دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

واکاوی مبانی و آثار اخلاق قرآنی –عرفانی علامه طباطبایی (ره) در متون اصیل علم اخلاق (طهاره الاعراق، اوصاف الاشراف، محجه البیضاء و جامع السعادات)

 
تاریخ انتشار: 1396/09/26    

واکاوی مبانی و آثار اخلاق قرآنی –عرفانی علامه طباطبایی (ره) در متون اصیل علم اخلاق (طهاره الاعراق، اوصاف الاشراف، محجه البیضاء و جامع السعادات)

 جلسه دفاع از پایان‌نامه دکتری با عنوان واکاوی مبانی و آثار اخلاق قرآنی –عرفانی علامه طباطبایی (ره) در متون اصیل علم اخلاق (طهاره الاعراق، اوصاف الاشراف، محجه البیضاء و جامع السعادات) در گروه تصوف و عرفان اسلامی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده عرفان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه‌ای که پنجشنبه 23 آذر 96 در دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر رضا الهی منش به‌عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی فضلی، استاد مشاور و آقایان دکتر محمدتقی اسلامی، محمدجواد رودگر و مصطفی فرهودی در جایگاه اساتید داور برگزار شد، دانشجو غلامرضا خلیلی نیا از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

علامه طباطبائی (رحمه‌الله علیه) در تفسیر المیزان از سه سطح معرفتی در اخلاق سخن گفته است که سه نوع اخلاق فلسفی مادی، عام انبیا (علیهم السّلام) و خاص قرآن را به وجود آورد است این سه نوع از اخلاق دارای معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و آثار متفاوتی می‌باشند. اخلاق خاص قرآنی که از آن به اخلاق «قرآنی-عرفانی» یا اخلاق توحیدی یاد خواهد شد، دارای پشتوانهٔ معرفتی عمیق در همهٔ مراتب معرفت‌شناسی و هستی شناسی بود و نیز دارای آثار متمایزی نسبت به سایر انواع اخلاق است. ابن مسکویه در کتاب «تهذیب الاخلاق و طهارة الاعراق» با نگرشی فلسفی متأثّر از اخلاق ارسطویی به نوع اول اخلاق اشاره نمود و درجاهایی به اخلاق نوع دوم نیز پرداخته است. خواجه‌نصیرالدین طوسی در بخش‌های زیادی از کتاب «اوصاف الاشراف» به ترسیم ویژگی‌های انسان متخلّق به اخلاق توحیدی و بیان آثار این تخلّق پرداخته است. فیض کاشانی در «محجة البیضاء» در اکثر موارد به بیان نوع دوم اخلاق یعنی اخلاق عام انبیا پرداخته و در قسمت‌هایی نیز به اخلاق نوع سوم اشاراتی داشته است. ملامهدی نراقی در کتاب «جامع السعادات» اگرچه به گونهٔ عبوری به مباحث فلسفی اخلاق مادّی و ارسطویی با استفاده از آیات قرآن کریم و احادیث اهل‌بیت پرداخته، اما دغدغهٔ او بیشتر متوجّه اخلاق عام انبیا و در مواردی اخلاق توحیدی بود است. اما در هیچ‌کدام از آثار موردپژوهش عمق معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و آثار اخلاق توحیدی علامه طباطبائی به چشم نمی‌خورد.

کلمات کلیدی: اخلاق توحیدی، اخلاق عرفانی-قرآنی، علامه طباطبائی، طهارة الاعراق، اوصاف الاشراف، محجة البیضا، جامع السعادات


برچسب ها : اخلاق, قرآن, عرفان, علامه طباطبایی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.