دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

قواعد سقوط تکلیف شرعی در اسلام و یهودیت

 
تاریخ انتشار: 1396/09/26    

قواعد سقوط تکلیف شرعی در اسلام و یهودیت

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان قواعد سقوط تکلیف شرعی در اسلام و یهودیت در گروه ادیان ابراهیمی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده ادیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه‌ای که چهارشنبه 22 آذر 96 در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر حسین سلیمانی به‌عنوان استاد راهنما، دکتر سیدعلی سیدموسوی، استاد مشاور و دکتر مهراب صادق نیا در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو مطهره اختری از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

تکالیف شرعی را می‌توان به الزامی و غیر الزامی تقسیم نمود. واجب و حرام تکلیف الزامی و مستحب و مکروه، تکلیف غیر الزامی به شمار می‌آیند. ویژگی تکلیف الزامی آن است که سرپیچی از آن ممکن نبوده و گناه به‌حساب می‌آید درحالی‌که تکلیف غیر الزامی را می‌توان نادیده گرفت و بدان پایبند نبود. تخلف از تکالیف الزامی علاوه بر این‌که گناه و مستلزم عقوبت اخروی است در پاره‌ای از موارد پیامدهای حقوقی و کیفری این جهانی را در پی دارد. صحت و بطلان عقود و ضمان و مسئولیت، نتیجه پیروی یا تخلف از قوانینی است که در اسلام و یهودیت از شریعت گرفته‌شده است. همچنان که حدود شرعی، مجازاتی است که در این دو آیین برای ارتکاب برخی گناهان در نظر گرفته‌شده و در قانون مجازات انعکاس یافته است. با‌وجوداین در اسلام و یهودیت قواعد کلی وجود دارد که در شرایط خاص از سقوط تکلیف و تمام یا برخی پیامدهای آن حکایت می‌کند. این قواعد بر اساس رعایت مصلحت‌های برتر و در راستای تکامل اختیاری انسان و در نظر گرفتن توانمندی‌ها و تنگناهای زندگی وی تنظیم‌شده است که خود از پویایی و همه‌جانبه نگری ادیان الهی حکایت دارد. این قواعد در اسلام و یهودیت شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند. اضطرار و درماندگی انسان عامل سقوط تکلیف است و هر واجب یا حرامی را برمی‌دارد هرچند پیامدهایی همچون ضمان خسارات وارده به دیگران را برنمی‌دارد، اما در آیین یهود مواردی مانند زنای با محارم، بت‌پرستی و قتل با اضطرار نیز برداشته نمی‌شود. اکراه و اجبار که اراده انسان را خدشه‌دار می‌نماید سبب سقوط تکلیف است و کارهای انسان را بی‌اثر می‌کند گرچه در آیین یهود سه گناه مذکور با اکراه و اجبار نیز مجاز نمی‌شوند.

کلمات کلیدی: یهودیت، اسلام، تکلیف، قواعد، سقوط


برچسب ها : سقوط تکلیف شرعی, اسلام, یهودیت

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.