه خدا معرفی کردند و از میان این‌ها، آن چیزی که بیشتر برجسته است، در تسلیس اول به نام برهما، ویشنو و شیوا است که برهما خدای خالق، ویشنو خدای حافظ و شیوا خدای منهدم کننده است. 

دکتر علیمردی به نحوه ایجاد خدای مؤنث در آیین هندو اشاره کرد و بیان داشت: در قرن 700 تا 900 میلادی شاخه‌ای بر هندوئیسم به نام تنتریزم به معنای فمنیسم تأثیر گذاشت و این بحث را که خدایان باید دارای همسر باشند، پیش کشیدند و در نتیجه به جای برهما که خدای آفریننده بود، خدای باروری را گذاشتند که مجموعه خدایان مؤنثی است که به نوعی همسر خدایان به شمار می‌آیند ولی با یک اسم شکدی معرفی شدند. لذا الهه شکدی خدای مؤنثی است که همسر خدایان به شمار می‌آید.

وی اشاره کرد که مجموعه خدایان در آیین هندو در سه دسته زیر قرار می‌گیرند: خدایان آسمانی، خدایان برزخی که بین آسمان و زمین هستند و خدایان زمینی. خدایان آسمانی مثل وارونا یا ویشنو و خدایان برزخی مثل ایندرا یعنی خدای باد و خدایان زمینی مثل آگنی یا خدای آتش.

در ادامه برنامه دکتر سید محمد روحانی دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، تشتت آراء و اختلاف در خداشناسی را از مهم‌ترین نکاتی مطرح کرد که در مطالعه خداشناسی آیین هندو وجود دارد.

وی گفت: در متون هندو به خدایان ریز و درشت نرینه و مادینه و حتی نیمه‌انسانی و نیمه‌حیوانی برمی‌خوردید که وقتی داستان‌ها و اسطوره‌هایش را می‌خوانید، بسیار شبیه خدایان مصر باستان و یونان باستان و روم باستان است که این خدایان با هم می‌جنگند و یا ازدواج می‌کنند.

روحانی ادامه داد: آن‌چه در خارج نمایان است، همین تندیس‌های مقدسی است که هندوها در معابدشان دارند و در ظاهر آن را می‌پرستند و در نگاه نخست اگر یک فرد ظاهر یک  هندو را نگاه کند، می‌گوید هندوها افراد بت‌پرستی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با یادآوری این‌که خداشناسی هندو مانند خداشناسی اسلام نیست که از ابتدا تا انتهایش معلوم باشد، بیان داشت: خداشناسی هندو یک طیفی از رنگ‌ها و شکل‌های مختلف است که اقتضای فرهنگ هند این‌گونه است.

وی به تأکید فرقه‌های آیین هندو بر یگانه‌پرستی و توحید اشاره کرد و اظهار داشت: لایه عمیق‌تری در خداشناسی هندو وجود دارد که هم در متون مقدس است و هم در باور عوام و هم در باور فرقه‌ها و آن تأکید عجیبی که فرقه‌های آیین هندو بر یگانه‌پرستی و توحید دارند. بنابراین سؤال این است که ما باید اسطوره‌ها را باور کنیم و یا ادعای توحیدی بودن را. علتش این است که آیین هندو بر خلاف ادیان ابراهیمی طیف گسترده‌ای دارد و از طرفی در آموزه‌هایش این‌طور نیست که فقط و فقط خداشناسی ما این است و مابقی خداشناسی‌ها را به صورت مطلق رد می‌کنیم.

روحانی ابراز داشت: بسیاری از پژوهشگران و هندشناسان مسلمان که در این زمینه مطالعه کرده‌اند، اذعان دارند که آیین هندو  هرچقدر در ظاهر یک آیین بسیار شرک‌آلود و ابتدایی به نظر می‌آید اما در بن‌آموزه‌هایی نزدیک به آموزه‌های ادیان توحیدی و الهی دارد.

وی در مقایسه تثلیث در مسیحیت و آیین هندو گفت: در آیین هندو تأکید زیادی می‌شود که خدایان ما تجلیات اسما و صفات هستند. بنابراین در متون، آموزه‌ها، باورها  و اعتقادات عوام و خواص این مسئله مشترک است که هیچ هندویی نمی‌گوید برهما، ویشنو و شیوا یک شخصیتی برای خودش دارد، این‌ها سه موجود هستند.

گفتنی است این برنامه روز جمعه پانزدهم اردیبهشت‌ماه 1396 ساعت 17 از رادیو گفت‌وگو پخش شد.


برچسب ها : هندو, محمدمهدی علیمردی, سید محمد روحانی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.