دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت الاسلام والمسلمین براتی مطرح کرد؛
خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند
در گفت‌وگو با دکتر غفوری نژاد بررسی شد؛
بهره‌مندی از سیره امام باقر(ع) در تاریخ ادبیات فارسی
یادداشتی از دکتر شریعتمداری؛
در سایه سارِ آفتابِ دزفول
روزنامه ایران منتشر کرد؛
در حریم معبود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد؛
حج می‌تواند الهام بخش وحدت و آزادی مسجد الاقصی باشد
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد؛
حج باید کانون هدایت جوامع باشد
مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت قازان قایه مطرح کرد؛
اختلاف جایی در حج ندارد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به حجاج بیت الله الحرام،
غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است
آیت الله مبلغی تاکید کرد؛
مراسم حج؛ یک وحدت خدایی است

نظریه مثل از دیدگاه ملاصدرا، علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی

 
تاریخ انتشار: 1396/09/26    

نظریه مثل از دیدگاه ملاصدرا، علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «نظریه مثل از دیدگاه ملاصدرا، علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی» در گروه فلسفه و کلام اسلامی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده فلسفه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه‌ای که پنجشنبه 23 آذر 96 در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر حمیدرضا خادمی به‌عنوان استاد راهنما و دکتر علی شهبازی در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو امین سهراب پور از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

در این رساله نظریهٔ مثل از دیدگاه افلاطون، ملاصدرا، علامهٔ طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی بررسی‌شده است. به این منظور ابتدا نظریهٔ مثل با توجه به پیشینهٔ تاریخی آن از نگاه افلاطون بررسی‌شده است، و نشان داده‌شده است که افلاطون این نظریهٔ را در پاسخ به دو مسئلهٔ هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی وضع کرده است. در مسئله هستی‌شناسی او مراتب وجود و نیز وجود واقعی و در معرفت‌شناسی، امکان علم و کیفیت علم به امور مختلف و میزان واقع‌نمایی علم را بررسی و با این نظریه حل کرده است، سپس نظریهٔ مثل از نگاه ملاصدرا بیان‌شده است، ملاصدرا در بیان خود دیدگاه ابن‌سینا در مخالفت و شیخ اشراق را در موافقت با نظریهٔ مثل ذکر می‌کند و سپس با نقد برهان‌های آن‌ها، نظر خود را با برهان‌های دیگری ذکر می‌کند. ملاصدرا نظریهٔ مثل را برای حل مسئلهٔ علم و ادراک و نیز مسئله مراتب هستی استفاده می‌کند. علامهٔ طباطبایی با نظریهٔ مثل مخالفت می‌کند و آیت‌الله جوادی آملی نیز با او هم‌نظر است بااین‌حال آیت‌الله جوادی آملی با قرائتی خاص به بخشی از نظریهٔ مثل که اسماء الهی است معتقد است.

کلمات کلیدی: افلاطون، ملاصدرا، علامهٔ طباطبایی، آیت‌الله جوادی و نظریه مثل


برچسب ها : نظریه مثل, ملاصدرا, علامه طباطبایی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
دانشکده حقوق
دانشکده زبان و فرهنگ ملل
دانشکده مطالعات ملل
دانشکده تاریخ
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.