دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

تأکید ادیان الهی بر حفظ و نکوداشت مواهب طبیعی

 
تاریخ انتشار: 1396/04/01    

تأکید ادیان الهی بر حفظ و نکوداشت مواهب طبیعی

نمایندگان انجمن های ادیان و اساتید دانشگاه شامگاه سه‌شنبه 30 خردادماه 1396 در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج گرد هم آمدند تا نگاه ادیان را در خصوص استفاده از منابع طبیعی و خدادادی به جهانیان گوشزد کنند، اظهاراتی که بیانگر توجه و تأکید همه ادیان الهی بر حفظ داشته‌های طبیعی در هر سرزمین است.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در این همایش گفت: مهم ترین مشکل امروزجامعه انسانی که سبب می شود از منابع الهی خوب استفاده نشود ناشی از جهل و ناآگاهی است.

حجت الاسلام سیدجواد موسوی افزود: یکی از وظایفی که قرآن برای ما مشخص می کند مأمور کردن انسان‌ها به عمران و آبادانی زمین است و احیا کردن زمین وظیفه انسان ها است. قرآن انسان ها را تشویق به آبادانی و سرسبز کردن زمین می کند وکسانی که به این مساله توجه نمی کنند را مورد توبیخ و سرزنش قرار می دهد.

وی با بیان اینکه طبق فرموده قرآن، عوارض توجه نکردن به زمین دامنگیر خود بشر می شود، اظهار داشت:پیامبر اکرم (ص) می فرمایند حتی به درختان خشک بیابان که گمان می کنید بی ثمر هستند نیز آب بدهید و این نشان دهنده توجه دین اسلام به طبیعت است. تمام ادیان برای آگاهی بخشی آمده اند، چرا که آگاهی سبب می شود بهره برداری معقول از نعمت های خداوند را داشته باشیم.

 

نگاه تمام ادیان الهی به طبیعت، احترام و ستایش بوده است

نماینده انجمن ارامنه تهران نیز گفت: دیدگاه تمام ادیان الهی به منابع طبیعی و طبیعت توأم با احترام، ستایش و شگفتی بوده است.

باریس مجنونیان افزود: در دین اسلام یک مومن برای نمازخواندن با آب وضو می گیرد، بر خاک سجده می کند و برای دعا به آسمان چشم می دوزد و طبیعت را ارج می نهد.

وی اضافه کرد: در دین زرتشت نیزآغاز دو جشن نوروز و مهرگان همزمان با دو پدیده طبیعت تجدید حیات و خواب است و این نشان دهنده اهمیت به طبیعت است ، در این دین میهن و زادگاه مترادف با آب و خاک است.

مجنونیان گفت: در دین یهود رویارویی انسان با خدا همیشه در طبیعت بوده و رفتن حضرت موسی (ع ) به کوه در تورات به وفور دیده می شود.

وی ادامه داد: در مسیحیت در کتب عهدین نگاه بسیار مقدسی به طبیعت شده و درآیات زیادی در انجیل همزیستی انسان با طبیعت و سایر مخلوقات توصیه شده است.

نماینده انجمن ارامنه تهران اظهار داشت: حضرت مسیح(ع ) موعظه های خود را در طبیعت برگزار می کرد و تعلق خاطر ایشان به خلقت و مظاهر طبیعت است، علاوه بر آن در اغلب خطبه ها و موعظه های آن حضرت عمده تمثیل‌ها برگرفته از طبیعت می داند و وقتی به عمق حکمت نهفته در حکمت خالق رهنمون می کند نشان ها و امثال هایی از طبیعت را برمی گزیند.

مجنونیان با اشاره به این که در دین مسیحیت خلقت کل کائنات و جهان و هر چه درآن است در انجیل عهد عتیق به خوبی توصیف شده تاکید کرد: اصل انسان محور بودن در خلقت سبب تخریب طبیعت نشده بلکه این اصل یعنی انسان محور بودن به اضافه اعتقادات سست است که این فجایع را بوجود آورده است.

وی ادامه داد: انسان‌محور بودن منهای توصیه های همزیستی و احترام به طبیعت و کم ایمانی که در تمام ادیان الهی به آن اشاره شده سبب فجایع زیست محیطی امروز جهان شده است.

 

منابع طبیعی جهان در وضعیت خوبی قرار ندارد

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران هم گفت: دنیای امروز از نظر منابع طبیعی وضعیت خوبی ندارد و به اسم تمدن تیشه به ریشه خود زده ایم.

حسین آذر نیوندی بیان کرد: این فجایع زیست محیطی که تمام نقاط جهان را در برگرفته وبا آن مواجه هستیم؛ تا به مبدا آفرینش برنگردیم برطرف نخواهند شد.

وی با بیان اینکه همه ادیان الهی و حتی ادیان غیرالهی درارتباط با منابع طبیعی نظرات یکسانی دارند اظهار داشت: طبیعت مظهر وجود الهی است و همه ادیان آن را تقدیس می کنند اما امروز همه از این تقدس فاصله گرفته اند.

آذر نیوندی گفت: امروز حرص ، ثروت اندوزی و همه چیز بر مبنای مادیت شده است و شاهدیم که چگونه همه طبیعت به اشکال در حال تعرض و نابودی هستند.

وی ادامه داد: تمامی ادیان الهی اشتراکات زیادی به خصوص در منابع طبیعی و محیط زیست دارند و باید راه حل های مشرکت برای برگرداندن انسان به مبدا اولیه باید پیدا کنند.

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی تصریح کرد: بازگشت به عالم قدسی تنها راه نجات طبیعت، محیط زیست و زندگی بشری است .

آذر نیوندی افزود: بین اسلام، مسحیت، یهود، زرتشت و سایر ادیان هیچ گونه افتراق و تفاوتی از این که طبیعت منشا حیات انسان است وجود ندارد.

 

ایرانیان در تاریخ همیشه حرمت طبیعت را نگه داشته اند

نماینده انجمن زرتشتیان تهران گفت: شواهد تاریخی نشان دهنده این مهم بوده که ایرانیان همیشه حرمت طبیعت را نگه داشته و آن را پاس می داشتند.

گوهر خداد کوچکی به نمادهای طبیعت در ادیان الهی و در بین قرون مختلف اشاره کرد و افزود:ایرانیان نمادهایی چون آب؛ آتش و خاک را مظهر پاکی و سمبل پاک شدن از بدی ها می دانستند که این نشان دهنده حرمت و ارزش بالای طبیعت برای ما بوده است.

وی با بیان اینکه سنت ها هویت ما است و به همین جهت سنت ها را پاس می داریم ،اظهار داشت:در ایران باستان با هر تولد و مرگ درخت می کاشتند و هر خانه ای پر از درخت بود چرا که معتقد بودند همواره باید زمین را خرم و پاک نگه داریم زیرا موجب خشنودی اهورا مزدا می شود.

 

خداد کوچکی افزود: دین زرتشت به تمام مردم دنیا این مساله را بیان می کند که محیط زیست را پاک و سالم نگه دارید و پاکی و پاک بودن را به انسان آموخته است.

نماینده انجمن آشوریان تهران نیز در این همایش گفت: دین مسیحیت همیشه انسان ها به رعایت کردن و حرمت نگه داشتن طبیعت و منابع طبیعی دعوت کرده است.

آربلا زایا افزود: قوم آشور سال نو را همزمان با روز طبیعت آغاز می کنند و این به معنی شروع دوباره و اهمیت داشتن طبیعت برای ما است.

وی اضافه کرد:آشوریان برای آب ارزش زیادی قائل و آن را به عنوان روشنایی می بینند و همیشه سعی در پاسداشت و نگه داشتن حرمت این منابع دارند.

منبع: ایرنا


برچسب ها : محیط زیست, آشوریان, کلیمیان, ارامنه

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.