دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

بررسی تطبیقی اتحاد عرفانی در الهیات عرفانی یهود، مسیحیت و اسلام

 
تاریخ انتشار: 1396/07/01    

بررسی تطبیقی اتحاد عرفانی در الهیات عرفانی یهود، مسیحیت و اسلام

جلسه دفـاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی تطبیقی اتحاد عرفانی در الهیات عرفانی یهود، مسیحیت و اسلام با تأکید بر کتاب Mystical Union in Judaism, Christianity and Islam: An Ecumenical Dialogue» در گروه تصوف و عرفان اسلامی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده عرفان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه‌ای که صبح پنجشنبه 30 شهریور در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر مهدی لک‌زایی، استاد راهنما، دکتر مهدی دهقانی، استاد مشاور و دکتر الهی منش در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو علیرضا کدخدایی از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

اگر ادیان ابراهیمی را مجموعه‌ای مرکّب از گزاره‌های معرفت‌بخش درباره نظام هستی و سلسله‌جنبان آن یعنی خدای سبحان، و راه رسیدن به سعادت بشر بدانیم، مسلّما الهیات عرفانی ادیان یهود، مسیحیت و اسلام یکی از مهم‌ترین خوانش‌ها را از متون مقدّسِ خود در هر دو ناحیه گزاره‌های معرفتی و تفسیر سعادت بشر داشته است. وجه غالب این الهیات، نظام هستی را یگانه‌انگارانه می‌بیند و سعادت غایی را اتحاد با خدا تفسیر می‌کند. بنابراین الهی‌دانان در تمام این ادیان سعی دارند غایت دین را اتحاد عرفانی با خدا بدانند و در این راستا از آموزه‌های سنّت خویش، فلسفه‌های یونانی و به‌ویژه فلسفه نوافلاطونی بهره بگیرند. آموزه انسان کامل، حفظ حرمت شریعت از دیگر نکات مشترک آموزه‌های الهیات عرفانی این سه دین است.

به‌طور طبیعی در هر سه دین آموزه اتحاد عرفانی در بستر زمانی مشخص به‌سوی اتحاد حداکثری متمایل می‌شود. غایت کمال نیز در هر سه، معمولاً تفاسیر گریزگرایانه را برنمی‌تابد. این پژوهش برآنست با تأکید بر مقاله‌های سه تن از مهم‌ترین پژوهشگران حوزه الهیات عرفانی، موشه ایدل، برنارد مک‌گین، و مایکل سلز سه دین یهود، مسیحیت و اسلام، شباهت‌ها و تفاوت‌های این سه دین در آموزه اتحاد عرفانی را بررسی کند.

کلمات کلیدی: اتحاد عرفانی، دوقوت، فنا، هیتکاللوت، وحدت بی‌تمایز، روح واحد

 


برچسب ها : اتحاد عرفانی, الهیات عرفانی یهود, مسیحیت و اسلام

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.