آنچه این روزها در میانمار میگذرد یک خشونت تمامعیار و یک جنایت بشری است که وجدان هر انسانی را خراش میدهد.
پیروان آیینی که بر اساس "اهیمسا" یا قانون بیآزاری حیوانات از آسیب رساندن به کمترین جنبنده منع شدهاند، این روزها به شکلی دلخراش آدم میکشند و آوار و آواره میسازند. وضعیت بهگونهای است که هرکس و هر ابزاری که بتواند از میزان این خشونتها بکاهد باید بهکار بیفتد و اقدامی بکند.
جای تأسف دارد اگر برخی، بیتوجه به پیآمد رفتارشان، کوشش کنند از این ماجرا نزاع دینی درست کرده و ماجرا را به درگیری بودیسم و اسلام و یا بودایی و مسلمان تبدیل کنند؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد جنایات و خشونتهای هولناکتری در پی آن خواهد آمد و مدیریت و کنترل آن سختتر و زمانبرتر خواهد بود.
جنایت اشراری را که از دین خود هیچ بهرهای ندارند نباید بهپای دین آنان نوشت؛ همانگونه که ما مسلمانان هرگز دوست نداریم خشونتها و جنایات داعش که ازقضا ادعای مسلمانی و حکومت اسلامی دارند، بهپای اسلام نوشته شود. جنایات میانمار به خوی وحشیگرایانه و شرارتآمیز این جانیان بازمیگردد. این درست است که عصبیتهای مذهبی ممکن است دستمایهای برای تشدید این خشونتها باشد و آنها را غلیظتر کند ولی واقعیت آن است که ماهیت اولیه و ذاتی این شرارتها سیاسی و قومی است.
این فجایع نشان میدهد که پروژهٔ گفتگوی پیروان ادیان و تلاش برای امکان بهکارگیری دین بهمثابه نیرویی بازدارنده و آشتیآفرین یک ضرورت تاریخی است و نه بازی زبانی. رخدادهایی ازایندست نشان میدهد تلاش پیشگامان عرصهٔ آشنایی و دوستی دینداران را باید ستود و از آن حمایت و الگو گرفت، چنانکه دانشگاه ادیان و مذاهب، توانسته است در مدتی کوتاه نقشی تاریخی در آشنایی ادیان با یکدیگر و ارائهٔ تصویری از رحمانیت اسلام و انقلاب اسلامی و کشور در سطح جهان ارائه دهد و از این رو، سالانه پذیرای میهمانهای زیادی از سراسر دنیا بوده است؛ میهمانهایی که وقتی به کشور خود بازمیگردند به نادرستی باورهای پیشین خود دربارهٔ تشیع، اسلام و ایران اعتراف میکنند؛ اعترافی که زمینهٔ خشونتهای مذهبی را میخشکاند و پیروان ادیان مختلف را به دوستی با ایران و اسلام شیعی تشویق میکند.
این دانشگاه که امروزه در شمار شناختهشدهترین دانشگاهها و مجموعههای علمی وابسته به حوزهٔ علمیه در سطح جهان است، میزبانی و گفتگو با پیروان ادیان دیگر را هرگز به معنای تأیید باورهای نادرست آنان و یا چشمپوشی از نقش تعصبات کور مذهبی در تشدید خشونتهایی ازایندست نمیداند، بلکه معتقد است برای کاهش رنج بشر چارهای جز این نیست که با ادیان دیگر گفتگو کرد و کوشید تا دین از ابزاری در دست خشونتورزان خارجشده و به یک محرّک جدی برای دوستی و صلح بدل شود؛ راهی که شماری از نهادهای رسمی کشور و منطق متین حاکمیت بر آن مشی میکنند.
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |